Pisa - Genua - Amsterdam - Zuid-Scharwoude

Schphol, Amsterdam ✈️

Hema, Schiphol 🥣

Zuid-Scharwoude 🏠

—————

We zijn weer thuis! Vanmorgen had mama om 06.15 uur de wekker gezet en rond 07.00 uur deed papa de sleutel weer in het kastje bij de voordeur. De eigenaresse hebben we dus helemaal niet gezien. Onderweg nog een laatste keer tanken en 33 tunnels later waren we precies om 08.00 uur op de luchthaven. Van La Spezia tot Genua kom je in totaal 57 tunnels tegen! Nadat de huurauto na 574 gereden kilometers was ingeleverd hadden we nog tijd genoeg om een broodje te eten voordat we om 09.55 uur de lucht in gingen. Dit keer zat het vliegtuig helemaal vol en wij zaten op rij 21. Nikki mocht van mij bij het raam. Tijdens de landing zaten we nog steeds filmpjes te kijken en uiteraard mocht de rookworst van de Hema op Schiphol ook dit keer niet ontbreken. Om 13.30 uur waren we weer thuis en hier is het ook bijna 30 graden. Straks gaan we nog even langs bij opa en oma in Noord-Scharwoude en vanavond gaan we barbecuen in Heiloo met opa, oma, oom Bas en oom Jeroen.

Gisteren gingen we 09.45 uur op pad. Eerst nog even tanken in Chiavari en daarna anderhalf uur rijden naar Pisa. Gelukkig hadden Nikki en ik alle luxe op de achterbank: kussens om een dutje te doen en headsets om filmpjes te kijken op de iPad en de telefoon van mama. We konden eenvoudig parkeren in de stad op een steenworp afstand van het Piazza dei Miracoli. Rond 11.30 uur liepen we bij de oude stadsmuur waar de toegang tot het grote plein is. Bij de marktkraampjes kochten we eerst nieuwe hoedjes voor Nikki en mij en een zonnebril voor mama. Eenmaal op het plein moesten we natuurlijk weer poseren voor de fotootjes en ik deed wat bijna alle toeristen doen: met mijn handjes zogenaamd tegen de scheve toren (Torre di Pisa) duwen. Sommige mensen halen de gekste capriolen uit om zo grappig mogelijk op de foto te komen maar vanwege de drukte lukt dat lang niet altijd. Bij een fontein konden we onze hoofdjes een beetje nat maken want met 31 graden was het weer een warme dag.

Na de nodige foto’s en een ijsje gingen we lunchen bij restaurant La Torre aan de Via Santa Maria. Papa nam lasagne, mama ravioli, Nikki weer alleen soepstengels en ik slechts een klein beetje lasagne. Zelfs de bruschetta met tomaatjes wilde ik niet. Tijdens het eten kwamen er steeds paardjes met een koets voorbij die toeristen door de stad rijden. Om 14.00 uur liepen we verder naar de Via Roma waar ruim 6 jaar geleden een tekening van mij werd gemaakt door een aardige meneer. En wat bleek: hij zat er nu weer op dezelfde plek! Papa liet hem de foto uit 2013 zien en dat vond hij prachtig. Toen was ik nog maar een baby en moest ik bij mama op schoot. Nu gingen Nikki en ik om beurten een kwartiertje zitten zodat hij ons naast elkaar kon tekenen op een groot vel papier. Het resultaat was erg mooi en we maakten alweer ruzie op wiens slaapkamer de tekening moet hangen. Maar papa en mama moesten er wel 40 euro voor betalen dus waarschijnlijk willen zij hem hebben...

Tussendoor hebben we nog een klein kadootje voor de opa’s en oma’s en een waaiertje voor Nikki gekocht en bij de scheve toren gingen we informeren of we nog naar boven konden. Want dat wilde ik graag! Maar toen papa en mama aan de praat raakten met een Nederlandse meneer bleek al snel dat het lastig zou worden. Hij had om 12.00 uur al een kaartje gekocht en mocht pas om 14.45 uur in de rij naar boven. En met 18 euro was de entreeprijs ook nog eens behoorlijk. We hebben daarom nog wat laatste foto’s gemaakt van de mooie bouwwerken en zijn toen buiten de stadsmuur weer bij de marktkraampjes beland.

Nikki en ik kochten een magneetje en van onze laatste centjes wilden we een soort plantenspuit met een ventilator waarmee we onze koppies nat konden maken. Papa moest nog wel even onderhandelen om binnen ons budget te blijven maar toen dat gelukt was kon ik een blauwe uitkiezen en Nikki een rode. Om 16.30 uur zaten we weer in de auto zodat we volgens planning rond 18.00 uur weer in Borgonovo Ligure zouden zijn. Maar dat liep iets anders... Net voor de oprit naar de snelweg was er een groot ongeluk gebeurd in het plaatsje Madonna dell’ Acqua. We zagen al meteen auto’s keren maar toen wij dat eerder dit jaar in Duitsland ook deden bleek dat een foute keuze. Papa en mama bleven dus netjes wachten maar het stond muurvast. Pas toen een tegemoetkomende motorrijder aangaf dat iedereen beter om kon draaien deden we dat na een uur alsnog. We reden terug naar Pisa en via de zuidkant en een andere oprit kwamen we alsnog op de A12 terecht.

De ellende was daarmee echter niet voorbij. Voortdurend files totdat we bij de afslag richting Parma waren. Steeds weer kleine stukjes hard kunnen rijden en dan opeens weer helemaal vast staan; nergens auto’s met schade langs de kant dus een raadsel waar de files door ontstaan. Waarschijnlijk omdat bijna alle Italianen haast hebben en gewoon slecht kunnen autorijden. Pas vanaf La Spezia kwam de gang er eindelijk weer in en papa vroeg of ik het aantal tunnels wilde tellen door de bergen heen. Ik was daar echter te moe voor maar het waren er 24 tot onze afslag Lavagna. Omdat we ook nog zalm en een stokbroodje moesten kopen waren we pas om 20.00 uur in ons appartement. Snel een broodje eten en daarna meteen naar bed omdat we er vandaag natuurlijk weer vroeg uit moesten. We zijn maar 5 nachtjes weg geweest maar ik heb toch weer een heleboel mooie dingen gezien. Helaas hadden we alleen geen zwembad dus dat moet de volgende keer beter! In de herfstvakantie gaan we nog een road trip maken van Gerona naar Valencia en dat worden de laatste reisverslagen die ik zal maken. Op mijn 7e verjaardag komen we dan terug en vanaf 2020 zal ik alleen nog foto’s, filmpjes en de routes op mijn website plaatsen.

1. Karin:
    25 augustus 2019
    Was weer een mooi reisje!