Laganas - Agios Sostis

Laganas Beach ☀️

Agios Sostis

Poseidon Beach Hotel, Laganas 😴

—————

Omdat ik nog een beetje verkouden ben werd het een onrustige nacht. Gelukkig konden we uitslapen en om 08.45 uur was iedereen wakker. Nu kon ik eindelijk mijn kadootje voor Moederdag aan mama geven want dat kwam er gisteren helaas niet meer van. En het is natuurlijk mama's verjaardag vandaag dus dat kwam mooi uit. Ik heb op school een prachtige ketting met een hartje als hangertje gemaakt en daar was ze erg blij mee! Na een bescheiden ontbijtje ging ik met papa en mama speelgoed kopen voor op het strand. Schuin tegenover ons hotel zit een winkeltje en daar mocht ik zelf iets uitzoeken: een grote schildpad en een bootje, allebei van plastic en met verschillende schepjes, vormpjes en een gietertje. We liepen vervolgens nog een rondje om de omgeving een beetje te verkennen en papa en mama informeerden bij een autoverhuurbedrijf naar de prijzen. Die vielen mee. Op het strand van ons hotel was het lekker rustig dus we hadden alle ruimte. Nikki hield de speeltjes echter al snel voor gezien want zij wil tegenwoordig alleen nog maar lopen en op trappetjes klimmen. Papa en mama hadden dus geen seconde rust en ook oma moest regelmatig in actie komen.

Met 25 graden was het verder prima uit te houden en om 13.30 uur gingen we lunchen. Daarna hebben papa en mama alvast een 8-persoons busje gehuurd voor de komende 3 dagen. Inclusief kinderstoeltjes en zonder eigen risico voor slechts 180 euro. Toen we terug waren bij ons hotel heb ik met papa bij het zwembad gespeeld terwijl Nikki op het strand lag te slapen in de kinderwagen. Ik heb tot mijn buik in het koude water gestaan en ook nog op een grote groene schildpad in het water gedreven! Die mocht ik even lenen van een lief Pools meisje. In dit hotel verblijven voornamelijk mensen uit Polen, Nederland, België en Engeland.

Papa had om 15.30 uur een taxi besteld naar Agios Sostis, een klein en rotsachtig eilandje voor de kust dat middels een houten loopbrug is verbonden met het strand. Opa en oma bleven bij Nikki terwijl ik met papa en mama via een stenen trap omhoog ging. Volwassenen moeten 4 euro betalen maar krijgen dan wel een drankje bij de bar op het kleine strandje verderop. Het eilandje is erg klein maar die baai is wel bijzonder mooi. Eenmaal terug beneden liepen we weer over de loopbrug naar het strand. We zouden om 17.15 uur opgehaald worden, door dezelfde chauffeur maar op een andere plek. Volgens oma konden we daar via het strand komen, maar dat was 13 jaar geleden blijkbaar nog zo. Tegenwoordig is het strand van Laganas 10 meter smaller en op een gegeven moment moet je een stukje door het water lopen. Dat ging met opa natuurlijk niet lukken en dus moesten opa en oma weer terug naar het beginpunt. Met de kinderwagen kon het net want de golven waren best hoog; alleen de handdoek die onder de wagen lag was zeiknat. Ik werd door papa gedragen en bleef dus gelukkig droog.

Uiteindelijk werden opa en oma nog eerder opgehaald dan wij omdat de chauffeur onze afspraak niet goed had begrepen. Bij het hotel hebben we een drankje gedaan op de eigen balkons. Nikki en ik hebben eerst chips gegeten en samen gespeeld en daarna heb ik nog wat filmpjes gekeken op onze portable DVD-speler. Met een nieuwe oplader doet deze het weer perfect! Om 19.30 uur gingen we eten en ik heb groentesoep, patatjes en een broodje gehad. En van opa kreeg ik een paar bolletjes chocolade-ijs. Nikki zat ook lekker te bunkeren van de soep. Oom Bas en oom Jeroen waren toen al onderweg en na een korte tussenlanding op Kefalonia liepen ze rond 21.00 uur ons hotel binnen. Ze konden nog snel wat eten want het restaurant was eigenlijk al dicht. Hun kamer ligt op de eerste verdieping en aan de schaduwkant bij het zwembad; daar had papa ook wel graag willen zitten! Maar opa, oma en mama vinden een lekker zonnetje in de namiddag juist heerlijk en zij willen dus niet meer verhuizen. Nikki en ik liggen inmiddels uitgeteld in bed nadat ik eerst nog even in bad ben geweest. Nijn ligt natuurlijk weer gezellig naast me maar Stekeltje zijn we dit keer jammer genoeg vergeten. Mama leest een dik boek waar ze ongetwijfeld weer jaren over gaat doen en papa moet dit verslagje zometeen nog even op Internet zetten. Morgen gaan we dus met de auto op pad om wat meer van het eiland te zien.