Willemstad - Amsterdam - Zuid-Scharwoude

Hato Airport, Curaçao ✈️

Schiphol, Amsterdam ✈️

Zuid-Scharwoude 🏠

—————

Ik heb mijn laatste nachtje in Curaçao weer grotendeels bij papa en mama in bed doorgebracht. Het was een kingsize bed dus dat paste makkelijk. Die babybedjes zijn leuk voor even, maar ik hou van een beetje gezelschap. Om 08.30 uur waren we wakker en kon ik weer lekker rondkruipen over de vloerbedekking van onze grote kamer. Mama ging de koffers weer eens helemaal opnieuw indelen en rond 10.45 uur stond alles klaar voor vertrek. We konden nog net aanschuiven voor een ontbijtbuffetje in het hotel en daar moesten papa en mama ruim 52 dollar voor betalen. Belachelijk! Papa ging de koffers uit de kamer halen zodat we konden uitchecken. De rekening van het ontbijt stond bij de receptie nog niet in het systeem, maar mama was weer eens zo eerlijk om dat te zeggen. Papa liep hoofdschuddend naar buiten...

Mama wilde al om 13.30 uur met de taxi naar het vliegveld, omdat ze altijd zo bang is dat we onze vlucht missen. De mevrouw van de receptie vertelde gelukkig dat een uurtje later ook nog vroeg genoeg was. We hebben een wandelingetje gemaakt naar het postkantoor in Punda, om postzegels te kopen voor de kaartjes die we hadden gekocht voor de opa's en oma's. Op de terugweg was de Pontjesbrug afgesloten omdat er al mannetjes bezig waren om de kerstverlichting op te hangen. Zaterdag is hier eerst nog de intocht van Sinterklaas, maar die heeft daar blijkbaar toestemming voor gegeven. We moesten nu met een ferry naar de overkant en dat duurde allemaal wat langer. Mama kocht nog 2 leuke shirtjes in een winkeltje bij het hotel, en terwijl ik een dutje deed konden papa en mama nog even de Wi-Fi gebruiken in de lobby. Toen het 14.00 uur was kon mama de spanning niet meer aan en vroeg ze om een taxi bij de receptie. Die was er binnen 2 minuten en een kwartiertje later stonden we al op de luchthaven. Nadat de koffers waren afgegeven, werden de laatste Antilliaanse guldens besteed aan snoepjes en 2 lieve aapjes die aan mijn kinderwagen komen te hangen. Eenmaal voorbij de douane moest mama natuurlijk nog sigaretten kopen voor mijn kettingrokende opa en oma uit Heiloo; 4 sloffen voor 124 dollar dit keer!

Bij de gate kregen we voorrang met de kinderwagen en konden we bijna als eersten het vliegtuig in. We hadden dezelfde plekken als op de heenreis en naast mij lag dit keer een Nederlands jongetje van 3 maandjes oud. Ik moest tijdens het opstijgen weer in de riemen bij papa op schoot en dat kan ik nooit zo waarderen; ik werd weer eens hysterisch. Zo wisten de andere passagiers tenminste wel meteen dat ik er ook was! Daarna ging het gelukkig een stuk beter omdat ik vooral op de schoot van mama heb geslapen. Ik ben nogal beweeglijk, en omdraaien in dat kleine bedje aan de muur lukte me echt niet. Toen we om 06.45 uur gingen landen zat ik dit keer in de riemen bij mama op schoot, en dat ging natuurlijk perfect. Papa vindt het altijd leuk om mij te pesten, en zo kan ik hem af en toe ook een beetje terug pesten!

Uiteindelijk waren we pas om 09.00 uur weer thuis. Er zijn strenge controles op vluchten uit Curaçao en onze koffer kwam uiteraard als laatste op de bagageband. Opa had inmiddels al 6 extra rondjes gereden voordat we eindelijk buiten waren. En dan is het hier ook nog eens 25 graden kouder! Toen we thuis kwamen in Zuid-Scharwoude stond oma al op ons te wachten. Ik heb net gelukkig een paar uurtjes kunnen slapen tot 14.00 uur, maar ik ben door het tijdsverschil wel een klein beetje van slag. Steeds weer andere omgevingen, en van donker naar licht; ik begrijp dat nog niet zo goed. We gaan zometeen nog even op visite bij de opa's en oma's en dan hoop ik me snel weer thuis te voelen. Ik heb weer een hele bijzondere reis gemaakt en veel indrukken opgedaan. Lekker sjansen met de latino's en vrolijk lachen naar iedereen die me aandacht geeft. Jammer dat ik me later waarschijnlijk niets meer zal herinneren, maar dan heb ik in ieder geval deze reisverslagen en de foto’s nog!