Kos

Platia Eleftherias, Kos 🍺 🥣 🍦

Castello Neratzia

Kipriotis Village, Psalídi 😴

Na een redelijke nacht op vrij harde bedden was iedereen rond 09.00 uur weer uit de veren. Het ontbijt was prima en daarna gingen we even buiten het resort kijken. Bij een kleine supermarkt kochten papa en mama een emmertje met schepjes voor ons en vervolgens gingen we 2 fietsen huren met een kinderzitje achterop; 6 euro per fiets per dag dus dat valt erg mee. In onze kamer nog snel wat spulletjes gepakt en om 11.15 uur reden we op het fietspad langs het strand richting Kos, de gelijknamige hoofdstad van het eiland. Nikki zat bij mama achterop en ik bij papa. Het is slechts 20 minuten fietsen naar Kos en met 25 graden en een lekker windje is dat zeker geen straf. We kwamen eerst langs de scheepswerf en daarna via de grote burcht bij de gezellige Mandraki haven. Daar hebben we de fietsen neergezet en lopend gingen we door het doolhof van leuke straatjes en pleintjes. Nikki en ik kregen allebei een nieuwe zonnebril en een nieuw hoedje! Op het Eleftherias plein gingen we rond 13.00 uur lunchen (patatjes en een hotdog uiteraard!) en de vele vogeltjes op het mooie plein hebben meer brood van de hotdog gegeten dan wij. Na een bakje ijs bij een dure ijssalon (chocolade en aardbei uiteraard!) liepen we terug naar de fietsen.

Papa en mama fietsten over de boulevard nog een rondje door de haven voordat we kort bij de burcht gingen kijken. Dit Castello Neratzia is een oude burcht van de kruisridders uit de Byzantijnse tijd en het complex wordt aan 3 zijden omgeven door water. Papa en mama wilden niet naar binnen maar het Platia Platanou bij de ingang was wel even leuk om te zien. De beroemde arts Hippocrates zou op dit plein de grote plataan hebben geplant die er ruim 2.400 jaar later nog steeds staat tussen de burcht en de Hadji Hassan moskee. De stam is helemaal uitgehold en de takken worden ondersteund maar elke zomer zitten er nog steeds volop bladeren aan. Hoe oud de boom echt is kan door het ontbreken van de jaarringen niet meer worden vastgesteld. Voordat we terug naar het resort gingen hebben Nikki en ik nog op een kanon gezeten voor een foto. Papa kocht onderweg scheermesjes en deodorant omdat hij thuis de nodige spulletjes vergeten is. Om 16.00 uur waren we weer in Psalídi, dat in het Grieks trouwens 'schaar' betekent, en de eerste regendruppels begonnen toen al te vallen. Ondanks de bewolking moesten we natuurlijk nog wel een uurtje zwemmen en chocolade-ijs eten. Papa mocht beneden bij de glijbaan gaan staan om Nikki en mij om beurten 20 keer op te vangen en weer op de kant te zetten...

Op onze kamer namen we een warm bad in die ellendige badkamer terwijl papa de fietsen nog een dagje ging verlengen. Dit keer voor 5 euro per fiets. De buggy stond bovendien ook nog bij dat bedrijfje en die hadden we hard nodig met die regen. Rond 19.00 uur schoven we aan bij het Italiaanse buffet en het eten was wederom prima. Even verderop zat een bruidspaar met hun gasten aan een lange tafel en zij konden dus ook allemaal zien hoe Nikki en ik niet luisterden maar bleven rennen en schreeuwen. Vanwege de regen werd de kinderdisco verplaatst naar een grote binnenruimte. Ik was weer eens erg verlegen omdat het zo druk was en Nikki hield het na een kwartiertje voor gezien. Papa en mama dronken snel hun glas wijn leeg en in het donker en de regen liepen we terug naar onze kamer. Nog snel even tandjes poetsen en een plasje doen en toen meteen naar bed. Ik ben benieuwd waar we morgen heen gaan fietsen en Nikki wil naar het strand. Maar omdat het strand bij ons resort voornamelijk kiezels heeft moeten we wel eerst op zoek naar iets beters.