Mazzarò - Taormina

Taormina

Licchio’s Bar, Taormina 🍺 🥣 🍦

Caesar Palace Hotel, Giardini-Naxos 😴

—————

Gisteren wilde Nikki weer niks eten ‘s avonds. Alleen maar zeuren om snoepjes en koekjes en boos worden als ze die niet krijgt. Dat zorgt voor beschamende vertoningen in het restaurant en we waren na een uurtje dan ook blij dat we weer buiten stonden. Papa en mama dronken nog een glaasje champagne uit de fles die ze van het hotel hadden gekregen. Daarna vielen hun oogjes ook dicht en om 22.30 uur waren alle lampjes op de kamer uit. Papa wilde vandaag een beetje op tijd op pad om naar Siracusa te rijden in het zuidoosten van Sicilië. Maar omdat alles bij ons op een laag tempo gaat werden de plannen al vrij snel gewijzigd; we gingen vanaf Mazzarò met de kabelbaan naar het hoger gelegen Taormina. Om 10.30 uur reden we via de snelweg in 10 minuten naar Mazzarò en daar was het een hele kunst om de auto kwijt te raken. Je vraagt je dan toch af wat een enorme chaos het midden in de zomer moet zijn... Naast de kabelbaan is dit dorpje namelijk bekend om Isola Bella, een klein eilandje in de Ionische Zee dat in een prachtige baai is gelegen. Bij laag water is het eilandje middels een smal pad verbonden met het kiezelstrand en het water is zo helder dat je de vissen kunt zien. Tegen betaling kun je op het eiland een mooi huis en exotische planten bewonderen maar wij hebben alleen even in het koele water gespeeld.

Om 12.15 uur stonden we bij de kabelbaan op de gondel te wachten. Een retourtje kost 6 euro voor personen die groter zijn dan 1 meter en de mevrouw bij de kassa dacht blijkbaar dat ik nog kleiner ben. Nou, echt niet! Taormina was in de oudheid een Griekse kolonie en vooral het Teatro Greco herinnert nog aan die tijd. Onze badplaats Giardini-Naxos was in de 8e eeuw voor Christus zelfs de eerste Griekse nederzetting op Sicilië. Wij hebben het theater alleen van de buitenkant gezien maar het uitzicht op de Etna schijnt vooral vanaf de bovenste rijen geweldig te zijn. Dat komt omdat in de Romeinse tijd een decorwand was ingestort en deze is nooit opnieuw opgebouwd.

Taormina heeft nu vooral een mondaine uitstraling en mama voelde zich dus prima thuis! De binnenstad is autovrij en tussen de twee stadspoorten (Porta Messina en Porta Catania) loopt de mooie hoofdstraat, de Corso Umberto. Het zijn vooral de vele terrasjes, pleintjes en steile steegjes die een wandeling de moeite waard maken. Zoals de Piazza IX Aprile, met enkele fraaie gebouwen en een mooi uitzicht over zee. Taormina ligt namelijk halverwege de Monte Tauro. Wij gingen lunchen bij Licchio’s Bar met uitzicht op de Chiesa di Santa Caterina en het Palazzo Corvaja. Tortellini, patatjes, tomatensoep, toast met tomaatjes en versgeperste jus d’orange. Daarna liepen we de Corso Umberto op en neer en kregen we onderweg een groot ijsje. En dat kunnen ze wel in Italië, ijs maken! Nikki koos voor aardbei en ik voor chocolade. Hier op Sicilië is een ‘brioche con gelato’, een broodje met ijs, zelfs een echte specialiteit.

Bij een winkeltje tegenover de kabelbaan kochten we een klein kadootje voor de opa’s en oma’s. Papa wilde eigenlijk nog naar het stadspark Villa Comunale maar Nikki en ik waren vanwege de vermoeidheid al voortdurend aan het vechten om de buggy. Papa en mama besloten dus om terug naar Mazzarò te gaan. De auto stond strak tegen een rotswand geparkeerd waardoor papa via de deur aan de passagierskant naar binnen moest. Daarna reden we over de mooie kustweg naar Giardini-Naxos en even voorbij ons hotel doken we nog een supermarkt in. Bier, wijn, cola, appelsap, koekjes en chips, oftewel de belangrijkste levensmiddelen. Nauwelijks op de hotelkamer had ik ook vandaag mijn badpak alweer aan voor het zwembad. En ook vandaag waren papa en ik vrij snel weer terug. Er dreven alleen een paar Duitse bejaarden rond maar voor normale mensen is dit water toch echt te koud. Na een uurtje op de iPad moesten we eten maar luisteren deden we opnieuw niet in het restaurant. Terwijl dat bij vorige vakanties juist zo goed ging. Nu liggen we net in onze bedjes en hebben papa en mama eindelijk een beetje rust. Morgen wil papa graag alsnog naar Siracusa dus ik laat me graag weer verrassen. Nog 3 nachtjes en dan ben ik jarig!