Marstrand - Göteborg - Härryda

Trädgardsföreningen, Göteborg

McDonald’s, Göteborg

Härryda 😴

—————

De warmste dag van de vakantie en dat op onze laatste dag. Vanmorgen eerst nog onder de douche in de luxe badkamer en daarna om 10.30 uur de auto in op weg naar Marstrand. Een kustplaats met stadsrechten sinds 1200 maar met minder dan 1.500 inwoners; de kleinste stad van het landschap Bohuslän. Marstrand is een populaire plaats om te zeilen en bestaat uit 2 gedeeltes: Marstrandön en Koön. We moesten de auto op het laatstgenoemde deel parkeren dat via een hoge brug nog in verbinding staat met het vasteland. Vervolgens kun je met de ferry (samen 140 kronen retour) in 5 minuten naar het autovrije eiland aan de overkant.

Onze wandeling begon bergop richting Carlstens Fästning uit de 17e eeuw. Rondom deze burcht veel rotsen om te beklimmen dus ik was weer in mijn element. Van bovenaf een prachtig uitzicht over de zee, de zeilbootjes, de scherenkust en de paarse heide die nu volop in bloei staat. In de burcht zelf zijn we niet geweest want daar moest je natuurlijk weer geld voor betalen. En die verhalen over oorlogje spelen tussen bepaalde landen hoeven we ook niet te horen. We liepen weer naar beneden richting de zee en langs de Societetshuset aan de Långgatan. Een prachtig houten gebouw uit 1886 waar vroeger de adel tijdelijk verbleef; tegenwoordig kun je er bijvoorbeeld zaaltjes huren voor een feest.

Vervolgens moesten we een stukje het bos in om bij het Nålsögat (het oog van de naald) te komen: een smalle doorgang tussen 2 steile bergwanden waar volwassenen alleen zijdelings door kunnen. Bij het water hadden we weer een mooi uitzicht en dat bleef zo toen we op de weg terug de promenade volgden. Een levendig centrum vol gekleurde houten huizen waar de terrassen vol zaten. Op een bankje in de zon hebben we een lekker broodje van Bergs Konditori gegeten. Daarna nog een ijsje en een patatje met ketchup die pas op was toen we al met de ferry aan de overkant waren. Het was toen 13.30 uur en papa en mama wilden graag nog even in Göteborg kijken.

We reden rond 14.15 uur de drukte in en daar waren we niet meer aan gewend. Files, wegwerkzaamheden en veel te veel mensen. Zweden loopt trouwens voorop als het gaat om contactloos betalen en ook in de parkeergarage waar we gingen staan was contant betalen niet mogelijk. Alles via apps of met een creditcard of bankpas. Papa en mama hebben deze hele vakantie geen enkele keer gepind dus ik heb geen idee hoe het geld er hier eigenlijk uitziet. Het was inmiddels 23 graden en op de brede Kungsgatan was het een drukte van jewelste. Ook daar alle terrassen vol en soms lange rijen om ergens naar binnen te kunnen.

Göteborg heeft ongeveer 500.000 inwoners en de grootste haven van Zweden. De stad werd in de 17e eeuw gesticht door koning Gustaaf II Adolf en voor de bouw en organisatie werd de hulp van Nederlanders ingeroepen. Er zijn dan ook veel gelijkenissen met Amsterdam. We kwamen al snel bij het grote stadspark Trädgardsföreningen en dat is echt prachtig aangelegd. Nikki en ik konden ons even vermaken bij een grote fontein en in een speeltuin en daarna doken we een enorm winkelcentrum in. Nikki had sokken nodig en ik wilde kipnuggets eten bij de McDonald’s. Een doos van 20 leek me wel voldoende maar helaas wilden papa, mama en Nikki er ook een paar… Ik vind kipnuggets na zuurkool het lekkerste eten!

Via enkele winkelstraatjes liepen we terug naar de parkeergarage en om 16.30 uur reden we het drukke verkeer weer in. Voor de meeste Zweden is de vakantie alweer voorbij en augustus is hier eigenlijk de nazomer. Een half uurtje later waren we bij ons laatste huisje in Härryda en morgen hoeven we minder dan 10 minuten te rijden naar het vliegveld. We zitten opnieuw op een rustige plek aan de rand van een bos en vanaf de grote veranda horen we de vogeltjes fluiten. Morgen vliegen we om 12.05 uur naar huis waar het de komende tijd lekker warm is. Mijn laatste verslagje over de terugreis volgt ‘s middags!

1. N.Wagemaker:
    10 augustus 2022
    Wat hebben jullie weer veel beleefd en gezien. Prachtige foto's en wij vinden je verhaaltjes erg leuk! We hopen jullie weer snel te zien en laat de jasjes maar uit want het is hier erg warm. Knuffel van opa en oma