Bad Berleburg - Schmallenberg - Zuid-Scharwoude

Thikos Kinderland, Schmallenberg

Fleckenberg 😴

Zuid-Scharwoude 🏠

—————

We rijden alweer op de A9 bij Badhoevedorp en zijn over een half uurtje thuis. Na 4 dagen Vaiana wilden papa en mama net even een andere CD in de auto en dat kon ik niet zo waarderen. Vaiana is dus weer terug! En mama zit nu rustig zelf achter het stuur nadat ze in Duitsland weer zat te piepen over de snelheid van papa. Gisteren hebben we optimaal gebruik gemaakt van de gekregen Sauerland Cards. Er was geen sneeuw gevallen en dus besloten papa en mama om wat leuke dingen in de omgeving te doen. Om 10.45 uur reden we eerst naar de ‘Wisent Wildnis am Rothaarsteig’ in Bad Berleburg. Dat is de enige plek in Duitsland waar de wisent, de Europese bizon, vrij in de natuur leeft. Op het parkeerterrein zagen we al dat het door de gesmolten sneeuw een drassige en modderige wandeling ging worden die niet geschikt was voor de buggy. We konden met onze kaartjes gratis naar binnen en over de mooie route van 4 kilometer zouden we uiteindelijk 2 uurtjes doen.

Er is geen garantie dat je de bizons ziet maar na 10 minuten was het al raak. We konden redelijk dichtbij komen en hebben wat foto’s gemaakt van deze ‘beestjes’ die ruim 600 kilo kunnen wegen. Het wandelpad was bijna nergens vlak en liep door het bos langs dennenbomen, riviertjes en grote rotsen. Ook waren er veel omgewaaide bomen zodat we de grote wortels aan de onderkant konden zien. Nikki moest voornamelijk gedragen worden door papa en mama maar ik heb bijna alles zelf gelopen! Rond 13.15 uur konden we net voor de uitgang nog even schommelen en daarna gingen we lunchen in de hut op het park. Eerst nog even de modder van onze snowboots vegen in een hoopje sneeuw want we waren behoorlijk vies geworden onderweg. Binnen kon papa eindelijk zijn gewenste schnitzel bestellen want die mocht niet ontbreken tijdens dit reisje. Een enorme lading patatjes, een salade, 2 grote schnitzels met champignonsaus en een halve liter witbier voor ongeveer 15 euro; dat red je in Nederland niet. Mama bedankte eerst voor de saus op haar schnitzels maar toen ze het bord van papa zag had ze daar meteen spijt van. Maar papa was natuurlijk zo lief om 1 schnitzel te ruilen! Nikki en ik kregen goulashsoep, patatjes en een broodje.

Na het eten reden we eerst naar Bad Fredeburg waar mama bij de Lidl nog snel wat boodschapjes deed. Daarna ging de reis naar Thikos Kinderland in Schmallenberg waar we ook gratis bij deze indoor speeltuin naar binnen konden. En dat was geweldig! Van 16.15 uur tot 17.45 uur hebben we ons daar prima vermaakt en ik durfde ook van alle hoge glijbanen af. Nikki was helemaal gek van een klein draaimolentje waarvan je zelf de snelheid kon bepalen. Onder licht protest zaten we na afloop in de auto toen bet buiten allang weer donker was. Uiteindelijk lagen we pas om 20.30 uur in bed. Eerst nog een broodje, pizza, fruit en een ijsje eten en vervolgens zo lang mogelijk tijdrekken. Tijdens een wild spelletje met papa rende ik nog vol met mijn hoofdje tegen een muur aan en dat was wel even schrikken. Gelukkig was er geen schade. Papa en mama lagen ook al om 21.45 uur in bed want het was een vermoeiende maar leuke dag. We reden vanmorgen rond 10.15 uur bij het huisje weg nadat papa en mama eerst nog een praatje hadden gemaakt met Annette. Zij vertelde dat er vroeger altijd de hele winter sneeuw lag maar dat het klimaat toch echt verandert. En naast sneeuw hebben we helaas ook geen minuut de zon gezien. Pas in de buurt van Oberhausen kwam het zonnetje weer tevoorschijn bij een blauwe lucht. Voor ons volgende tripje moeten we nu wachten tot april want dan willen papa en mama een verre reis gaan maken. De bestemming? Die houden we nog even geheim!