Amsterdam - Punta Cana - Bayahíbe

Playa Bayahíbe ☀️

Chicky Blu 🍺 🥣

Taíno, Bayahíbe 😴

—————

Vrijdag kon eindelijk mijn trolley weer eens uit de kast voor een vakantie naar de zon. Omdat mama weer nerveus was voor de vlucht zaten we een half uur later dan gepland in de auto richting Heiloo. Oom Bas stond al te wachten bij opa en oma; hij zou de auto weer meenemen vanaf Schiphol zodat papa en mama geen 100 euro aan parkeerkosten hoeven te betalen. Uiteindelijk waren we om 09.15 uur op de luchthaven en dat was nog ruim op tijd voor onze vlucht van 11.00 uur naar Punta Cana in de Dominicaanse Republiek. We zwaaiden oom Bas nog even uit; erg lief dat hij op zijn vrije dag zo vroeg uit bed wilde komen! Alle formaliteiten bij de douane gingen snel en we hadden nog tijd om een broodje te eten. Bij gate G7 was het al lekker druk maar wij stonden bij het boarden natuurlijk weer vooraan dankzij die kleine Nikki. We vlogen voor het eerst met TUI en hadden stoelen bij het raam op rij 25. Helaas krijgen kindjes bij deze maatschappij geen kadootjes, dat was wel een beetje jammer.

Het vliegtuig zat helemaal vol en omdat we vanaf de Polderbaan moesten opstijgen gingen we pas om 11.30 uur de blauwe lucht in. De vlucht duurde 8 uur en 45 minuten en dat was een meevaller omdat papa en mama op 10 uurtjes hadden gerekend. Nikki en ik hebben ons voorbeeldig gedragen hoewel er van slapen weinig terecht kwam. Om beurten bij papa en mama op schoot, spelen op de middelste stoel en filmpjes kijken. Ik kon kiezen uit de iPad, de portable DVD-speler en het entertainment systeem aan boord dus ik had vrij weinig te klagen. Nikki was voor vertrek nog een paar dagen ziek geweest maar nu gelukkig op tijd weer beter.

Om 16.20 uur lokale tijd waren we geland en het is hier 5 uurtjes vroeger dan in Nederland. Met een bus werden we naar de douane gebracht en daar bleek dat papa toch een klein foutje had gemaakt. We moesten 40 dollar betalen om het land binnen te komen en omdat de wisselkoersen op Schiphol niet zo goed waren had hij de gok genomen om op de luchthaven in Punta Cana te pinnen. Er is echter geen pinautomaat te vinden op dat vliegveld maar alleen een wisselkantoor. Omdat ze dan eerst van euro naar Dominicaanse peso wisselen en vervolgens weer van peso naar Amerikaanse dollar was de koers natuurlijk nog beroerder dan eerder in Amsterdam. De bespaarde parkeerkosten zijn alweer verdwenen... Verder ging het allemaal voorspoedig. Diverse controles zonder enige logica maar we hoefden nergens echt lang te wachten. De kinderwagen en koffers stonden klaar en in de aankomsthal zag papa al snel het mannetje staan dat ons naar Bayahíbe zou brengen. Er waren geen andere klanten dus binnen een uurtje waren we rechtstreeks op onze bestemming.

Bayahíbe is een vissersdorpje aan de zuidkust en nog niet zo toeristisch als sommige andere plaatsen in het land. Hiervandaan gaan wel de meeste bootjes naar de eilanden Isla Saona en Isla Catalina dus touringcars genoeg. We slapen de eerste 3 nachtjes in appartement Taíno voordat we maandag gaan cruisen. Het complex is vernoemd naar de Taíno-Indianen, de oude bewoners van het eiland Hispaniola toen Colombus dat in 1492 ontdekte. Hispaniola wordt gedeeld met Haïti en de Dominicaanse Republiek is qua oppervlakte ongeveer net zo groot als de Benelux. Het appartement is lekker groot met een enorm balkon. Helaas kunnen ze bizar genoeg geen babybedje voor Nikki regelen en de Wi-Fi is ook niet geweldig. We hebben de koffers gedropt en daarna zijn we het dorpje ingelopen op zoek naar iets om te eten. Het was een gezellige boel op straat want het weekend was natuurlijk al begonnen. Overal harde en ritmische muziek uit vage tentjes of autoradio's. Een soort straatfeest met een gemoedelijke sfeer. We maakten een rondje via het strand en papa en mama namen bij een restaurantje hamburgers, patatjes en een hotdog mee. Recht onder ons appartement zit een supermarkt met een pinautomaat dus dat is wel handig. Papa heeft nog drankjes, ijsjes en chips gehaald voordat we boven gingen eten, en daarna was het hoog tijd om te gaan slapen.

Vanmorgen was iedereen om 06.45 uur wakker. Dat was niet verkeerd want zo hebben we van het tijdsverschil weinig last. Papa heeft met Nikki op een matras op de grond geslapen omdat Nikki anders uit het hoge bed kan rollen. Ik lag bij mama in bed en had natuurlijk een riant plekje in het midden uitgekozen! Papa en ik hebben om 08.30 uur wat zompige broodjes, kaas, melk, worstjes, boter en perensap gehaald bij de supermarkt; op culinair gebied is het helaas nog even behelpen tot maandag. Na een korte douche en een slaapje van Nikki liepen we om 10.30 uur naar het strand. Nikki kan inmiddels heel goed lopen maar als ze in de kinderwagen zit gaan we natuurlijk toch wat sneller. Via het haventje was het maar een klein stukje naar het palmenstrand van Bayahíbe. Papa en mama moesten eerst een zonnebril voor mij kopen want die zijn we vergeten. Het werd een mooie gele en Nikki en ik kregen ook nog een emmertje met schepjes. Daarna hebben we een mooi stukje strand opgezocht in de schaduw van de vele en hoge bomen. Hier heb je tenminste geen parasols nodig zoals op de meeste stranden in Europa.

Nikki had het warm en zij deed een dutje op de grote handdoek. Er stond gelukkig een lekker briesje want met 28 graden is het zeker niet koud. Ik had mijn roze badpakje aan maar wilde in eerste instantie de zee weer eens niet in. Pas toen papa een tijdje alleen in het water had gedobberd mochten mijn voetjes ook nat worden. Rond 13.15 uur besloten papa en mama om weer terug te lopen naar het haventje en daar een hapje te eten. Bij het restaurant Chicky Blu heb ik een beetje pasta gehad maar een grote eter zal ik nooit worden. Vanavond maar een nieuwe poging wagen want de vele spaghetti die over was mochten we meenemen in een kartonnen bakje. Zelfs Nikki eet minder met deze warmte. Nu zijn we terug in het appartement. Nikki en ik hebben allebei een banaantje gehad en een grote Magnum gedeeld. De rest van de dag doen we rustig aan en morgen willen papa en mama een klein uitstapje maken. In Nederland is de avond natuurlijk al gevallen dus slaap lekker iedereen!