Santanyí - Parc Natural de Mondragó

Cala Gran, Cala d’Or

Andy’s Bar 🥣

Inturotel Esmeralda Park, Cala d’Or 😴

—————

Opnieuw namen de dames alle tijd vanmorgen waardoor het toch alweer 10.30 uur was voordat we in de auto zaten. Met als gevolg dat we een half uurtje later in de hitte liepen op de grote markt in Santanyí. Ruim 150 kraampjes en een drukte van jewelste. Het was een kunst op zich op de auto te parkeren maar dat lukte uiteindelijk in een zijstraatje. Tot de gemeente Santanyí behoren trouwens ook alle dorpjes waar wij deze vakantie zijn geweest.

Het werd een uurtje struinen over de markt die in de leuke straatjes van het oude centrum was uitgestald. Vooral kleding, fruit, gedroogde hammen, sieraden en prullaria. Nikki wilde zoals gewoonlijk weer bij elk kraampje iets kopen maar we kregen alleen een ijsje. En wonder boven wonder heeft ook mama niets gekocht! Met 31 graden was het beter uit te houden dan gisteren maar toch hielden we het vrij snel voor gezien. Papa had namelijk nog een tweede bestemming uitgekozen en dat was het Parc Natural de Mondragó op slechts 10 minuten rijden van Santanyí. Een prachtig natuurpark met diverse mooie wandelroutes rondom de baai van Mondragó. Op de grote parkeerplaats s’Amarador kon de auto gratis staan.

Vanaf het pad richting de baai beginnen er 5 korte wandelroutes van ongeveer een half uurtje en papa en mama kozen voor nummer 3: Punta de ses Gatoves. Deze route loopt bovenlangs de steile kliffen en daar moesten natuurlijk weer fotootjes worden gemaakt. Een prima pad met mooie uitzichten dat uitkomt bij het strand van Cala d’Amarador. Voor een restaurant moesten we echter nog via een pad langs de rotsen naar het volgende strand van Cala Mondragó. Daar hebben we eerst lekker gegeten bij restaurant Sa Font de n’Alis en Nikki kreeg eindelijk weer het broodje zalm waar ze al 3 dagen om loopt te zeuren. Na het eten hebben we nog even in de azuurblauwe zee gezwommen voordat we weer terug naar de auto liepen.

Om 16.00 uur waren we terug in ons appartement en toen was het tijd om onze nieuwe duikbril met snorkel in het zwembad uit te proberen. Die moeten we wel samen delen en dat is best lastig. Nikki had iets sneller door hoe je door het buisje moet ademen en toen wilde ze de snorkel natuurlijk niet meer afstaan. Wat een kreng! Ze heeft ook al een tasje en een octopus voor aan haar schooltas gekocht maar ik heb ik lekker nog wat centjes over. De zon was inmiddels verdwenen waardoor het niet zo druk was in het zwembad. Ruimte genoeg dus om goed te oefenen met snorkelen zodat we morgen misschien in de zee naar echte visjes kunnen zoeken.

Rond 18.45 uur reden we met de auto nog een stukje door het dorp om bij Cala Gran te kijken. Ook al zo’n prachtige baai waarvan er vele zijn op Mallorca en zeker in deze hoek van het eiland. Daarna was het tijd om de auto in de leveren bij het verhuurbedrijf na 153 gereden kilometers. Vrij weinig vergeleken met vorige vakanties maar we zijn dan ook redelijk in de buurt van Cala d’Or gebleven. Daar is genoeg moois te zien. Achteraf alleen zonde dat papa maandag al meteen 20 liter benzine had getankt… Bij Andy’s Bar hebben we pizza’s afgehaald en na een laatste ijsje (de derde van de dag) lagen Nikki en ik om 21.15 uur in bed om een beetje slaap in te halen. Morgen doen we rustig aan!