Siracusa

Ortigia, Siracusa 🍺 🥣 🍦

La Conchiglia, Giardini-Naxos 🍺 🥣

Caesar Palace Hotel, Giardini-Naxos 😴

—————

Ja, Siracusa dus. We zaten zowaar eens om 10.00 uur in de auto en dat moest ook wel met 110 kilometer voor de boeg. Het landschap onderweg was niet geweldig met veel kale vlaktes, industrie en tunnels. Rond 11.15 uur reden we de stad binnen om meteen door te rijden naar het schiereiland Ortigia, het oude centrum. Door 3 bruggen gescheiden van het vasteland, een oppervlakte van 1 vierkante kilometer en circa 4.500 inwoners. Leuke straatjes, mooie pleinen, fraaie bouwwerken en overal omringd door een blauwe zee; de Griekse kolonies wilden er nooit meer weg. We konden de auto verrassend eenvoudig parkeren op een kleine parkeerplaats aan het water. Langs de zuidkant liepen we vervolgens via een leuke route richting de Fonte di Aretusa, een zoetwaterbron die onderdeel is van het Acquario. Van bovenaf konden we veel grote vissen, eendjes en witte ganzen zien! Hoog boven de zee liepen we verder naar het uiterste puntje waar in 1038 het Castello Maniace werd gebouwd in opdracht van generaal Maniakes. Frederik II maakte er later een versterkt paleis van. Vanwege restauraties (natuurlijk!) konden we niet binnen kijken maar de toegangspoort, binnenplaats, trappetjes en uitkijkpunten waren leuk genoeg.

Daarna ging de ontdekkingsreis verder naar het mooiste plein van de stad, het Piazza Duomo. Dit grote middelpunt wordt omgeven door barokke paleizen en de prachtige domkerk Santa Maria delle Colonne. Op de gevel zag ik een marmeren beeld van Sinterklaas, compleet met mijter en staf! In de oudheid verrees de tempel van Athene op dit plein dat al meer dan 2.700 jaar het religieuze centrum van de stad is. Via het Piazza Minerva en het Piazza Archimede maakten we een rondje alvorens op een terrasje een patatje te eten en versgeperste (zure) jus d’orange te drinken. Daarna was ons beloofde chocolade-ijsje aan de beurt waar we op een bankje in de zon een hele klus aan hadden.

Het werd in Siracusa 26 graden vandaag dus een beetje schaduw was af en toe ook wel fijn. Papa en mama hadden ons een kadootje beloofd als we lief zouden zijn en daar moesten we nog naar op zoek. Via de overblijfselen van de Tempio di Apollo (6e eeuw voor Christus) en de Mercato liepen we een straatje in met een rommelig winkeltje van een Aziaat. En daar vonden we zomaar een nieuw springtouw voor mij en een pakketje met dinosaurussen voor Nikki! Langs de kleine haven was het toen nog 10 minuutjes lopen naar de auto en we hadden onderweg een mooi uitzicht op een cruiseschip in de grote haven. Rond 15.00 uur reden we de leuke stad weer uit. Siracusa staat ook bekend om het Parco Archeologico della Neapolis maar om dat te combineren is 1 dag in deze stad lang niet genoeg. Dat park heeft net als Taormina een Teatro Greco en daarnaast een reusachtig amfitheater dat bijna net zo groot is als het Colosseum in Rome en de Arena van Verona. Ook daar werden gevechten tussen gladiatoren en wilde dieren gehouden.

Na een soepele terugrit hebben Nikki en ik in het hotel nog een klein uurtje bij het kinderzwembad gespeeld. Toen we daar heen liepen en te snel gingen maakte Nikki nog een grappige opmerking: ‘hé, wacht op mij, stelletje drollen!’ Echt gezwommen werd er trouwens opnieuw niet in het koude water, dat komt woensdag wel weer tijdens mijn tweede zwemles. We hebben even in het speeltuintje gespeeld en daarna op de kamer in een warm bad gezeten. Om 18.15 uur reden we naar de boulevard om een vorkje te prikken en dit keer had restaurant La Conchiglia de eer om ons te mogen ontvangen. Ik maakte een ijzersterke entree door binnen 3 minuten een wijnglas van tafel te smijten die in 100 stukjes op de vloer kletterde! Uiteindelijk waren we rond 20.00 uur weer terug op de hotelkamer en daar mochten we nog even filmpjes kijken op de iPad. Nu liggen we inmiddels te dromen over kastelen en dinosaurussen. Vanaf maandag gaan de temperaturen hier wat omlaag dus morgen wordt nog een rustig dagje aan het strand, de laatste van 2017!