Saint John's - Nelson's Dockyard - English Harbour - Jolly Beach

Nelson’s Dockyard, English Harbour

Jolly Beach 🍺 🥣 ☀️

Costa Favolosa 😴

—————

Het werd een warme dag op een heel mooi eiland. Na een snel ontbijt moesten we ons nog haasten om op tijd op de afgesproken plek te zijn. Nellie stond samen met de rest van de groep al op ons te wachten. Dat waren in totaal 6 Duitsers: een gezin met een tweeling van 5 jaar oud en een wat ouder echtpaar. Ze spraken gelukkig ook goed Engels dus Nellie hoefde alles maar 1 keer te vertellen. Rond 09.30 uur reden we met haar ietwat gedateerde busje via het chaotische St. John's en het binnenland richting het noordoosten. St. John's is een dorpje zonder woningen; je vindt er alleen maar winkels en bedrijven die gericht zijn op toerisme. En natuurlijk een paar kerken. Een groot gedeelte van de 90.000 inwoners van Antigua werkt rondom de haven en als ze er 's ochtends niet al om 05.30 uur zijn dan is er geen parkeerplaats meer te vinden.

Nellie vertelde onderweg veel over de geschiedenis van beide eilanden die ook onderdeel zijn van de West Indies. Barbuda is erg vlak en wordt gekenmerkt door roze stranden en heel veel luxe. Onder andere Oprah Winfrey en Robert de Niro hebben er optrekjes, Mariah Carey gaat er deze zomer trouwen en vele andere beroemdheden vieren er graag en regelmatig een feestje. We reden door verschillende kleine dorpjes met huizen in allerlei kleuren en we kwamen ook langs de beruchte gevangenis 1735 waarvan de naam verwijst naar het eeuwenoude bouwjaar. Een complex zonder enige voorzieningen met natuurlijk als grote voordeel dat er ook nauwelijks sprake is van criminaliteit in Antigua en Barbuda. Boefjes halen het niet in hun hoofd om iets te stelen uit angst voor een langdurige ‘vakantie’ in deze gevangenis dus eigenlijk zou Zwieber de Vos hier moeten wonen!

Onderweg zijn we even gestopt bij een klein oud kerkje in Liberta maar de eerste echte bezienswaardigheid was het Nelson’s Dockyard National Park waarvoor papa en mama allebei wel 8 euro entreegeld moesten betalen. Maar dat was het waard. Eerst reden we een stukje omhoog naar een paar prachtige uitzichtpunten. De lucht was helemaal blauw dus in de verte konden we de contouren van Guadeloupe en Montserrat vrij goed zien. Zaterdag komen wij ook nog in Guadeloupe maar onze Duitse reisgenoten zijn daar gisteren al geweest. En het regende de hele dag, hahaha! Nellie vindt 'regen' trouwens een vervelend woord, zij noemt het liever 'liquid sunshine'. De Duitsers zijn 15 dagen op pad met een andere boot en gaan volgende week nog naar ‘onze’ Nederlandse Antillen. Boven op de rotsen hebben papa en mama mooie fotootjes kunnen maken. Op één van de kliffen heeft de beroemde gitarist Eric Clapton een prachtige villa en die konden we van bovenaf goed zien. Nellie wilde iedereen graag helpen bij de foto's maar ze hield steeds haar vinger voor de lens! Nikki en ik hebben vaak weinig zin om te poseren dus het kost altijd de nodige moeite om een paar leuke plaatjes te schieten waarop wij lachen. Papa en mama maakten nog een praatje met het Duitse echtpaar en zij zijn inmiddels helemaal verslaafd geraakt aan cruisen. Sinds 2012 is dit hun 7e cruise en nummer 8 volgt al in de zomer.

Het busje reed een klein stukje verder naar Shirley Heigths en hier was het uitzicht op de baai zo mogelijk nog mooier. Ik stond alleen weer niet te popelen om gezellig op de foto te gaan. Pas bij de toverwoorden 'anders krijg je straks geen ijsje' kom ik in actie! Uiteindelijk reden we door naar Nelson’s Dockyard zelf, vernoemd naar de blijkbaar legendarische Britse admiraal Horatio Nelson. Papa en mama zijn er nog niet uit wat deze kerel allemaal heeft gepresteerd maar dat gaan ze in Nederland nog wel eens opzoeken. Het terrein was in ieder geval prachtig. Authentieke gebouwen, mooie tuinen, terrasjes en een jachthaven met een aantal hele leuke bootjes. Twee Nederlandse mannen gooiden net de trossen los van hun jacht maar we mochten helaas niet met ze mee. Ik heb nog wel broodjes gevoerd aan de enorme vissen die in het heldere water zwommen.

Om 13.15 uur reden we verder door een stuk regenwoud en langs de mooie kustweg. Antigua heeft 365 stranden en dus 1 strand voor elke dag van het jaar. Onderweg trakteerde Nellie iedereen op banaan en ananas. Een half uurtje later waren we bij Jolly Beach, alweer de laatste stop van de tour. We moesten natuurlijk nog lunchen en zaten mooi in de schaduw op het prachtige strand. Daarna heb ik nog even met mijn voetjes in de zee gestaan en toen was het tijd om weer naar St. Johns's te rijden. Uiteindelijk hebben we Nellie rond 15.45 uur bedankt voor de leuke dag en gelukkig kon papa haar betalen met de East Caribbean dollars. Er was zelfs nog 20 dollar (ongeveer 7 euro) over om een mooi geel jurkje voor mij te kopen!

Terug op de boot heb ik meteen mijn roze badpak aangetrokken want ik moest natuurlijk nog even naar het zwembad. En papa vond het nodig om mama op het balkon ten huwelijk te vragen dus binnenkort hebben we weer ergens een feestje! Nikki kreeg haar roze zwembroekje aan en even later stonden we allebei in het lauwe water. Maar Nikki vond er weinig aan en zij ging liever een rondje over het schip wandelen met mama. Om 17.30 uur liepen we weer naar onze hut en daar mochten we op het balkon een Magnum met elkaar delen. Nikki is net nog onder luid protest onder de douche geweest. Straks moeten we nog een hapje eten en dan ga ik alweer dromen over de mooie dag van morgen. Dan zijn we iets zuidelijker in Martinique! De boot is een half uurtje geleden alweer vertrokken richting dat Franse eiland en ik hoop maar dat de mensen er leuker zijn dan in Frankrijk zelf.