Amsterdam - Catania - Giardini-Naxos

Lido la Romantica ☀️ 🥣 🍦

La Sirena 🍺 🥣

Caesar Palace Hotel, Giardini-Naxos 😴

—————

Toen gisteren om 03.30 uur de wekker ging was iedereen nog moe. Een uurtje later waren we onderweg naar Schiphol en papa moest op het bomvolle P3 goed zoeken naar een vrije plek. Voor mij is de herfstvakantie nog niet begonnen maar in andere delen van Nederland is dat inmiddels wel zo. Omdat ik volgende week 5 jaar oud word was dit voor papa en mama de laatste mogelijkheid om mij ‘legaal’ van school te halen want voortaan heb ik helaas een leerplicht. Papa had de instapkaarten gelukkig al op zijn telefoon staan en bij de lange rij voor de controle van de handbagage kregen we als vanouds voorrang.

Bij de M-gates hebben ze tegenwoordig een glijbaan dus daar konden Nikki en ik ons mooi even vermaken. Ook bij het boarden kregen we voorrang en rond 07.15 uur zaten we naast elkaar op rij 14. Het bijna volle vliegtuig van easyJet vertrok 20 minuten later en om 10.15 uur waren we in Catania. Naast deze luchthaven in het oosten heeft Sicilië, het grootste eiland in de Middellandse Zee, ook nog vliegvelden in Trapani en de hoofdstad Palermo. De oppervlakte van het eiland is ruim 60% van Nederland en de kortste verbinding met het vasteland van Italië, de Straat van Messina, is slechts 3 kilometer breed.

Nadat we de buggy hadden opgehaald bij de bagageband gingen we op zoek naar het autoverhuurbedrijf Sicily by Car. We hebben verder alleen handbagage mee omdat een grote koffer bij easyJet bijna 60 euro kost. En boosters voor in de auto hebben we ook zelf mee want voor 2 simpele kinderzitjes durven de verhuurders gewoon 8 tientjes per week te vragen. Terwijl de auto zelf maar 126 euro voor 7 dagen gaat kosten! Bij de balie moest papa wel een nummertje trekken en een flink tijdje wachten. Gelukkig konden we buiten een beetje rennen, koud water drinken en koekjes eten. De temperatuur steeg inmiddels langzaam naar 24 graden.

Uiteindelijk reden we rond 12.00 uur weg in een rode Citroën C4 Picasso met slechts 8.000 kilometer op de teller. Een Franse auto helaas maar wel een mooi ding. Enorm veel ruimte, technische snufjes en een Nederlandstalig navigatiesysteem. Die komt hier zeker van pas! Het was nog 3 kwartier rijden naar ons Caesar Palace Hotel in de badplaats Giardini-Naxos. Papa ontdekte al snel dat het verkeer op Sicilië voornamelijk uit bumperklevers en idioten bestaat dus mama vond dat hij rustig moest rijden. Onderweg misten we nog een tolpoortje op de snelweg maar een boete bleef gelukkig achterwege toen papa geen kaartje kon laten zien aan de meneer in het hokje.

We hebben een prima kamer met grote bedden, een balkon en een bad om te dobberen. Mama zag meteen dat er een schilderij met een naakte mevrouw aan de muur hangt en ze verbaasde zich daarover. Kamer 343 is immers een familiekamer op de derde van in totaal 4 verdiepingen. Omdat we nog moesten lunchen zijn we naar het centrum van Giardini-Naxos gereden. Aan de boulevard koos mama een tafeltje in de zon bij restaurant Da Angelina en daar hebben we lasagne, gnocchi en patatjes gegeten. Nikki en ik kregen Fanta zodat we konden ervaren of drankjes met prik lekker zijn. Nikki nam wel een paar slokjes maar ik moest er niks van weten. Het flesje bier van papa had een inhoud van maar liefst 0,66 liter. Birra Moretti, want papa drinkt in het buitenland alleen lokaal bier terwijl ze ook hier bijna overal Heineken hebben. Na wat foto’s bij het water zijn we weer terug naar het hotel gereden om daar onze oogjes even dicht te doen.

Bij het buffet dat om 19.00 uur begint heb ik soep, pasta en chocolade-ijs gegeten. Alleen het ontbijt is inbegrepen tijdens deze vakantie dus papa en mama moeten apart betalen voor het avondeten. Voor het buffet is dat 16 euro per persoon maar Nikki en ik mogen gratis aanschuiven. En dat is maar goed ook want zoveel eten we niet. Nikki wilde alleen maar ijs en was nogal brutaal en vervelend. Het was natuurlijk ook bedtijd en een half uurtje later lagen we in onze mandjes. Inmiddels allebei op een kussen met Nijn en Lammie natuurlijk naast ons. Papa en mama hadden nog wat slaap in te halen en zij lagen zelf om 21.30 uur ook al te ronken.

We zouden vandaag rustig aan doen. Het ontbijt is tot 10.30 uur en we waren de laatste die het restaurant verlieten. Het is vrij rustig in het hotel maar ze hebben ook grote zalen voor vergaderingen en zakelijke evenementen. Grote auto’s en mannen in pak voor de deur dus. Om 11.30 uur reden we richting het strand. De auto konden we snel kwijt in een straatje achter de boulevard en toen moesten we natuurlijk op zoek naar een emmertje met schepjes. Het zijn voornamelijk kiezelstranden aan de oostkust van Sicilië maar in Giardini-Naxos ligt ook een mooi zandstrand. Voor 10 euro konden papa en mama 2 ligbedden en een parasol huren bij Lido la Romantica en tot 16.30 uur zijn we op dat strand gebleven. Tussendoor haalde mama broodjes bij een kleine supermarkt en kregen we een ijsje. De zee is iets warmer dan het zwembad maar toch wilden Nikki en ik niet verder dan onze buikjes in het water. Twee uurtjes en een warm bad later reden we opnieuw naar het centrum om te eten. Een ritje van slechts 5 minuutjes. Het was nog ongeveer 20 graden en dat is voor mama koud genoeg om alle truien en vestjes uit de kast te halen! Bij restaurant La Sirena zaten we dan ook buiten onze spaghetti al pomodoro te eten. Appelsap schijnen ze hier nergens te hebben dus we moesten het met water doen. De vermoeidheid sloeg daarna weer snel toe en om 20.15 uur waren we terug op de hotelkamer. Morgen gaan we bij goed weer op de vulkaan kijken!