Zia - Marmari

Kos Natural Park, Zia 🍺 🥣

Marmari ☀️

Kipriotis Village, Psalídi 😴

—————

Vrijdag hielden we ons gedeisd tijdens het eten en dus mochten we naar de kinderdisco. Het was dit keer een 'beach party edition' en alle kindjes liepen naar het strand. Ik begin steeds beter te dansen; voorheen was het alleen springen en rondjes draaien maar tegenwoordig beweeg ik mijn armen en benen op de muziek. Rond 21.30 uur lagen we na een bekertje water moe in bed. Papa wilde gisteren om 10.00 uur in de auto zitten en dus werd dat 11.00 uur. Wij doen graag rustig aan. We reden naar het bergdorpje Zia via een mooie route door het binnenland. Allemaal slingerweggetjes omhoog langs grote huizen en af en toe een verdwaald geitje. Zia is een traditioneel dorpje in het Dikeos gebergte dat de afgelopen decennia wel erg toeristisch is geworden. Het uitzicht is geweldig en de kleurrijke winkeltjes en restaurantjes zorgen voor een typisch Grieks sfeertje.

We hebben een rondje gelopen en de vele trappetjes konden mij wel bekoren. Mama wat minder bij 30 graden... Nikki en ik kregen een ijsje en papa en mama namen een drankje op een terrasje. Schuin tegenover dat leuke tentje ligt het Kos Natural Park, een dierenpark met alleen maar inheemse diersoorten. Daar moesten we natuurlijk heen! Omdat het park tegen een berg is gebouwd met allemaal trappetjes kon de buggy helaas niet mee. Het terrein is schitterend aangelegd met mooie paden, waterpartijen, uitzichtpunten en voldoende schaduw van verschillende bomen en planten. Het deed papa en mama een beetje denken aan de dierentuin in Guadeloupe.

Halverwege hebben we op een prachtig terras een tosti gegeten en wat gedronken. In de kleine speeltuin konden we allebei even op de schommel zitten. Even verderop konden we zelfs in een hangmat liggen en op het hoogste punt van het park vonden we nog hele bijzondere houten schommels. Genoeg te beleven dus! Maar uiteraard waren de dieren het belangrijkste. We hebben schildpadjes, een ezeltje, konijntjes, kippetjes, hertjes, pauwen, een geitje, fazanten, ganzen, een egeltje en allerlei vogeltjes gezien. Met een pauwenveer in de hand liepen Nikki en ik ruim 2 uur later weer naar beneden. En 10 minuten later waren we natuurlijk alweer 1 veer kwijt...

In de auto konden we mooi even een dutje doen terwijl papa via een andere mooie route terug naar de hoofdweg reed. We zouden nog een strandje aan de noordkust meepakken en gezien de tijd werd dat Marmari. Dat is eigenlijk niet eens een dorpje maar een mooi zandstrand waar ze wat restaurants en barretjes achter hebben gebouwd. Omdat de wind hier altijd schuin van zee komt waren er behoorlijke golven en dat vind ik toch wat minder. Er waren bovendien ook geen schelpen om te zoeken of stenen om mee te gooien. Desondanks hebben we ons een uurtje kunnen vermaken in het zand; Nikki iets meer dan ik.

Over de kustweg reden we via Tigaki, Lambi en Kos terug naar Psalídi en dat is een prachtige route. Vervolgens wilden papa en mama nog even bij Embros Therma kijken, een natuurlijke warmwaterbron in het zuidoosten van het eiland. Ook deze route langs de oostkust is erg mooi maar de bron in zee hebben we niet gezien. Het was lopend een behoorlijke afdaling en mama kwam halverwege alweer terug. Papa en mama hebben toen na 151 kilometer de auto weer ingeleverd. De buggy kwam er alleen niet ongeschonden uit want een ringetje en een moertje waren los gekomen. Het ringetje konden we uiteindelijk nog vinden maar het moertje helaas niet.

Na een paar bolletjes ijs gingen we zwemmen en eindelijk durfde ik met mijn bandjes om in het diepe zwembad! Papa moet nog wel in de buurt blijven maar als ik mijn armen en benen beweeg dan kan ik het zelfs even alleen. Nikki heeft natuurlijk nog wat meer hulp nodig maar zij is helemaal niet bang. We hadden de smaak goed te pakken en wilden eigenlijk niet meer weg. Maar om 18.45 uur was het toch echt tijd om terug naar de kamer te gaan want de eerste zitting in het Griekse restaurant is tot 20.15 uur. Op de kamer kreeg mama een telefoontje van het autoverhuurbedrijf dat het moertje van de buggy was gevonden!

Uiteindelijk waren we precies op tijd klaar met eten om meteen door te kunnen naar de kinderdisco. Mama ging het moertje ophalen en papa rende met ons naar het theater. Uiteraard weer dezelfde liedjes in dezelfde volgorde maar dat deert ons niet. Op het moment dat de papa's en mama's bij de show worden betrokken is het moment altijd aangebroken om te vluchten. Papa en Nikki haalden nog wat drankjes bij het zwembad terwijl mama en ik alvast naar onze kamer liepen. Vandaag fietsen we nog een keer naar Kos om wat souvenirtjes te kopen en daarna wil ik de hele middag zwemmen in het diepe bad. En ik moet ook nog steeds van de grote glijbanen op het piratenschip af! Omdat het Vaderdag is verwacht papa in ieder geval een compleet verzorgde dag. Morgen vliegen we na een wijziging pas om 14.35 uur weer terug naar Nederland; eigenlijk zouden we om 12.50 uur vliegen. Dan volgt 's avonds mijn laatste verslagje en dinsdag ga ik voor het eerst op schoolreisje!