Frändefors - Smögen - Strömstad

Smögenbryggan, Smögen 🍦

Strömstad

Strömstad 😴

—————

Vanmorgen waren we weer zo laat mogelijk in de ontbijtzaal zodat we lekker konden uitslapen. Nikki is helemaal gek van knäckebröd en ik vind de wafels erg lekker. We moesten voor 12.00 uur de kamer uit zijn dus we zouden nog even kunnen zwemmen. Maar helaas bleek het zwembad nog niet open dus toen pakten we onze iPads maar weer. Na een laatste potje shuffleboard reden we om 11.45 uur het parkeerterrein af nadat we eerst nog terug moesten omdat mama haar schoenen was vergeten. We gingen nog even op de camping Ursand in Frändefors (gemeente Vänersborg) kijken waar Thomas en Suzan al een paar dagen verblijven.

Binnen een kwartier stonden we bij hun tent op een mooie plek direct aan een strandje en het Vänern meer. Hun ouders vinden het leuk om lekker primitief te doen want ze zijn ook al 4 dagen met een kano de natuur in geweest. Slapen op onbewoonde eilandjes zonder voorzieningen. Nikki en ik zouden dat vreselijk vinden want waar is dan het stopcontact om onze iPads op te laden?! Terwijl de papa’s en mama’s aan een picknicktafel zaten te ouwehoeren hebben wij 5 kwartier lekker gespeeld op de camping. Er is genoeg te doen voor kinderen maar voor sommige dingen, waaronder het zwembad, moet je flink bijbetalen. Om 13.30 uur was het mooi geweest want papa en mama hadden nog andere plannen. De zon was toen net doorgebroken en dan is 17 graden toch wat aangenamer. Papa moest aan de rand van het bos nog hard remmen toen een bruin hertje zomaar de weg overstak. Schattig!

Via Uddevalla reden we in bijna anderhalf uur naar het eiland Smögen dat middels een hoge brug met Kungshamn is verbonden. Voor bijna 8 euro konden we 2 uurtjes parkeren en toen was het nog 10 minuten lopen naar het centrum. We kwamen eerst langs een paar hoge rotsen en daar moesten Nikki en ik natuurlijk overheen klauteren. En bovenop de rotsen stond zomaar een rode helicopter! Daarna waren we al vrij bij Smögenbryggan, het toeristische gedeelte met een houten promenade langs de zee, winkeltjes, restaurants en dure bootjes. De gekleurde huisjes aan het einde zijn de grootste trekpleister van het dorpje met minder dan 1.500 inwoners. Met een ijsje in de hand liepen we terug en om 17.00 uur zaten we weer in de auto.

Strömstad was nog 5 kwartier rijden in noordelijke richting en het eerste gedeelte ging door een mooi landschap. Daarna kwamen we weer op de snelweg E6 waar je 110 kilometer per uur mag rijden. Papa gaat altijd iets harder. In Strömstad gingen we eerst boodschappen doen en rond 19.00 uur waren we bij het huisje in het bos dat papa via Airbnb had geboekt. Eigenaar Fredrik stond al op ons te wachten en hij vertelde dat we ‘s ochtends en ‘s avonds met een beetje geluk nieuwsgierige elanden kunnen zien! We hebben goulashsoep met stokbrood gegeten en Nikki kon eindelijk aan de gerookte zalm. Die is hier trouwens goedkoper dan op Sardinië en ook de flesjes Corona van papa waren helemaal niet zo duur. Nu is het tijd om te gaan slapen, morgen weer nieuwe avonturen!

1. Karin:
    5 augustus 2022