Reykjavík

Grasagarður

Fjölskyldu- og Húsdýragarðurinn 🍺 🥣

Welcome Apartments, Reykjavík 😴

—————

Het zou een rustig dagje worden, maar uiteindelijk hebben we toch weer een flinke wandeling door Reykjavík gemaakt. Rond 10.30 uur liepen we eerst naar Sólfar om wat nieuwe foto's te maken. Het zou weer een stralende dag worden met een felblauwe lucht, en dan zien de plaatjes er toch altijd wat leuker uit. Langs de zee zijn we verder gelopen in oostelijke richting, en onderweg kon ik mooi met de kiezelsteentjes spelen die naast het pad lagen. Na een tijdje liepen we de wijk Laugardalur in, het sportcentrum van de stad. Hier staat ook het stadion waar de nationale voetbalploeg van IJsland haar wedstrijden speelt, Laugardalsvöllur National Stadium. Volgens papa speelt er bij AZ een kneus die Guðmundsson heet, en hij mag hier dus ook af en toe optreden. Ik ken de beste man niet en dat is waarschijnlijk maar beter ook. Mama heeft trouwens een nieuw woordje geleerd, want dit stadion vindt ze net als de Hallgrímskirkja ook al een beetje sober. Zelf lag ik op dat moment te slapen want ik heb hier nog steeds geen ritme.

Nadat we om het stadion heen waren gelopen, kwamen we bij het park en de botanische tuin van Grasagarður. Papa en mama dachten dat ze hier konden lunchen (het was inmiddels alweer 13.00 uur), maar het café in dat park gaat pas op 1 mei weer open. Ik was inmiddels wakker geworden van het geluid van vogeltjes en eendjes, want die wil ik natuurlijk niet missen. Toen we het park weer uit liepen, zagen we een rij staan voor een klein aangrenzend pretpark met de fantastische naam Fjölskyldu- og Húsdýragarðurinn. Ik mocht daar gratis naar binnen, maar papa en mama moesten samen 10 euro entree betalen. We gingen eerst op zoek naar het restaurant en daar heb ik een hotdog gegeten. Dat wil zeggen alleen het worstje, want het broodje weet ik altijd vakkundig te omzeilen! De attracties waren vooral voor wat oudere kindjes, maar het bijbehorende kleine dierenpark was voor mij geweldig. Ik heb onder andere paardjes, zeehondjes en kippetjes gezien, en de koetjes, schaapjes en varkentjes kon ik zelfs aaien. Van enthousiasme rende ik voortdurend heen en weer, van het ene beestje naar het andere! Toen we alles hadden gezien, zijn we door het park weer terug gelopen naar het centrum van de stad. Dit keer niet langs de zee maar door enkele chique buurten met mooie huizen. Dichter bij het centrum werd dat trouwens al snel weer minder.

Rond 16.00 uur waren we weer bij de hoofdstraat, waar papa en mama alvast wat magnetronmaaltijden voor zichzelf en een toetje voor mij kochten. Papa ontdekte dat ze in Reykjavík alleen maar biertjes verkopen waar 2,25% alcohol in zit. Bier voor watjes dus. Bij een souvenirwinkeltje verderop kreeg ik nog een leuk kadootje: een kleine puffin, het vrolijk gekleurde vogeltje! Papa en mama gingen daarna nog informatie opvragen over autohuur, en toen hadden we voor vandaag wel weer genoeg gelopen. Terug in ons appartement was het alweer tijd voor mijn warme hapje, maar ik eet hier niet zo goed. Ik ben nogal culinair en die potjes zijn gewoon een belediging. Ook het toetje kon ik niet waarderen, alleen een sinaasappel vond ik nog wel lekker. Misschien komt het ook door de vermoeidheid want mijn wangetjes waren helemaal rood. Ondertussen was het brandalarm trouwens weer afgegaan, dat was eerder ook al een keer gebeurd. Weer niets aan de hand natuurlijk. Maar wij zitten gelukkig toch aan de straatkant en kunnen zo door het raam ontsnappen als het pand in de fik staat! Inmiddels ben ik alweer aan het dromen over alle beestjes die ik vandaag heb gezien. Naast mij wordt het ook steeds gezelliger met een egeltje, een konijntje, een beertje, en nu dus ook een puffin. Morgen gaan we een auto huren en richting de beroemde Blue Lagoon. Dat belooft dus weer een spannende dag te worden!