Banana Beach

Banana Baya Beach 🍺 🥣

Dafni Beach

Poseidon Beach Hotel, Laganas 😴

—————

Vandaag had ik eindelijk rust want ik ging alleen met papa, mama en Nikki op pad. We hebben om 09.15 uur nog wel allemaal samen ontbeten en opa, oma, oom Bas en oom Jeroen gingen zich daarna installeren op hun ligbedjes op het grasveldje. Het zou een stralend mooie dag worden met 25 tot 27 graden. Wij gingen de huurauto ophalen en dat was een stoere donkergrijze Suzuki Vitara voor maar 35 euro. Nikki en ik zaten heerlijk rustig achterin. De raampjes helemaal open en geen geouwehoer of drukte om ons heen! De eerste halte was opnieuw Agios Sostis om alsnog het boottochtje te regelen voor morgen. Uiteindelijk hebben papa en mama voor 130 euro een eigen bootje met kapitein geregeld en dan kunnen we 3 uurtjes varen. Vervolgens reed papa snel door richting het schiereiland in het oosten van Zakynthos. Mama wilde niet al te lang in de auto zitten en het verste punt bij Gerakas lieten we dan ook zitten. Via Zante, Argassi en Vasilikos waren we rond 12.00 uur bij het brede zandstrand van Banana Beach. Onderweg weer veel bochten en van bovenaf een geweldig uitzicht over de blauwe zee. Onze auto konden we prima onder een soort carport in de schaduw parkeren.

Het strand is daar erg mooi en voor 6 euro hebben papa en mama 2 ligbedjes en een rieten parasol met tafeltje gehuurd. Het zand was nogal heet dus zo konden Nikki en ik mooi in de schaduw spelen. We zijn even in de zee geweest maar het koude water en de golven konden ons niet zo bekoren. Papa moest weer voortdurend achter Nikki aan lopen, want het pad van houten vlonders en de trappetjes bij restaurant Banana Baya Beach waren natuurlijk een feest voor haar. En om 13.30 uur hebben we daar ook lekker gegeten: papa souvlaki met tzatziki en patatjes, mama een salade met knoflookbrood en ik heb met Nikki een tosti ham-kaas en een milkshake met aardbeien gedeeld.

Na het eten ging Nikki een dutje doen zodat papa en mama eindelijk een uurtje rust hadden. Ik vond het ook wel interessant om languit op een bedje te liggen, en mezelf insmeren met zonnebrandcrème begint ook een steeds grotere hobby te worden. We hebben het tot 16.00 uur volgehouden op het strand en op de terugweg wilde papa nog snel even bij Dafni Beach kijken. Dat zou één van de mooiste stranden zijn op het schiereiland waar bovendien de zeldzame Caretta Caretta schildpad, ofwel de onechte karetschildpad, vaak haar eieren legt. Het was een avontuur om het strand te bereiken over steile en onverharde weggetjes maar het resultaat viel uiteindelijk een beetje tegen. Nikki en ik vonden al die kuilen in de weg overigens wel leuk en we zaten lachend achterin als de auto weer eens alle kanten op ging. Via Kalamaki konden we over een net opnieuw geasfalteerde weg binnendoor terug naar Laganas.

Mama en ik stapten om 17.30 uur uit bij ons hotel zodat we alvast het bootje en de plastic schildpadden konden halen op de kamer. Want ik moest natuurlijk nog even naar het zwembad! Papa en Nikki gingen de auto inleveren en vandaag stond de teller op 60 gereden kilometers. Voor de zekerheid hebben papa en mama nog 5 liter benzine getankt bij de BP in het dorp. Na een half uurtje spelen in het zwembad kreeg ik het een beetje koud en op de hotelkamer gingen Nikki en ik samen in een warm bad. Ik heb niet gehuild bij het haren wassen! In het restaurant was het behoorlijk druk omdat er net een nieuwe lading Polen was gearriveerd. Een overwegend onbehouwen en ongemanierd volkje dat hier alleen maar komt om te zuipen. Tijdens het eten rolde er een vent van zijn stoel die al de hele middag had zitten hijsen, en zijn asociale vrouw stond er gewoon bij te lachen! Gelukkig hoeven we ons daar geen hele week aan te ergeren. Ik heb wortelsoep en verse pasta gegeten en natuurlijk weer de nodige bolletjes chocolade-ijs! Bij het winkeltje tegenover ons hotel hebben papa en mama na het eten nog een ansichtkaartje en wat souvenirtjes gekocht. Daarna wilde ik zelf naar bed en was het inmiddels ook al 21.15 uur. We worden morgen op onze laatste dag rond 10.15 uur opgehaald en naar de boot gebracht die in Agios Sostis ligt. Ik hoop dat we de schildpadden dan in het echt gaan zien!