Golden Circle

Skálholt

Hellisheiði Power Station

Welcome Apartments, Reykjavík 😴

—————

Vandaag heb ik weer van alles beleefd! Om 06.30 uur ging de wekker omdat we al vroeg werden opgehaald. Papa moest eerst op zoek naar broodjes en dat was nog best een stukje lopen op dit tijdstip. Hij had 1.500 IJslandse kronen mee, omgerekend ongeveer 10 euro. Dat moest toch wel genoeg zijn voor een halfje brood, 2 croissantjes en een pak appelsap. Maar nee hoor, de appelsap moest hij achterlaten bij de kassa. Precies om 08.00 uur werden we opgehaald door een busje en naar de parkeerplaats gebracht waar de touringcars altijd staan. Hier vertrokken we een half uurtje later met circa 60 andere mensen richting de Golden Circle. Vanuit Reykjavík reden we het binnenland in en kwamen we eerst in Nesjavellir, een geothermisch gebied ten westen van Lake Þingvallavatn. Bij het Þingvellir National Park maakten we een wandeling van een half uur door een prachtig landschap met besneeuwde bergtoppen, watervalletjes, riviertjes en houten bruggetjes. Toen we weer in de bus zaten, passeerden we al vrij snel de locatie waar duidelijk zichtbaar is dat de Noord-Amerikaanse en Euraziatische tektonische platen langzaam uit elkaar bewegen. Dat gaat met 2 centimeter per jaar, zo vertelde onze gids.

Op dat moment, rond 11.00 uur, was ik zelf al bijzonder stilletjes geworden. Papa en mama dachten dat ik gewoon moe was, en ze vonden het eigenlijk wel lekker dat ik een keertje rustig bleef zitten. Ik was echter misselijk en uit het niets zaten mama, de bus en ik onder de kots. Bah! Papa ontsprong weer eens vakkundig de dans. We zaten gelukkig op de achterste rij, dus niemand had iets in de gaten. Ik kreeg een schone broek, maar mama had natuurlijk geen andere kleren bij zich. Om 11.30 uur konden we eindelijk de bus uit, en bij de geweldige waterval van Gullfoss knapte ik in de frisse buitenlucht weer een beetje op. Ik zat nog wel zielig te kijken, maar na een tijdje had ik alweer praatjes. Gullfoss is net zo mooi als op de televisie. We konden helemaal tot aan de rand lopen en de spetters vlogen me om de oortjes! Het weer was perfect want het zonnetje scheen vandaag de hele dag. Vaak hangt er dan een grote regenboog boven het ravijn, maar die hebben we nu helaas niet gezien. Via een steile trap zijn we omhoog gelopen richting het restaurant, want ik moest mijn lege maagje natuurlijk weer een beetje vullen. Mama nam een kopje soep van 10 euro en die van papa kostte zelfs bijna 13 euro, wat een oplichters! Geen wonder dat het nog steeds crisis is in IJsland; alleen in het uiterste noorden van Europa zijn ze dit soort prijzen gewend.

Mama ging haar kleren nog even schoon vegen met water, voordat we bij een uitzichtpunt de laatste foto’s van de waterval gingen maken. Om 13.00 uur reden we verder naar Geysir, de beroemde bron waar de geiser haar naam aan heeft ontleend. Dit gebied heeft in totaal 4 geisers die allemaal dicht bij elkaar liggen. De Geysir zelf heeft geen erupties meer, maar de Strokkur komt nog ongeveer elke 8 minuten tot uitbarsting. Het water heeft een temperatuur van ruim 100 graden en kan circa 20 meter hoog komen. In de 19e eeuw haalde de Geysir hier nog een hoogte van 170 meter, maar na diverse aardbevingen is het allemaal wat minder geworden. Nog steeds prachtig om te zien natuurlijk, en papa en mama waren dan ook druk bezig met foto's en filmpjes. Mama presteerde het nog om precies langs de Strokkur te lopen toen deze tot uitbarsting kwam, waardoor ze een lauwe douche kreeg. Ik lag zelf inmiddels een dutje te doen in het zonnetje.

Op de weg terug naar Reykjavík zouden we nog 2 keer stoppen. Die zure lucht in de bus bleef helaas nog lang hangen, maar we kregen daardoor wel steeds meer ruimte achterin... We reden eerst naar Skálholt, een belangrijke historische plek in het zuiden van IJsland. Onze gids had in de bus al een kwartier staan leuteren over religie en cultuur, maar bijna niemand had zin om naar zijn gebrekkige Engels te luisteren. We zijn kort in de kelder onder een witte kerk geweest, en toen hadden we het eigenlijk alweer gezien. Ik was nog steeds een beetje moe en had niet eens meer zin om van de glijbaan af te gaan in het speeltuintje. Dan ben ik dus echt moe! Laatste stop van de dag was de Hellisheiði Power Station, de grootste geothermische centrale ter wereld. Hier kon je tegen bijbetaling een demonstratie bijwonen, maar papa en mama gingen liever buiten in het zonnetje zitten zodat ik een beetje kon spelen. Ik had daar alle ruimte om rondjes te rennen en was weer helemaal topfit! Het laatste stukje naar Reykjavík duurde nog 45 minuten, en rond 17.30 uur liepen we weer in de hoofdstraat. We gingen deze keer boodschappen doen bij de Bonus, een grotere supermarkt, maar dat was een aanfluiting. Lege schappen, alleen maar grootverpakkingen en alles wat wij normaal vinden hebben ze hier niet (of is peperduur). Papa en mama moesten nu stokbrood met knakworstjes eten en een potje groenten. Ik lig inmiddels lekker te slapen en heb toch een hele leuke dag gehad. De natuur in IJsland is echt indrukwekkend en we hebben weer veel gezien. Morgen gaan we een beetje uitrusten en waarschijnlijk alleen 's middags even op pad. Tot dan!