Reykjavík

Prikid 🍺 🥣

Elding

Welcome Apartments, Reykjavík 😴

Na een goede nacht wilde ik om 07.30 uur wel weer eens uit bed. Er wordt best veel lawaai gemaakt in onze straat, maar we waren gelukkig allemaal moe genoeg om daar doorheen te slapen. Het is in deze periode bijna 17 uur per dag licht in IJsland, en onze kamer is niet helemaal donker te krijgen. Ik kreeg een broodje kaas en ging daarna met papa onder de douche. Dat vind ik toch een stuk minder leuk dan in bad, en die douchekop is nog steeds een beetje eng. Rond 09.30 uur gingen we een rondje wandelen door de vrij compacte stad. Volgens de weersvoorspellingen zou het vandaag de minste dag van ons reisje worden, en al vrij snel begon het ook lichtjes te regenen. We liepen eerst naar Sólfar, de bekende sculptuur van Reykjavík. Dit schip, ook wel bekend als Sun Voyager, is vanaf ons appartement maar 2 minuten lopen. Na wat foto’s gingen we, via het bijzondere concertgebouw, langs de kust verder richting de haven. Daar zouden papa en mama informeren of het weer op zee vandaag rustig genoeg was voor kleine aapjes zoals ik.

Uiteraard was dat geen probleem, en om 13.00 uur zouden we aan boord van de Elding op zoek naar walvissen gaan. We moesten nog wel bijna 3 uurtjes overbruggen, dus we liepen vanuit de haven weer terug naar het centrum. Reykjavík is niet echt een mooie stad en er valt totaal geen lijn te ontdekken in de bouwstijlen. Beton, hout, golfplaten, stenen, alles staat door elkaar en heeft in de meeste gevallen onderhoud nodig. Eenmaal dichter bij het centrum werd het wat sfeervoller en bij het Tjörnin meer, naast het gemeentehuis, zijn we nog even gestopt. Het hele meer zat vol met eendjes, zwanen en andere vogels, en ze maakten veel geluid. Ik kan daar uren naar kijken, maar het regende inmiddels wat harder en papa en mama wilden ergens naar binnen vluchten. Watjes! Mama kocht wat broodjes bij een bakkertje, en toen liepen we via de hoofdstraat naar het hoogste en bekendste bouwwerk van de stad, de Hallgrímskirkja. Deze fraaie kerk is vrij toegankelijk en binnen konden we weer een beetje opwarmen. Mama vond de binnenkant nogal sober ingericht vergeleken met andere kerken; alsof ze er wekelijks eentje van binnen ziet...

Nadat er een buslading met bejaarden naar binnen strompelde, zijn we snel weer terug richting de hoofdstraat gelopen. Papa en mama kochten nog wat fruit en drankjes en bij Prikið, het oudste café van Reykjavík, hebben we een hamburger met patatjes gegeten. Inmiddels zagen we ook dat er vandaag een soort carnaval in de stad was. We hoorden van de barman dat alle afgestudeerde studenten verkleed door de stad liepen om allerlei opdrachten uit te voeren, en dat deden ze uiteraard met een biertje in de hand. Na het eten zijn we naar de haven gelopen en daar lag de boot al klaar. We waren helaas niet alleen want er gingen misschien wel 100 mensen aan boord. De kinderwagen moest achterblijven en dat was jammer. Ik was namelijk erg moe en had er eigenlijk weinig zin meer in. Visjes kijken, wat is daar nou leuk aan? Dat kan bij ons thuis in de tuin toch ook! Het was een grote boot met 4 verdiepingen, een barretje en verwarmde gedeeltes. Papa en mama gingen om beurten even op het bovendek kijken, waar het uitzicht beter was. Uiteindelijk hadden we wel veel geluk. Het zonnetje brak door, de Atlantische Oceaan was kalm en we hebben 4 grote soorten gezien: bruinvissen, dwergvinvissen, witsnuitdolfijnen en bultruggen. Dat schijnt echt zelden te gebeuren tijdens een tocht (hoorden we later). Dat grappige beestje, de papegaaiduiker, vloog ook nog even rond, maar deze puffin hebben wij zelf helaas niet goed gezien.

Maar ik vond het dus helemaal niet zo leuk. Alle kindjes moesten verplicht een reddingsvest aan en dat ding zat voor geen meter. Ik wilde niet liggen, zitten, staan of lopen en papa en mama hadden hun handen vol aan me. Pas toen de haven weer in zicht kwam, zagen alle mensen dat ik eigenlijk heel vrolijk ben. Rond 16.30 uur liepen we de kade af en gingen we op zoek naar een hapje eten. Bij een supermarkt haalde papa nu wél de juiste melk, en bij een Italiaans restaurant namen we spaghetti en lasagne mee. Onderweg moesten we ook nog even de dagexcursie van morgen boeken, want dan gaan we namelijk de beroemde Golden Circle doen. Terug in het appartement kreeg ik snel een warm hapje en een flesje melk. Papa zat te vloeken omdat zijn lasagne zonder twijfel de slechtste was die hij ooit heeft gegeten. Nee, echt culinair zijn ze niet in IJsland. Ik moest zelf eigenlijk allang naar bed, maar nu was ik natuurlijk helemaal niet moe meer. Na een half uurtje grappen en grollen ben ik uiteindelijk toch maar ingedut want morgen worden we namelijk al om 08.00 uur opgehaald voor de excursie.

Friday, 25 April 2014

Tour at 13:00

Report from Elding, Elding II and Skrúður: The wea-ther today was absolutely perfect, the sea was still and the wind could barely be felt. The sun was shining too, it was actually warm today! Add the great weather to the four species we got to see this after-noon and we have a fantastic tour. The first species we saw was the Harbour Porpoises, normally the porpoises are very shy but these ones were very calm as they travelled slowly around the boats. Over the course of the tour we must have seen at least 100 porpoises, they were everywhere! The second species was the Minke Whale and once again we got a good look at this whale, surfacing close to us several times before eventually diving. Our other boats were in another spot with a minke whale named Humpie (has a dorsal fin like a humpback whale) that was first catalogued in 2011 and one of the main minkes we encountered last summer.

Species number three we saw was the White-Beaked Dolphins, and just like the others we were able to get a great look at them as they were travelling slowly in the area being very calm. And our final species was the Humpback Whale, we were actually heading home when it suddenly appeared! And it was constantly diving and raising its big fluke high into the air when it dived, this was especially beautiful when the sun was reflecting off the body of the whale. A day of beauty and tranquillity, and of fantastic sea life!