Platáni - Kos - Bodrum

Theofilos Beach, Kos ☀️

Bodrum 🍺 🥣 🍦

Kipriotis Village, Psalídi 😴

—————

Woensdag was iedereen om 09.00 uur wakker en dus hadden papa en mama weer 10 uurtjes geslapen. En mama was nog steeds moe! Maar zij presteert het ook om verkouden te worden met bijna 30 graden. We reden op de fiets naar het ontbijt en na het inpakken van de rugzak op de kamer gingen we op pad richting het dorpje Platáni. In eerste instantie wilde papa een stukje door het binnenland fietsen maar toen de weg nauwelijks 1% omhoog ging begon mama al te piepen. De route ging dus langs de zee en via Kos. Daar maakten we nog een stop bij de westelijke opgravingen uit de 2e eeuw. In deze Griekse provincie woonden destijds voornamelijk rijke Romeinen en zij hadden het zeker niet slecht. Na wat foto's fietsten we door naar Platáni en helaas voor mama moesten we toch een stukje licht bergop. Platáni is het enige dorp op Kos waar uit Turkije afkomstige moslims en Griekse christenen samen wonen. Dat schijnt dus heel bijzonder te zijn maar papa en mama hebben gelukkig niets met religie. Ze vinden het een poppenkast.

Volgens een meneer van Taverna Arap was het Asklepieion nog maar 10 minuten fietsen en daar zouden we eerst heen gaan. Dat is de belangrijkste archeologische vindplaats in het noorden van de Dodekanesos met een geweldige ligging. De naam komt van Asklepios, de oud-Griekse god van de heelkunde, en het is dan ook een antiek Grieks sanatorium. Het complex heeft 3 terrassen op verschillende hoogtes en het uitzicht van bovenaf schijnt geweldig te zijn. Zelf zijn we niet binnen geweest; mama was er in 2000 al geweest, papa vindt alle opgravingen niets voorstellen vergeleken met Pompeï en voor Nikki en mij zou het veel te warm zijn in de volle zon. We hebben een stukje om het terrein gelopen en kleine poesjes gezien die aan het eten waren in de schaduw.

Na een korte afdaling hebben we om 13.00 uur op het dorpsplein van Platáni heerlijk gegeten bij Taverna Arap. Tomatensoep met een broodje voor ons, een gegrild kippetje voor mama en souvlaki van kip voor papa. Na het eten gingen we terug naar Kos en onderweg zijn we nog even gestopt bij het Odeon, een relatief klein theater uit de Romeinse tijd met 750 zitplaatsen. Een mooie laan met cipressen leidt naar dit deels met marmer bedekte bouwwerk waar in de zomer ook vaak concerten en festivals plaatsvinden. Papa kocht in het centrum van Kos alvast de tickets voor de boottocht naar Bodrum en wat speelgoed voor Nikki en mij. Daarna was het hoog tijd voor het strand. Bij Theofilos Beach huurden papa en mama 2 ligbedjes en een parasol zodat ze even rustig konden liggen. Daar kwam overigens weinig van terecht want Nikki en ik maken voortdurend ruzie om het speelgoed. Het is een strand met kiezelsteentjes dus in de zee zijn we niet geweest. Na een uurtje of 2 sprongen we weer op de fiets omdat er anders geen tijd meer was voor het zwembad.

Tijdens het eten was het ook weer feest. We mogen van papa en mama niet rennen en gillen in het restaurant en wat doen we dus? Rennen en gillen! Nikki is een bijdehante aansteller die denkt dat een vliegje een spin is en ik begin te jengelen als ik mijn zin niet krijg. Pas om 20.30 uur waren we klaar met eten en daarna gingen we meteen naar bed. Geen kinderdisco dit keer omdat we vandaag vroeg uit bed moesten. Om 07.00 uur ging vanmorgen namelijk de wekker. Na een snel ontbijtje zaten we 5 kwartier later op de fiets richting de haven van Kos. Papa had de buggy op zijn stuur liggen omdat we die zeker nodig zouden hebben met die hitte. We moesten eerst langs de douane en om 09.15 kwam onze boot, de Maria Star, in beweging. We zaten prachtig op het buitendek en na een klein uurtje varen waren we in Turkije. Halverwege de overtocht werd de Griekse vlag aan boord al vervangen door de Turkse want daar op zee ligt ergens de grens.

Bodrum heeft een mooie ligging in een baai en vele mooie bootjes in de haven. De imposante ridderburcht verdeelt het centrum eigenlijk in 2 delen. We begonnen de wandeling met een ijsje en daarna doken we de vele winkelstraatjes in. Helaas staan de overwegend ongure Turkse mannen overal in de deuropening te brullen zodat je vrijwel geen rust hebt. We liepen eerst richting het zuiden en op een terrasje aan het strand bestelden papa en mama een drankje. Nikki en ik vonden het leuk om kiezelsteentjes in de zee te gooien en daarna mochten we nog even in de speeltuin. Echt vrolijk waren we echter niet want het was weer voortdurend vechten om de buggy. Met ongeveer 35 graden wilden we natuurlijk allebei graag zitten. Lang leve de rode kinderwagen...

Net voordat we een uurtje later gingen lunchen kregen we ondanks ons irritante gedrag nog wel een kadootje. Voor mij een haarband die inmiddels alweer stuk is en voor Nikki een spelletje met een tennisbal en klittenband. Ook tijdens het eten was het voornamelijk jammeren en ruzie maken dus papa en mama waren blij toen ze weer buiten stonden. En de taaie kip en matige salade waren ook geen succes. Op de weg terug richting de haven kreeg Nikki nog nieuwe sandalen van opa en oma uit Heiloo; die had ik in Nederland al gekregen. Papa vond het niet nodig om af te dingen omdat hij toch niet zelf hoeft te betalen! Uiteindelijk hebben papa en mama ook nog stoere sportschoentjes voor ons gekocht. Allebei dezelfde in een iets grotere maat zodat we daar in het najaar op kunnen lopen. Hier moest papa natuurlijk wél afdingen van 60 naar 23 euro. Mama kocht verderop nog wat souvenirtjes en vervolgens liepen we een stukje langs de haven richting het noorden. Rond 15.00 uur besloten we om alvast terug te keren naar de boot en op de kade nog een ijsje te eten. Er was inmiddels lichte bewolking ontstaan en dat was een verademing.

Nikki heeft op de boot een tijdje liggen slapen en ik heb voornamelijk chips gegeten en water gedronken. We zaten op dezelfde plek als op de heenweg en lekker in het windje. Rond 17.00 uur waren we terug op Kos en een klein uurtje later gaven we de fietsen terug aan de verhuurder. Op onze kamer zijn we in bad geweest want het zwembad ging vandaag niet meer lukken. Papa en mama hadden dit keer gereserveerd in het Griekse restaurant en die reserveringen bevallen goed. Lekker rustig en prima eten. Ik zat te bunkeren van de Griekse kippensoep! Nikki hield zich lange tijd gedeisd maar eindigde toch weer met misdragingen. Dat kostte haar bijna de kinderdisco maar het bleef bij een gele kaart. Nu liggen we samen met mama te slapen terwijl papa mijn verslagje nog even plaatst met de matige Wifi. Foto's delen lukt in ieder geval niet. De komende 2 dagen hebben papa en mama een auto gehuurd om de rest van het eiland te verkennen. Als we ons gedragen is er strand, zwembad en kinderdisco beloofd dus we gaan ons best doen!