Neuastenberg - Oberkirchen - Bad Fredeburg - Fleckenberg

Knusperhaus, Oberkirchen 🍺 🥣

Sauerland Bad, Bad Fredeburg

Fleckenberg 😴

—————

Het eerste reisje van het jaar gaat zoals inmiddels gebruikelijk naar het Hochsauerland in Duitsland. In tegenstelling tot voorgaande jaren ligt er nu echter bijna geen sneeuw. Omdat ik maandag weer naar school moet konden we dit keer alleen de laatste dagen van de Kerstvakantie op pad en is het nu helaas niet koud genoeg. Maar omdat het huisje nu eenmaal gereserveerd was zaten we gisteren om 11.15 uur evengoed in de auto. Mama reed tot Arnhem en vanaf de grens kon papa het gaspedaal weer indrukken. Nikki en ik zaten lekker achterin met de iPad en een nieuwe portable DVD-speler. Na een voorspoedig ritje waren we om 15.15 uur bij ons appartementje in Fleckenberg. Dat dorpje hoort bij de gemeente Schmallenberg en ligt ruim 20 kilometer ten westen van Winterberg. Met 6 graden en regen ontbrak het ‘wintersportgevoel’ nog volledig.

Het appartement is voor 6 personen en ziet er netjes uit. De onderste van 2 verdiepingen met uitzicht over het dorp. Nikki en ik hebben allebei ons eigen bed op dezelfde kamer dus dat is erg gezellig. Nadat we alle spulletjes uit de auto hadden gehaald reden we terug naar de Lidl in Bad Fredeburg om boodschappen te doen. Daar konden papa en mama eindelijk de 12 lege colaflessen inleveren die sinds ons tripje naar de Eifel nog thuis lagen. Oma uit Heiloo weet nu ook dat je Duitse statiegeldflessen niet in Nederland kunt inleveren! Terug in Fleckenberg kwam Annette, de Duitse eigenaresse, nog even langs. Ze gaf wat uitleg over de afvalscheiding en wat tips over de omgeving. Het meeste was wel bekend want we zijn hier natuurlijk niet voor het eerst. Na het eten gingen we meteen naar bed en papa en mama deden rond 23.00 uur hetzelfde.

Vannacht vonden Nikki en ik het nodig om rond 05.15 uur bij mama naast het bed te staan om te vragen of de dag al was begonnen. We werden terug naar onze bedjes gedirigeerd en 3 uurtjes later mochten we het opnieuw proberen. Papa hoefde even later maar een klein stukje te lopen om broodjes te halen bij een bakker en na een ontbijtje en een warme douche reden we om 11.15 uur richting Winterberg om sneeuw te zoeken! Het zag er allemaal vrij troosteloos uit. Enkele pistes waren redelijk wit maar we zagen voornamelijk groene hellingen, zoals bijvoorbeeld op het stukje bij de springschans waar ik vorig jaar nog mooi kon oefenen op mijn ski’s. En toen er zelfs bij Snow World Züschen vrijwel geen sneeuw lag moest ik toch wel even huilen. Papa maakte het rondje om Winterberg compleet door naar een andere bekende piste te rijden: de Postwiese in Neuastenberg. Daar was wonderwel een sleeplift open en aan de zijkant van de helling hebben we toch een uurtje in de sneeuw kunnen spelen. En dat in onze gewone kleren want de skibroeken hadden we nog maar even in het huisje laten liggen. Met het sleetje naar beneden en remmen in het gras en de modder...

Mama had op de heenweg een leuk dorpje gezien en daar zouden we rond 13.45 uur gaan lunchen: Oberkirchen. We zagen een grappig watervalletje en een riviertje met een hele snelle stroming. Zonder sneeuw ziet het landschap er natuurlijk heel anders uit en al die stromende beekjes en riviertjes hadden we nooit eerder gezien. Helaas wel allemaal gesmolten sneeuw uit de bergen. Bij het gezellige Knusperhaus naast de kerk hebben we goulashsoep met een broodje gegeten en een groot glas appelsap gedronken. Daarna was het tijd voor de beste locatie van de dag: het zwembad! Bad Fredeburg heeft een subtropisch zwemparadijs en daar hadden we gratis toegang met de Sauerland Cards die we van Annette hadden gekregen. Van 15.30 tot 17.15 uur hebben we lekker gedobberd met onze zwembandjes om. Mama vond het al snel weer te koud en ze houdt ook niet zo van water. Ik ben met papa nog 3 keer met een opblaasbare band van een leuke glijbaan af geweest; Nikki wilde niet meer toen ze eenmaal boven stond. Sinds ik zwemles heb durf ik veel meer in het water maar ik moet het natuurlijk nog wel zonder zwembandjes leren. De ellende met het aankleden na afloop in die krappe kleedhokjes is voor papa en mama trouwens een reden om niet zo vaak naar het zwembad te gaan. In het appartementje ging papa pasta maken terwijl mama met ons onder de warme douche stapte. Nog een kiwi en een ijsje toe en daarna lekker naar bed. Van zwemmen word je rozig! Als ik morgen wakker ben ga ik meteen uit het raam kijken of er sneeuw is gevallen!