Borger - Orvelte - Zuid-Scharwoude

Orvelte

De Schapendrift, Orvelte 🍺 🥣

Zuid-Scharwoude 🏠

Iedereen behalve mama heeft vannacht lekker geslapen. Op het dak naast onze kamer staat een ventilatiesysteem voor de keuken en die maakt een soort zoemend geluid. Rond middernacht werd het stil maar vroeg in de ochtend begon het irritante gebrom opnieuw en mama werd er bijna gek van. Gelukkig was het maar voor 1 nachtje en de kamer zelf was verder perfect. Papa en mama hebben het nog wel even gemeld bij de receptie. Nikki en ik zaten alweer snel in het bubbelbad en rond 10.45 uur stapten we in de auto. Mama haalde broodjes bij een bakker en die aten we onderweg op. De eerste bestemming was Borger waar het grootste hunebed van Nederland staat met een lengte van bijna 23 meter. Hunebedden zijn restanten van overdekte, prehistorische grafkamers die in ons land vooral te vinden zijn op de Hondsrug in Drenthe. Rondom de hunebed in Borger is een heel centrum gebouwd met een museum en een groot park. Voor dat museum moet je betalen maar de stapel met stenen in het bos is vrij toegankelijk. Onderweg konden papa en mama op verschillende bordjes wat interessante dingen lezen over de geschiedenis. Zo leven we nu waarschijnlijk tussen 2 IJstijden in en de vorige IJstijd ligt nog ‘maar’ 12.000 jaar achter ons. De hunebedden in Nederland zijn tussen 3350 en 3250 voor Christus gebouwd met voornamelijk granieten zwerfstenen die door een ijskap zijn meegevoerd uit het zuidwesten van Finland. De grootste keien wegen 20.000 kilo en ze hadden toen natuurlijk nog geen machines om ze op elkaar te stapelen!

Grappig om even te zien die stenen maar verder weinig bijzonder. En omdat het niet al te warm was doken we na een half uurtje snel de warme auto weer in. We reden terug naar het ‘museumdorp’ Orvelte en onderweg besloten Nikki en ik om de hele tijd ruzie te maken. Orvelte is een zogeheten brinkdorp en tijdens de Middeleeuwen ontstaan tussen de 11e en 13e eeuw. In het dorp kun je zien hoe men vroeger leefde door bijvoorbeeld een houtzagerij, smederij of klompenmakerij te bezoeken en lopend door de autovrije straatjes lijkt het soms alsof de tijd heeft stilgestaan. Eigenlijk zouden we een wandelroute van ongeveer 4 kilometer volgen maar die stond niet echt duidelijk aangegeven. Uiteindelijk hebben we een eigen rondje gemaakt die ook via ‘Het houten pad van Theodoor’ ging. Dat is route van 300 meter door het bos met verschillende houten attracties waar Nikki en ik overheen konden klauteren. Langs een groot weiland en diverse oude en nieuwe boerderijen waren we om 13.30 uur terug in het dorp. Bij restaurant De Schapendrift hebben we lekker geluncht: papa kipsaté met brood, mama een broodje carpaccio, Nikki een broodje gerookte zalm en ik tomatensoep met brood. En een flesje Fristi uiteraard! Nikki is tegenwoordig helemaal gek van zalm en dat wil ze nu altijd en overal eten. Net als Franse kaas...

Na het eten gingen we met de auto nog op zoek naar de nagebouwde boerderij met materialen uit de IJzertijd. Daar kun je echter alleen lopend komen en omdat we al een beetje moe waren reden we maar richting huis. In de auto hebben we allebei geslapen en om 17.15 uur waren we thuis. Nu zitten we soep met een broodje te eten en zometeen duiken we lekker onze eigen bedjes weer in. Nog 2 dagen Kerstvakantie en dan begint maandag de school weer. Ook Nikki zit inmiddels op De Koolvlet dus dat is wel gezellig. Ons volgende tripje gaat waarschijnlijk een verre reis worden maar die staat pas voor eind april in de planning. Tot dan!