Bayahíbe - Altos de Chavón

Altos de Chavón 🍦

Chicky Blu 🍺 🥣

Taíno, Bayahíbe 😴

—————

Zaterdagavond hebben we alleen nog een beetje spaghetti gegeten met meloen en ananas. De buikjes zaten nog redelijk vol van de lunch dus we hadden weinig trek. Papa was blij want AZ had gewonnen. Nikki heeft vanaf 17.00 uur eigenlijk alleen maar geslapen dus die lange reis heeft haar toch een beetje gesloopt. Ook papa en mama waren moe dus rond 21.00 uur lag iedereen al in bed. Zelfs het feestgedruis op straat kon ons niet wakker houden. Gisteren gingen om 06.30 uur mijn oogjes weer open en dan duurt het meestal nooit lang voordat papa, mama en Nikki ook uit hun mandje zijn. Daar zorg ik wel voor. We hebben nog een uurtje op het grote bed gespeeld en toen was het tijd om onze haartjes te wassen. Dat vind ik dus niet leuk! Papa ging beneden normale broodjes, eieren en ketchup halen zodat het ontbijt dit keer wat beter was.

Uiteindelijk stapten we om 10.30 uur het appartement uit op zoek naar een taxi in de buurt. We liepen richting het grote parkeerterrein waar ook alle touringcars staan maar het duurde toch nog even voordat we bij de gladjanus Romeo in konden stappen. Het was ongeveer een half uur rijden naar Casa de Campo, een gigantische villawijk waar Altos de Chavón slechts een klein onderdeel van is. Onderweg bleef Romeo maar leuteren tegen papa over van alles en nog wat en de taxiprijs ging ondertussen van 60 dollar voor een enkele rit naar 50 dollar voor een retourtje. Zijn Engels was prima want hij heeft 5 jaartjes in Europa gewoond waarvan een behoorlijk tijdje in Nederland.

Casa de Campo is een aaneenschakeling van grote villa's, golfbanen, een poloclub en een jachthaven met onder andere een bioscoop, een supermarkt en dure restaurants. Compleet met eigen bewakingsposten zodat alleen de eigenaren en betalende toeristen toegang krijgen. We hebben een korte wandeling door de jachthaven gemaakt maar door het geringe aantal mensen was er weinig sfeer. Omdat de supermarkt ook nog eens geen losse ijsjes verkocht hadden we het snel gezien. De tweede en laatste halte was gelukkig beter. Altos de Chavón, vrij vertaald als 'boven de rivier', is een fraaie reconstructie van een Mediterraans dorpje uit de 16e eeuw. Pas in 1976 werd met de bouw begonnen en Frank Sinatra gaf in 1982 het openingsconcert met daarbij een gastoptreden van Santana. Het is eigenlijk een groot park met een amfitheater, tientallen 'oude' gebouwen en fonteinen. En bijna alles is er van steen. We liepen eerst naar het amfitheater waar circa 5.000 mensen kunnen zitten. Hier vinden regelmatig optredens plaats van grote artiesten; onder andere Elton John, Julio Iglesias, Duran Duran, Sting en Andrea Bocelli hebben er deze eeuw concerten gegeven.

Het mooie van een amfitheater zijn de vele trappetjes dus ik kon lekker omlaag en weer omhoog klauteren. Daarna was het wel weer eens tijd voor een ijsje. Een grote bruine Magnum uiteraard want Nikki kan daar ook geen genoeg meer van krijgen! We liepen verder het dorpje in en hadden van bovenaf bijna overal een mooi uitzicht over de Rio Chavón die verderop uitmondt in de zee. Ik heb zelfs een paar grote roofvogels gezien die boven het water vlogen en papa en mama hebben natuurlijk weer de nodige foto’s gemaakt. Nikki en ik worden dan af en toe opgetrommeld om te poseren. Gelukkig waren er rond 13.00 uur bijna geen toeristen zodat we alle ruimte hadden en de bewolking kwam ook goed van pas met die warmte.

Laatste bezienswaardigheid was het leuke kerkje waar Michael Jackson ooit is getrouwd met Lisa Marie Presley, de dochter van Elvis. We mochten niet naar binnen maar door de traliedeur konden we alles toch redelijk goed zien. Om 14.15 uur liepen we terug naar Romeo die op ons was blijven wachten. Toen we in de auto zaten werden er net een paar touringcars met mensen uitgeladen dus we waren mooi op tijd weer weg. Bij restaurant Chicky Blu gingen we nog een hapje eten en een drankje doen. Nikki en ik namen een paar hapjes van de penne bolognese die mama had besteld en papa deed rustig aan met een salade caprese. Vervolgens hebben we wat fruit gehaald bij ons vaste stalletje op straat: bananen, meloenen en een grote oranje mango. Bayahíbe behoort tot het district Los Melones dus elke dag een Cantaloupe meloentje is dan wel zo toepasselijk.

Langs de zee zijn we weer terug naar ons appartement gelopen. Bayahíbe is een levendig dorpje met een echt Caraïbisch sfeertje. Leuk om hier te kunnen zien hoe de lokale bevolking leeft want in de grote resorts in Punta Cana krijg je daar natuurlijk weinig van mee. Nikki en ik konden binnen weer een beetje afkoelen en 's avonds hebben we fruitsalade en broodjes met gebakken eitjes gegeten. Ook nu lagen we allemaal weer vroeg in bed terwijl beneden de karaoke nog in volle gang was. Volgens mij is het dan de bedoeling om een liedje zo goed mogelijk mee te zingen maar hier moet je blijkbaar zo hard en zo vals mogelijk schreeuwen. Onze maandag is net begonnen en Nikki en ik waren weer om 06.30 uur wakker. Vandaag mogen we tot 14.00 uur in het appartement blijven en dan gaan we met de taxi richting de haven van La Romana. Vanaf 17.00 uur kunnen we dan aan boord van een hele grote boot! Eerst ga ik nog wat filmpjes kijken en straks moeten we in het dorpje nog de bijdehante haan zoeken die ons elke ochtend wakker maakt. Ik hoop dat papa en mama op de boot ook fatsoenlijke Wifi kunnen regelen zodat mijn volgende verslagje snel kan volgen!