Giethoorn - Zuid-Scharwoude

Giethoorn

Noord-Scharwoude

Zuid-Scharwoude 🏠

Het werd helaas geen prettig nachtje in mijn grote bed. In het matras van de uitgeklapte slaapbank zaten metalen veren, en die voelde ik goed zitten. Het smalle bed van papa en mama lag ook niet lekker, en ook hier was het matras helaas de oorzaak. Bij papa prikten die veren voortdurend tussen zijn ribben en dat was natuurlijk niet zo aangenaam. Alleen Nikki sliep lekker door in de bak van de kinderwagen. Rond 06.45 uur stond ik al bij mama naast het bed om te vertellen dat ik wakker was. Het was toen buiten alweer bijna licht en dan begint voor mij de nieuwe dag. Ik heb eerst nog filmpjes gekeken op de iPad en daarna ben ik met mama in bad geweest. Papa en Nikki deden nog een dutje, en nadat wij aangekleed waren gingen zij samen onder de douche. Ik heb een tijdje op het grote bed gesprongen, terwijl mama de spulletjes inpakte en papa een flesje melk aan Nikki gaf. Om 11.00 uur liepen we de kamer uit en bij de receptie kreeg ik nog een mandarijntje van een oudere mevrouw. Die ligt nu thuis kleiner te worden op de fruitschaal, want ik eet ’s ochtends natuurlijk alleen maar koekjes...

Het was een half uurtje rijden naar Giethoorn en daar had papa voor 13.00 uur een rondvaart gereserveerd. We gingen eerst nog een hapje eten in het restaurant dat bij ’t Zwaantje hoorde, het bedrijf dat ook het boottochtje zou verzorgen. Ik heb een paar hapjes van een tosti gegeten en Fristi gedronken. Mama nam ook een tosti en papa een veel te grote pannenkoek. Toen we bijna klaar waren met eten stond de rondvaart van 12.00 uur op het punt van vertrekken. Omdat er in de wintermaanden ruimte genoeg is konden we nog mee, en dat scheelde een uurtje wachten in de kou. De boot was gelukkig overdekt, want het was maar 5 graden en het zonnetje scheen ook niet. Er waren nog 10 andere mensen aan boord; voornamelijk Aziaten met grote camera's uiteraard. Terwijl Nikki lag de slapen gleed de boot langzaam door de smalle slootjes. De schipper vertelde dat er slechts 2.600 mensen in Giethoorn wonen, maar dat er in de zomer vaak 25.000 toeristen per dag komen. Naast de rondvaartboten zijn dan ook de fluisterbootjes erg populair; daar worden er maar liefst 600 van verhuurd in het dorp.

Het was verder een rustig tochtje onder de vele bruggetjes door, en langs eilandjes met bijzondere huizen. Ik heb onderweg eendjes, vogeltjes en kleine paardjes gezien. Na een uurtje waren we weer terug bij 't Zwaantje en liepen we snel naar de warme auto. We hebben nog een klein rondje door het dorp gereden, voordat we terug naar huis gingen. Dit keer via Heerenveen, Sneek en de Afsluitdijk, maar ik lag toen al te slapen op de achterbank. Om 15.15 uur waren we bij opa en oma in Noord-Scharwoude om nog even een drankje te doen. Ze hadden een verrassing voor me, want er stond een nieuw kinderwagentje in de kamer om mijn poppen in te doen! Tante Karin en Lisa waren er ook, en 2 uurtjes later zijn we via de snackbar naar huis gereden. Ik heb de nieuwe autootjes natuurlijk meteen in mijn garage gezet en daarna een knakworstje, een paar patatjes en een banaan gegeten. Een kort reisje dit keer maar toch weer erg leuk. Papa en mama hadden het wel zwaar met mij en zij liggen inmiddels ook al in bed. Ik doe gewoon lekker waar ik zin in heb en daar zullen ze maar aan moeten wennen!