Porto Limnionas - Zante

Nostimon Imar, Zante

Agios Sostis

Poseidon Beach Hotel, Laganas 😴

—————

Hier is alweer mijn volgende verslagje! De Wi-Fi is helaas niet goed genoeg om ook foto's te plaatsen maar die zullen jullie later wel zien. Bij het ontbijt hadden opa, oom Bas en oom Jeroen een lange broek aan omdat het toen met bewolking en harde wind nog maar 18 graden was. Daar zouden ze nog spijt van gaan krijgen! We zaten opnieuw om 10.15 uur in het busje en gingen eerst op zoek naar het appartement waar opa en oma 13 jaar geleden zaten. Dat was aan de andere kant van Laganas maar de exacte locatie konden ze nu niet meer vinden. Ouderdom... Via Lithaki en Agios Leon ging de reis eerst naar de westkust. Ook nu weer een aaneenschakeling van haarspeldbochten en steile hellingen tussen de bergen door. Op sommige hoge punten was het zo mistig dat papa heel goed moest opletten. Bij Porto Limnionas maakten we een stop in een smalle baai met een prachtig uitzicht op de rotsachtige kustlijn. Het grote restaurant daar heeft een mooi plateau met ligbedjes en parasols. De weg ging vervolgens omhoog zodat we na een rondje weer in Agios Leon uit zouden komen. Papa moest soms langs diepe ravijnen rijden en de piepende remmen van het wat oudere busje zorgden voor de nodige nervositeit achterin! Onderweg zagen we de baai van Porto Roxa nog liggen, maar dat dorpje zag er verder niet speciaal genoeg uit om die afslag te nemen.

Lunchen zouden we in de haven van Zante, en dus moesten we het eiland weer eens in de breedte oversteken via Loucha. Oom Bas vindt foto's maken erg leuk en we maakten al vrij snel een stop bij een helling met hoge cipressen en mooie bloemetjes in allerlei kleuren. Daarna kwamen we in het binnenland weer bij de uitgestrekte olijfboomgaarden en wijngaarden, en tussen de druivenplantjes in Drakas moest ik natuurlijk weer poseren. Ik heb ook nog een mooie sinaasappelboom gezien. In Zante konden we de auto eenvoudig en gratis parkeren op slechts 10 meter afstand van de fraaie en grote Agios Dionysos kerk.

Om 13.00 uur liepen we over de boulevard en in een klein stadspark hebben we lekker gegeten bij restaurant Nostimon Imar. Hele aardige mensen en we kregen gratis allerlei Griekse hapjes vooraf en een toetje na afloop. Dat is nog eens gastvrijheid! Nikki en ik konden tussendoor mooi even naar de speeltuin waar Nikki uit de schommel is gevallen. Na het eten gingen we op zoek naar het Salomou plein in het hart van de stad. Daarvoor moesten we de hele boulevard aflopen en uiteindelijk troffen we een grote bouwput aan. Papa en mama hadden dat natuurlijk kunnen weten want er wordt altijd gerenoveerd als zij ergens zijn. Nikki en ik kregen onderweg nog wel allebei een pluche schildpad kado van opa en oma!

Omdat het inmiddels bijna 15.30 uur was besloten we om terug te keren naar Laganas. Opa en oma gingen even op een bankje zitten terwijl papa, mama, oom Bas, oom Jeroen, Nikki en ik de auto gingen halen die natuurlijk helemaal aan de andere kant van de haven stond. Om 16.30 uur waren we bij ons hotel en daarna ben ik met papa, mama en Nikki nog naar Agios Sostis gereden om alvast een boottochtje voor zaterdag te regelen. Er was echter niemand aanwezig dus toen hebben we de auto maar ingeleverd. In totaal hebben we de afgelopen 3 dagen 259 kilometer over het mooie eiland gereden.

Bij het zwembad was het eindelijk tijd om het bootje van Nikki te testen. De zon was halverwege de middag wel doorgebroken maar papa vond het evengoed niet zo fijn om een duik in het ijskoude water te moeten nemen. Eerst ging ik samen met Nikki in het bootje maar dat zat niet zo lekker. Gelukkig voor mij hield Nikki het snel voor gezien, omdat zij het water te koud vond en liever een rondje wilde lopen. Het kinderbadje is hier evengoed nog 90 centimeter diep en het duurde dan ook even voordat ik helemaal in het water durfde te staan. Opa en oma hadden ook nog 4 plastic schildpadden voor ons gekocht; 1 grote en 3 kleintjes. Daar heb ik mooi mee gespeeld en de andere Nederlandse meisjes in het badje vonden ze ook wel erg leuk. Papa heeft mij nog geleerd hoe ik zelf met het bootje kan varen: op mijn buik liggen en dan peddelen met mijn handjes!

Nadat we ijsjes hadden gegeten op het grasveldje ben ik op de hotelkamer ontdooid in een warm bad. De wind komt recht van zee en als de zon weg is dan voelt het best wel koud aan. Terwijl het vanmiddag toch gewoon 25 graden was. Daarna heb ik op de iPad gespeeld en Nikki heeft een dutje gedaan in mijn bed. Papa ging bij het winkeltje aan de overkant 4 bananen kopen voor 1 euro 20 (zo kan het ook mama!) en voor morgen alvast een kleinere auto huren. Dan gaan we alleen met ons eigen gezinnetje op zoek naar leuke strandjes. Ik lig nu net pas in bed omdat we na het eten wat langer op mochten blijven. Nikki en ik zijn aan het basketballen geweest met andere kindjes en dat was erg leuk. De basket hangt helaas nog veel te hoog maar dat maakt ons weinig uit. Met de grote ballen gooien is natuurlijk al leuk genoeg! Nu is het tijd om te gaan slapen omdat ik morgen uitgerust op het strand wil liggen. En het is dan vrijdag de 13e dus ik moet alert zijn!