Castelmola - Savoca - Gole dell’Alcantara

Bar Vitelli, Savoca 🍦

Gole dell’Alcantara

Caesar Palace Hotel, Giardini-Naxos 😴

—————

Hieperdepiep hoera! Toen ik om 08.00 uur wakker werd was de hotelkamer versierd met slingers en ballonnen en mama had van Maud een grote roze, opblaasbare ‘5’ geleend. Ik kreeg een kadootje, allemaal kusjes, er werd voor me gezongen en ook via de telefoon kwamen de eerste felicitaties al binnen. Helaas was ik vergeten om de zon uit te nodigen voor mijn verjaardag; motregen en harde wind waren wel van de partij. Na het ontbijt reden we eerst langs een bakker om 4 kleine gebakjes te halen. Die gingen we opeten in Castelmola, een dorpje op de Monte Tauro en 529 meter boven zeeniveau. Via een avontuurlijke route reden we in een half uurtje slingerend naar boven en daar hadden we een mooi uitzicht op Taormina. Het zonnetje brak door en naast de Chiesa di San Nicolo di Bari verdwenen de gebakjes in onze buikjes. Daarna zijn we nog omhoog gelopen naar de ruïnes van een kasteeltje maar daar had ik het vanwege de harde wind snel gezien. Castelmola heeft verder wat leuke straatjes maar na een uurtje heb je alles wel gezien.

Volgende bestemming: Savoca. Dit authentieke bergdorpje stond hoog op het lijstje van papa omdat hier in 1972 verschillende scènes uit de wereldberoemde film The Godfather zijn opgenomen. Met onder andere Al Pacino als Michael Corleone. Maar toen we het dorpje binnen reden begon het hard te regenen en moesten we eerst een half uurtje in de auto wachten. De temperatuur daalde ook meteen van 23 naar 13 graden. We hadden gelukkig jassen en truien mee dus toen de zon weer ging schijnen konden we evengoed naar buiten. De mooie regenboog die ontstond was natuurlijk een kadootje voor mijn verjaardag!

Savoca is dus vooral bekend om The Godfather en Bar Vitelli aan de Piazza Fossia is de belangrijkste attractie. Daar vroeg Michael Corleone aan de eigenaar om de hand van zijn dochter Apollonia en later werd er ook het huwelijksfeest gevierd. Het huwelijk zelf werd voltrokken in de hoger gelegen Chiesa di San Nicolò maar daar zijn we niet geweest. Op het pleintje voor de bar staat een 2 meter hoge sculptuur van Francis Ford Coppola als eerbetoon aan deze regisseur. Binnen in Bar Vitelli kregen Nikki en ik een duur bakje met chocolade-ijs en dat hebben we aan een tafeltje opgegeten. Papa was ondertussen druk bezig met foto’s maken want alles ziet er nog vrijwel hetzelfde uit als 45 jaar geleden. Aan de muren talloze foto’s van de opnames destijds en buiten op het terras nog steeds de met druivenranken bedekte pergola.

Om 14.30 uur was het mooi geweest (er waren ook net 2 volle bussen gearriveerd) en tijd voor de laatste bestemming van de dag. Aan de noordkant van de Etna ligt een prachtige kloof met een grillige vorm, de Gole dell’Alcantara, op slechts 13 kilometer afstand van Giardini-Naxos. Deze is duizenden jaren geleden ontstaan na een uitbarsting van een laag gelegen krater van de Etna. Papa had op Internet gelezen dat je gratis kan parkeren op de parkeerplaats bij de hoofdingang maar dat je vervolgens 100 meter door moet lopen langs de weg voor een veel goedkopere publieke entree: 1 euro 50 tegenover 13 euro per volwassene. Die toeristen in de touringcars weten natuurlijk niet beter. We hebben een leuke wandeling gemaakt die begon bij een pad met nagemaakte dieren uit de oudheid. Nikki is met een dinosaurus op de foto geweest!

Daarna konden we bij verschillende uitkijkpunten over rotsen klauteren en op trappetjes lopen. We hebben ook veel mooie bomen gezien met walnoten, citroenen en olijven. Uiteindelijk wilde ik natuurlijk ook bij de rivier beneden kijken en die was via een lange trap bereikbaar. Het water is alleen het hele jaar door ijskoud dus toen alleen mijn tenen nat werden wist ik al genoeg. Mama houdt al helemaal niet van koud water maar Nikki durfde het wel aan. Na een paar keer poseren voor papa struikelde ze echter over de kiezelstenen op de bodem en toen lag ze gestrekt! Jas, jurk, legging en ondergoed, alles zeiknat. Ze kreeg de warme trui van papa aan en toen zijn we weer naar boven gelopen. Via een kleine botanische tuin kwamen we bij de hoofdingang en terwijl het alweer lichtjes regende reed papa ons in 20 minuten naar het hotel toe. Mama zat toen gezellig bij ons achterin en onderweg zagen we opnieuw een mooie regenboog.

Nikki en ik zijn nog heel even bij het kinderzwembad geweest maar met 19 graden was het daar ook te koud. Op de kamer een warm badje dus en daar stond ook een fles champagne met 2 glazen klaar om mij te feliciteren. Ik had liever speelgoed gehad... We hebben weer in het restaurant beneden gegeten en nu liggen we inmiddels met regen en onweer in bed. Morgen vertrekt ons vliegtuig om 10.50 uur en daarvoor moeten we nog even ontbijten, tanken en de huurauto inleveren. Ik zal ‘s avonds een laatste verslagje plaatsen over de terugreis. Foto’s toevoegen via de website lukt helaas niet zo goed maar die zien jullie vast wel een keer. Slaap lekker en tot morgen!