Züschen - Winterberg - Zuid-Scharwoude

Züschen

Landhaus zur Linde, Züschen 😴

Zuid-Scharwoude 🏠

—————

Toen Nikki en ik maandag eindelijk sliepen sloten papa en mama de dag af met een spelletje Rummikub. Het was bijna een sauna binnen maar mama zat evengoed met een dikke trui aan onder een dekentje. Papa won eenvoudig met 31-14 en om 22.30 uur lagen ze in bed. Gisteren waren we alweer om 06.30 uur wakker en we gunnen papa en mama dan ook een lekkere lange dag. Papa ging nog even in het bed van Nikki liggen terwijl wij filmpjes keken naast mama. Rond 08.30 uur zette ik mijn tandjes in een vers broodje met een gebakken eitje. Het sneeuwde toen al lichtjes buiten en we zouden dan ook vroeg op pad gaan. Na de middag was er namelijk sneeuw of mist voorspeld en dan konden we natuurlijk niet meer sleeën.

Uiteindelijk waren we evengoed pas rond 10.30 uur bij Snow World Züschen omdat mama weer eens rustig aan deed. Papa kocht voor 16 euro een skipas waarmee we tot 13.00 uur onbeperkt met het treintje naar boven konden. Om beurten gingen Nikki en ik met papa of mama met de slee naar beneden en dat hebben we anderhalf uur volgehouden. Voor Nikki ging het iets te hard en zij hield het al snel huilend voor gezien. Kijken naar anderen vond ze leuk genoeg. Lunchen gingen we in Winterberg bij restaurant Bobhaus naast het liftstation van de Kappe. Een grote schnitzel voor papa en mama en goulashsoep met kleine broodjes voor Nikki en mij. Vanwege de drukte moesten we ons tafeltje delen met 2 Nederlandse jongens. Het was inmiddels erg mistig geworden en de Kahler Asten kon je niet eens meer zien. Dat is met 842 meter de op 1 na hoogste berg van het Sauerland en het middelpunt van het skigebied rond Winterberg.

Op de terugweg naar Züschen moesten we nog paracetamol halen voor mama. In Nederland kun je dat bijna overal kopen maar in Duitsland alleen bij de apotheek. Züschen heeft alleen geen apotheek en dus reden we 7 kilometer verder naar Hallenberg. Daar moesten we nog even wachten omdat de winkels pas om 14.30 uur weer open gingen. Eenmaal terug in Züschen haalde papa alvast broodjes voor de hotdogs. In ons huisje konden Nikki en ik een uurtje spelen in de warmte voordat we rond 16.00 uur nog een wandeling gingen maken door het bos. Onderweg stonden de weilanden vol met kleine kerstboompjes!

Nikki gedroeg zich tijdens het eten weer eens asociaal en vervelend. Schreeuwen, boeren en niet luisteren. Volgens mama komt dat omdat ze te vaak naar de tekenfilms van Peppa Big kijkt. Na de toetjes keken we nog even uit het raam naar de tuin. Marjo had verteld dat er in de winter regelmatig reeën in de buurt van het huis komen op zoek naar eten. Helaas zagen we ze niet in het donker. Even later lagen we al in onze bedjes en waren we zelfs te moe om lang te klieren. Mama wilde nog een revanche met Rummikub maar dat werd een grote afgang: 73-2 voor papa! Gelukkig kreeg ze daarna wel een massage van papa omdat haar rug nog steeds zeer doet.

Vandaag moesten we het huisje alweer verlaten. Er was vannacht een laagje sneeuw gevallen en rond het huis kon je duidelijk de pootafdrukken zien van reeën of hertjes. In de tuin zagen we eekhoorntjes klimmen en rennen maar papa kon helaas geen foto's van ze maken. Daar zijn ze te snel voor! Na een laatste ontbijtje en een kleine schoonmaak waren we om 11.00 uur klaar voor vertrek. Papa en mama maakten nog een praatje met Marjo en leverden de sleutel bij haar in. De rit naar huis duurde iets langer dan de heenreis. Wegwerkzaamheden op vele plekken en in tegenstelling tot zondag mochten er nu wel vrachtwagens over de snelweg. En dat zijn er nogal wat in Duitsland! Na een kroketje, een zakje chips, een broodje, een banaantje en een paar spekjes waren we om 15.45 uur weer thuis in een besneeuwde straat. Nikki en ik gaan zometeen lekker in een warm badje zitten want in Züschen hadden we alleen een douche. Net als in het nieuwe huis straks Morgen moet ik gewoon weer naar school maar dat vind ik gelukkig ook erg leuk. En de schoolfotograaf komt langs! Ons volgende reisje is trouwens al bekend want eind april gaan we met het vliegtuig naar Kopenhagen. Tot dan!