Basseterre - Old Road Town - Frigate Bay

Wingfield Estate, Old Road Town

Frigate Bay

Costa Favolosa 😴

—————

Woensdag stond ik om 07.15 uur naast mijn bedje om naar de zee te kijken. Na vertrek dinsdagavond liep de vaarroute ten zuiden van Isla Saona en Puerto Rico en vannacht passeerden we onder meer de Amerikaanse en Britse Maagdeneilanden. Mama sliep nog even verder en papa heeft onze nageltjes geknipt op het balkon. Pas om 10.15 uur gingen we ontbijten in onze pyjama's. Daarna nog even in de hut gespeeld en toen was het alweer tijd om in de lift te stappen. Eerst naar het 9e dek om patatjes met ketchup te eten en vervolgens naar dek 0 om van boord te gaan in Basseterre, de hoofdstad van Saint Kitts en Nevis.

Vanaf ons balkon had ik de hoge berg in Nevis al gezien maar daar zouden we niet komen. De tour die papa had geregeld was alleen in Saint Kitts en we moesten in de haven op zoek naar ene Annie. Omdat er al 2 andere cruiseschepen lagen moesten wij echter uitwijken naar een andere pier. Met een shuttle busje werden we (tegen betaling) alsnog naar de haven gebracht en om 01.30 uur stonden we uiteindelijk op de afgesproken plek voor een juwelier in Port Zante. Maar helaas was Annie nergens te bekennen. Met de Wifi van de juwelier heeft papa haar telefoonnummer nog achterhaald maar ze nam niet op.

Om 01.50 uur waren papa en mama het zat en zijn we door het sfeervolle haventje richting de taxi's gelopen. Gelukkig had papa de 90 dollar niet vooraf betaald want de zwaar gelovige Annie had in mailtjes vooraf nog gezegd dat zij ons uit naam van God vertrouwde. Nu heb ik wel eens gehoord dat God onmiddellijk straft dus ik hoop dat Annie gistermiddag door een mug is gebeten! Bij de taxi's werden er uiteraard ook tours aangeboden en we konden al meteen mee. We zaten in een open busje precies achter de chauffeur en gids Dion. Hij vertelde ons in het Engels van alles over het land terwijl een mevrouw in het Spaans uitleg gaf aan de overige toeristen. Dat waren er een stuk of 10. De route ging langs de westkust naar Wingfield Estate in het dorpje Old Road Town en in de verte zagen we op een berg het fort van Brimstone Hill; daarvandaan heb je een mooi uitzicht op de Nederlandse eilanden Saba en Sint Eustatius. Helaas werd het fort overgeslagen op deze kortere tour waarvoor papa en mama dan ook maar 40 dollar hoefden te betalen in de haven.

Wingfield Estate is de thuishaven van Romney Manor en de Caribelle Batik. Romney Manor is een groot landgoed waar ooit de koning en koningin van het Caraïbisch gebied hebben gewoond. Net als de voorouders van Thomas Jefferson, de oud-president van Amerika. Eigenlijk een grote botanische tuin grenzend aan het regenwoud. Dion leuterde maar door over elke boom, plant of bloem die we zagen. Ik heb onder andere mango's, papaya's, cashewnoten en avocado's aan de bomen zien hangen en bloemetjes in alle kleuren van de regenboog. De botanische tuin zelf hebben we trouwens niet eens gezien want je moest entreegeld betalen en we zouden er maar een kwartiertje blijven.

Via dezelfde weg reden we terug en net voor Basseterre sloegen we linksaf richting de oostkust. Daarvoor moet je ook over een weg die vernoemd is naar Kim Collins. Hij werd in 2001 wereldkampioen op de 100 meter sprint en is daardoor een nationale held. Nikki en ik lagen ondertussen te slapen bij papa en mama op schoot. Bij Frigate Bay reden we eerst omhoog naar een mooi uitzichtpunt bij een klif. Een strook land met links het blauwe water van de Atlantische Oceaan en rechts de Caraïbische Zee. Mooi hoor! Na de nodige foto's, een flesje koud water en een zakje chips reden we door naar het strandje iets verderop. Nikki is daar door een mug gestoken en nu heeft ze een rood plekje op haar been. Arme Nikki, stoute mug!

Uiteindelijk waren we pas om 17.30 uur terug in Basseterre terwijl de tour eigenlijk maar 2 tot 2,5 uur zou duren. Maar de zon scheen en Dion had geen haast, zo gaat dat nu eenmaal hier in de Caribbean. Saint Kitts is best wel een leuk eiland; mooie natuur en veel historie. Papa heeft een t-shirtje gekocht in het haventje maar een leuk jurkje voor mij kon mama nog niet vinden. Omdat we morgen nog dollars nodig hebben liepen we even het centrum in op zoek naar een bank. Tijd voor papa om een foutje te maken! In plaats van Amerikaanse dollars kwam er een stapeltje met East Caribbean dollars uit de automaat en daar kun je weinig mee. Gelukkig blijken ze vandaag in Antigua ook deze munteenheid te hebben. Met het shuttle busje gingen we terug naar de boot en om 18.30 uur stond ik weer in onze hut. Ondanks dat het inmiddels donker was moest ik natuurlijk nog wel even naar het zwembad. Samen met papa liep ik naar het 12e dek maar buiten was het helaas niet zo warm meer. Die 24 graden overdag zijn heerlijk maar 's avonds met die harde wind op de boot is het water van mijn zwembad best wel koud. Ik had het dan ook snel bekeken en na een warme douche en een cakeje in de hut was ik klaar voor het diner.

Nikki had inmiddels ook weer praatjes dus we konden in het restaurant weer lekker sjansen met de obers. Ik ben alleen wel een held op sokken. Uitdagen vind ik erg leuk maar als de obers dan Nijn willen pakken of in mijn wangetjes willen knijpen ren ik naar papa of mama toe. Helaas hadden ze gisteravond geen citroentaartjes dus ik moest het dit keer met een paar chocoladetaartjes doen. Verder heb ik alleen een kommetje soep gehad. Nikki had helemaal weinig trek, waarschijnlijk zaten al die koekjes van vandaag nog in haar buikje. Ik heb in de hut een tijdje op de iPad gespeeld en ging daarna lekker slapen. Mijn bedje ligt heerlijk en Nikki is ook elke avond snel in dromenland. Op dit moment zijn we bijna in St. John's, de hoofdstad van het tropische en paradijselijke Antigua en Barbuda. Net als gisteren met Nevis zullen we ook Barbuda alleen van afstand zien want je moet nu eenmaal keuzes maken als je weinig tijd hebt. Het zonnetje schijnt nu al volop en om 09.00 uur begint onze eilandtour met de populaire Nellie. Hopelijk komt zij de afspraken wel na en hebben we weer een leuke dag!