Harderwijk - Zuid-Scharwoude

🇳🇱

Palingmuseum, Harderwijk 🥣

Zuid-Scharwoude 🏠

—————

Vanmorgen was ik een beetje boos omdat ik niet meer mocht zwemmen. Na een saucijzenbroodje bij het ontbijt ging ik mokkend op de bank zitten en met de iPad spelen. Om 11.15 uur was de auto weer volgeladen en 30 minuten later waren we bij het Palingmuseum in Harderwijk. Een laatste tussenstop voordat we weer naar huis zouden gaan.

Het kleine museum zit op de eerste verdieping boven een palingrokerij. Een vrij groot bedrijf met ook een winkel en een restaurant. We konden leerzame filmpjes kijken over het leven van de paling en er lagen allemaal spulletjes uitgestald die de vissers vroeger gebruikten. Het leukste vond ik dat we via een groot digitaal scherm zelf het proces van palingroken konden naspelen: eerst drogen door houtblokken op het vuur te gooien, daarna garen bij de juiste temperatuur en vervolgens het roken zelf.

Toen we weer beneden waren ging mama nog (dure) paling en kibbeling kopen in het winkeltje terwijl Nikki en ik buiten voor de tweede keer op de houten vissersboot konden spelen. Compleet met een hoge mast en een kajuit. Nikki was er niet meer vanaf te krijgen want zij dacht natuurlijk weer dat het een piratenschip was. Een uurtje later reden we uiteindelijk weer weg en om 14.00 uur waren we thuis. Zometeen naar de verjaardag van oma en vanaf morgen nog 4 lekker dagen vakantie!