Fort-de-France

Fort-de-France, Martinique

La Savane

Costa Favolosa 😴

—————

Toen ik vanmorgen rond 07.30 uur wakker werd was de hoofdstad Fort-de-France al in zicht. Martinique is een overzees departement van Frankrijk dat ten zuiden van Dominicus en ten noorden van Saint Lucia ligt. De zon had moeite om door de wolken te breken maar koud was het natuurlijk niet. Er stonden vandaag geen tours op het programma dus we konden lekker rustig aan doen. Om 09.30 uur zaten we in het restaurant en ruim 5 kwartier later stonden we buiten op de nogal rommelige kade. Eindelijk hadden ze een keer banaantjes bij het ontbijt want daar is Nikki gek op! Ik moest vandaag weer een sticker op mijn linker oogje want gisteren waren papa en mama dat vergeten. De sticker mag er gelukkig elke dag na 2,5 tot 3 uur weer af en ik hoop dat mijn rechter oogje op die manier wat beter wordt. We liepen richting het centrum van de vrij grote stad en onderweg zag ik 2 grote leguanen. Papa kocht 2 t-shirts in een winkeltje en ik kreeg nieuwe slippers. Roze uiteraard. Mama werd nog heel boos op mij nadat ik Nikki in haar grote teen had gebeten en toen moest ik huilen. Om mij te troosten kreeg ik een rood armbandje kado van een verkoopster dus eigenlijk heb ik alleen maar geleerd dat bijten mij kadootjes oplevert!

Omdat het warm was kocht mama een groene doek die ze half over de kinderwagen kon hangen. Nikki zat zo lekker in de schaduw terwijl ze voor de verandering weer eens een dutje deed. Mama haalde ook nog wat croissantjes bij een bakkertje en we kunnen hier gewoon met euro’s betalen. We liepen door enkele winkelstraatjes en kwamen toen weer uit bij de Schoelcher bibliotheek. Een fraai gebouw dat ontworpen is door één of andere bekende Fransoos. Wie? Geen idee, en papa vindt de Franse geschiedenis ook een stuk minder interessant dan de Britse. We staken de straat over en kwamen zo bij La Savane, een groot stadspark tegen de haven aan. Daar hebben we een tijdje lekker kunnen schommelen met uitzicht op enkele mooie bootjes. Fort-de-France is verder geen mooie stad. Je kunt met een ferry naar diverse strandjes maar daar hadden papa en mama vandaag weinig zin in. En alle tours die werden aangeboden gingen voornamelijk naar de talloze rumfabrieken op het grote eiland. We zijn naar het einde van de haven gelopen en daarna via het park weer terug naar de boot. Rond 14.00 uur zaten we in het restaurant en dat was precies op tijd om nog een vorkje mee te kunnen prikken.

De rest van de middag hebben we lekker bij het zwembad en op ons balkon gezeten. Ondanks verwoede pogingen van papa mocht ik van de meneer die boven stond echt niet van de grote glijbaan af omdat ik nog kleiner ben dan 1 meter 20. Balen zeg! Die glijbaan slingert namelijk 3 dekken omlaag en gaat best wel hard. Ze zeiden allemaal tegen me dat ik goed moet eten zodat ik snel groter word. Ik moest het dus doen met de speeltuin en het kinderbadje maar dat is ook leuk. Nikki bleef dit keer al wat langer in het water staan dus dat gaat de goede kant op. Mama zat ondertussen lekker in de zon waar ze een poging deed om haar rood-witte huidje te veranderen in bruin. Hahaha! Rond 16.30 uur deelden Nikki en ik onze dagelijkse Magnum op het balkon en daarna heb ik op het grote bed een tijdje met de iPad gespeeld. De portable DVD-speler krijgen papa en mama helaas niet meer aan de praat omdat er vermoedelijk problemen zijn met de oplader. Papa vindt het een kolereding! Vanavond ga ik na het eten meteen naar bed want ik ben nu best wel moe. Morgen zijn we in Guadeloupe en daar heeft papa al een auto gehuurd. Waarschijnlijk gaan we ook naar een dierentuin en daar heb ik natuurlijk erg veel zin in! Tot dan!