Uddevalla - Hjälteby - Södra Aröd

Sundsby Säteri, Hjälteby, Tjörn 🍺 🥣 🍦

Vadholmen, Södra Aröd

Timmerviken 😴

—————

Het werd weer een mooie dag in de natuur. Om 11.00 uur reden we over de fijne E6 naar het park Moose af Anneröd in Uddevalla. Dat lag gisteren op de route maar uiteraard zijn ze elke dag open behalve op maandag. En dus moesten we ruim 50 kilometer terug naar het noorden want we wilden natuurlijk wel elanden zien als we in Zweden zijn. De 10 elanden in het park leven in hun natuurlijke omgeving want het natuurreservaat Anneröd-Hogsäms ligt dichtbij. Papa en mama moesten bij de ingang 380 kronen betalen en we kregen een zakje mee waar stukjes appel in zaten. Het grote terrein is erg heuvelachtig en het eerste stuk ging behoorlijk omhoog. En er waren nog geen elanden te zien, het zou toch niet? Het park geeft immers geen garantie want soms hebben die beesten gewoon geen zin in Duitse toeristen. En geef ze eens ongelijk.

Gelukkig werd ons geduld beloond en kregen we er uiteindelijk 5 van de 10 te zien. En ze zijn lief! Nikki en ik waren eerst nog een beetje angstig om de appeltjes te geven maar daar kwam al snel verandering in. Waar de elanden stonden werd het wel steeds drukker met andere mensen die ook allemaal appeltjes bij zich hadden. Na een tijdje waren hun buikjes natuurlijk vol en toen kwamen ze niet meer in de buurt van de hekken. We hadden dus geluk dat we er niet later waren. In het winkeltje kregen we allebei nog een eland met magneetjes om aan de radiatoren in onze slaapkamers te hangen. We wilden eigenlijk een grotere knuffel maar die vonden papa en mama veel te duur.

Rond 13.30 uur reden we weg en papa nam een toeristische route via de eilanden Orust en Tjörn. Een mooie weg door een groen landschap met af en toe een prachtig uitzicht op de zee. Mama vindt het helemaal geweldig. Op Tjörn gingen we eten bij Sundsby Säteri in Hjälteby. Dat is een soort cultureel landgoed waar de tijd een beetje stil heeft gestaan. Een paar oude gebouwen en winkeltjes in een mooi park met diverse wandelroutes in de nabije omgeving. Voor de lunch in een mooie binnentuin konden we dan ook geen patatjes kiezen maar alleen typisch Zweedse gerechten. Dat was voor Nikki en mij natuurlijk geen groot succes maar het ijsje maakte een hoop goed.

Daarna was het tijd voor een korte wandelroute van 1,3 kilometer die speciaal voor kinderen is. Diverse leuke opdrachten onderweg zoals het zoeken naar kabouters, trollen en een oud zwaard dat in een boom hing. Zelfs Nikki vindt wandelen dan leuk. Om 16.30 uur was het mooi geweest want we moesten natuurlijk ook nog krabben vangen. Vanaf Stenungsund kwamen we weer op bekend terrein en na een paar boodschappen in Jörlanda stonden we even later weer op ‘onze’ steiger op het schiereilandje Vadholmen.

Na een aarzelend begin hadden de krabben uiteindelijk toch trek in gerookte ham en ik was nu beter op dreef dan gisteren. Tot frustratie van Nikki natuurlijk want die houdt niet zo van verliezen. Ze kwam nog sterk terug maar om 18.15 uur liep ik met een 9-8 overwinning terug naar de auto. We hadden onze handjes toen vol met bramen want die kun je op het eilandje eenvoudig plukken. Nu hebben we net soep met broodjes gegeten en beginnen we straks aan ons laatste nachtje in Timmerviken. Morgen nog 1 volle dag waarop het hopelijk wat warmer wordt. Want 18 of 19 graden is meer lente dan zomer…

1. Bas:
    9 augustus 2022
    Nouw dat ziet er goed uit. Veel plezier nog op jullie laatste dag.