Laganas - Marathonissi

Marathonissi ☀️

Laganas Beach ☀️

Poseidon Beach Hotel, Laganas 😴

—————

Onze laatste dag begon zoals gebruikelijk met een ontbijtje rond 09.15 uur. Ik had weer lekker geslapen en ben de afgelopen nachten ook niet meer uit bed gevallen. Om 10.20 uur werden we opgehaald door een busje en 10 minuten later zaten we in ons bootje in Agios Sostis. De kinderwagen paste er perfect in dus papa en mama hoefden Nikki niet vast te houden. Nadat opa ook aan boord was gehesen kon de kapitein, een niet al te vrolijke meneer, op zoek naar schildpadden in de baai van Laganas. We hadden niet lang nodig om een paar grote exemplaren te vinden. Omdat ze maar heel even boven water komen om adem te halen is dat niet zo eenvoudig, maar oom Jeroen was opvallend goed in het spotten. Kan hij toch nog iets! Grote schildpadden komen ongeveer eens per 5 minuten boven en de kleintjes eens per 10 of zelfs 12 minuten. Oom Bas heeft mooie foto's kunnen maken met zijn camera en papa nog een leuk filmpje met zijn telefoon. Erg imposant om van zo dichtbij te zien!

Vervolgens ging de reis naar Marathonissi, een eiland op 3,5 kilometer uit de kust. Onderweg was het best fris omdat de zon nog moeite had om door te breken. Ik werd ook een beetje nat en moest al snel mijn warme vestje aan. We hebben eerst een rondje om het eiland gedobberd en aan de achterzijde konden we in 2 mooie grotten kijken. Daarna maakten we een stop op het strand en die duurt normaal gesproken een half uurtje. Dat zou nu echter anderhalf uur worden omdat we vanwege de hoge golven helaas niet naar de grotten van Keri konden. Papa belde nog even met 'de baas' maar het was echt te gevaarlijk. Terwijl er toch niet al te veel wind stond.

Marathonissi staat ook wel bekend als Turtle Island omdat het de vorm van een schildpad heeft. Niet omdat de schildpadden daar vrolijk in de rondte lopen, want ik heb alleen maar enge rupsen gezien met harige pootjes. We waren dan ook niet van plan om daar zo lang te blijven en papa vroeg na een half uurtje aan de kapitein of hij weer terug wilde varen naar de schildpadden. Dat bleek een goede keuze want we zagen er meteen 3 tegelijk. Helaas ging de kapitein ook een paar grote boten informeren waardoor het opeens dringen werd. Gelukkig lieten de schildpadden zich toen nauwelijks meer zien en hadden al die schreeuwende mensen dikke pech. Wij hadden er zelf in totaal toch al 7 gespot.

Om 13.30 uur waren we weer terug bij de loopbrug naar Agios Sostis en na een klein ritje met de bus konden we in het hotel meteen aanschuiven voor een late lunch. En daarna was het tijd voor het strand! De lucht was inmiddels bijna helemaal blauw en Nikki en ik hebben lekker 3,5 uur kunnen spelen in het stralende zonnetje. Bij de zee hadden andere mensen al met muurtjes van zand een rond badje gemaakt en daar kon Nikki dus mooi in zitten. Ze vindt het alleen nog veel leuker om steeds weg te rennen, en papa en mama vinden het na een tijdje best wel vervelend worden om voortdurend in de achtervolging te moeten. Voor straf moet ze dan in de kinderwagen zitten. Ze heeft dan wel een paar kiesjes inmiddels, maar de woorden 'hier blijven' wil het kleine boefje niet begrijpen. Oom Bas en ik waren ondertussen samen een kasteel, een schildpad en een giraffe van zand aan het maken.

Rond 17.45 uur gingen we terug naar onze kamer en 3 kwartier later liepen papa, mama, Nikki en ik richting de hoofdstraat. Daar hebben we een paar kadootjes gekocht voor oom Bas, oom Jeroen, opa en oma en een paar mooie schoenen met Minnie Mouse voor mij! Het begint steeds drukker te worden in de straten en hotels, en je kunt nu goed merken dat het seizoen echt is begonnen. Ook in ons hotel waren de meeste tafeltjes bij het buffet bezet en ik heb weer heel goed gegeten. Nikki kan zo leuk 'opa ijs' roepen als ze een paar bolletjes wil hebben, maar dit keer lag ze al uitgeteld in de kinderwagen toen de toetjes zelfs nog op tafel moesten komen. Inmiddels liggen we allebei in bed en mama is weer volgens haar eigen bijzondere systeem de koffers aan het inpakken. Oom Bas en oom Jeroen gingen ook even winkelen in de hoofdstraat en opa en oma dronken beneden nog wat. Oma was eerder vanavond nog uitgegleden en nu heeft ze een teen gekneusd; dat was niet zo handig! Morgen worden we rond 11.40 uur opgehaald voor de transfer naar de luchthaven en dan hopen we om 16.00 uur Nederlandse tijd weer in Amsterdam te zijn. Mijn laatste verslagje van deze vakantie volgt dan 's avonds!