Fredrikstad

Torvet, Gamlebyen 🍩

McDonald’s đŸ„Ł

Strömstad 😮

—————

Vandaag was het tijd om mijn 39e land af te vinken. Strömstad ligt niet ver van de Noorse grens en daar moesten we natuurlijk een kijkje nemen. Deze grens tussen Zweden en Noorwegen ligt hoog op een brug, de Svinesundsbron, en daar heb je een oude en een nieuwe versie van. De snelweg E6 gaat over de nieuwste brug uit 2005 maar papa en mama kozen voor de oudste brug die iets oostelijker ligt. Gebouwd in 1946, 67 meter hoog en 420 meter lang. Beide bruggen gaan over de Ringdalsfjorden heen en het uitzicht naar beide kanten is geweldig. Het voordeel van de oude brug is dat je ook lopend naar de overkant kunt waardoor je halverwege foto’s bij de grensovergang kunt maken. Dat is grappig!

De reis ging daarna verder naar Fredrikstad waar we om 12.00 uur waren. De auto konden we kwijt in een parkeergarage in het nieuwe centrum die uiteindelijk gratis bleek te zijn. Maar ook in Noorwegen is verder alles duurder dan bij ons dus mama had zelf broodjes meegenomen voor de lunch. En natuurlijk een half pak knĂ€ckebröd voor Nikki. We liepen het aardige centrum in en eenmaal bij het water werd het steeds drukker. Fredrikstad heeft een gratis ferry met 7 haltes door de hele stad. We stonden precies bij de middelste halte en iedere 10 minuten gaat er een boot 1 van beide kanten op. Omdat de oude stad in het oosten de populairste stop is stond daar de langste rij en papa en mama besloten om eerst maar richting het westen in te stappen richting Ålekilene. Dan konden we tenminste zitten en hoefden we er op de terugweg niet meer uit. Gevolg was wel dat we uiteindelijk ongeveer 50 minuten in de ferry zaten voordat we bij Gamlebyen waren, de oude stad. Iets daarvoor ligt nog een eilandje met daarop het Isegran fort en een oude watermolen maar die halte sloegen we over.

Fredrikstad ligt aan het Oslofjord en werd in 1567 gesticht door koning Frederik II omdat een plek aan het water beter verdedigd zou kunnen worden tegen de Zweden. Die hadden namelijk het verderop gekregen Sarpsborg in brand gestoken. In het midden van de 17e eeuw werden de vestingwerken gebouwd met een stadsmuur en stervormige grachten. Aan het begin van de 19e eeuw bleek de bescherming echter niet voldoende en de stad werd alsnog ingenomen door die vervelende Zweden. Omdat de Noren zich snel overgaven ging dit wel zonder vernielingen waardoor Fredrikstad nu de best bewaard gebleven vestingstad van Scandinavië is.

Het was een gezellige boel in de oude stad met leuke winkeltjes en een markt rondom Torvet, het centrale plein. Eeuwenoude gebouwen van steen en hout langs brede en geplaveide straten. We kwamen 2 bruidsparen tegen waar in het omringende park foto’s van genomen werd en een toneelgroep gaf midden op straat een voorstelling in ouderwetse kleding. Groot is de oude stad echter niet en na een tijdje hadden we het dus wel gezien. Een ijsje toe en papa en mama kochten in een souvenirwinkel nog een grappige trol met een Noorse vlag. Het was nog ruim 10 minuten terug met de ferry over de Glomma (of GlĂ„ma). Dat is met 604 kilometer de langste rivier van Noorwegen die bij Fredrikstad uitmondt in de Oslofjord en het Skagerrak.

Op Stortorget, het centrale plein in de nieuwe stad, was er inmiddels een festival gaande en op het podium stond een onbekende kerel te zingen. We haalden nog patatjes en kipnuggets bij de McDonald’s en toen was het tijd om weer terug te rijden naar Strömstad. En dus weer over de brug waar we de grens over gingen en het zogeheten landschap BohuslĂ€n in het Zweedse landsdeel Götaland in reden. In  Strömstad gingen mama en ik nog snel wat boodschappen doen terwijl papa en Nikki in de auto bleven wachten. Om 17.00 uur waren we bij ons huisje en daar liepen we nog een stukje het bos in op zoek naar elanden of herten. Maar helaas
 Even later lag mama nog even op een ligstoel in onze ‘achtertuin’ en toen dook er zomaar een hertje op uit het bos! Papa zag hem even later ook maar Nikki en ik zaten net binnen op de iPads te spelen. Zonde!

Ons diner bestond opnieuw uit soep, stokbrood en zalm en na het eten gingen we nog spelletjes doen. Eerst won ik met eenendertigen en daarna won Nikki met Yahtzee. Omdat we twijfelden of het nu hertjes of reeën zijn die hier wonen heb ik ondertussen een beetje op Google gezocht. En het blijken toch reeën te zijn want die zijn kleiner en leven vaak solitair en niet in groepen. Nikki en ik hebben net nog een negerzoen gegeten en papa en mama gingen uitleggen waarom die in Nederland niet meer zo mogen heten. Dat slaat helemaal nergens op! Het programma voor morgen is nog niet bekend dus we kunnen in ieder geval weer uitslapen. Slaap lekker!