Amsterdam - Palma de Mallorca - Cala d’Or - Cala Figuera

Cala Figuera 🍦

Bar Cala, Cala Figuera 🍺 🥣

Inturotel Esmeralda Park, Cala d’Or 😴

—————

Zaterdag was het dan eindelijk zover: na ruim 10 maanden zag ik weer eens een vliegtuig van binnen! Corona is helaas nog steeds onder ons en daardoor mochten we lange tijd Nederland niet uit. Gelukkig is het einde nu in zicht en vooral Europa gaat langzaam weer ‘open’. Papa en mama hebben vorige week allebei hun eerste vaccinatie gehad en over een maandje krijgen ze de tweede. Vrijdag moesten ze nog wel voor een sneltest naar Alkmaar want die hadden ze nodig om de grens over te mogen.

Omdat we nog lang niet overal heen konden kozen papa en mama voor het ‘veilige’ Mallorca. Daar zijn we vorig jaar natuurlijk ook geweest en toen hadden we nauwelijks last van alle maatregelen. Nu vlogen we om 17.55 uur met TUI en onze auto werd als vanouds weer op P3 gezet. Normaal gesproken staat dat parkeerterrein bomvol maar nu was er plaats genoeg. Het immense terrein wordt momenteel ook opnieuw geasfalteerd. In de bus en op de luchthaven moesten we de mondkapjes weer op en ook in het vrijwel volle vliegtuig ontkwamen we daar helaas niet aan. Papa bestelde een blikje bier waar hij de halve vlucht mee deed zodat het kapje niet op hoefde. En mama, Nikki en ik deden hetzelfde met een bekertje soep. Achter onze rij 27 zaten een heleboel kleine kinderen te jengelen. Het is nu helemaal geen schoolvakantie maar wij hebben een extra weekje vrij vanwege de studiedagen die onze juffen op De Koolvlet regelmatig hebben.

Rond 20.30 uur waren we in Spanje en omdat papa en mama voor de zekerheid een pakketreis hadden geboekt bij tante Karin was de transfer met de bus inbegrepen. Ook deze bus zat bijna helemaal vol en we reden in een klein uurtje naar het zuidoosten van Mallorca. De andere kant van het eiland hebben we vorig jaar immers al gezien. Nikki vond het bar interessant dat ze zo laat nog op mocht blijven maar ik viel al snel in slaap op de schoot van mama.

Het hotel in Sa Coma waar we eerst zouden verblijven bleek nog dicht te zijn en nu is het Inturotel Esmeralda Park in Cala d’Or geworden. Een groot resort dat als een soort wit dorpje om de baai heen is gebouwd. Alles maximaal 3 verdiepingen hoog. Helaas geen waterpark met glijbanen maar wel mooie zwembaden en direct aan het strand! Na het moeizame inchecken lagen we iets na middernacht allemaal vermoeid in bed. Nijn en ik zijn nog steeds onafscheidelijk en Nikki heeft Lammie en Minnie Mouse weer mee. Ons appartement met nummer 115 ligt mooi centraal in blok I met een aparte slaapkamer voor papa en mama. Nikki en ik hebben allebei een eigen sofabed.

Gisteren zijn we het park niet af geweest. Papa haalde ‘s ochtend broodjes bij de Spar om de hoek en na het ontbijt hebben we de hele dag bij het zwembad gelegen. Tussendoor nog een lunch met een mooi uitzicht op de baai en daarna snel weer terug om uren in het water te dobberen. Nikki wil absoluut geen zwembandjes meer om en dat mag ze alleen als papa of mama in de buurt is. Maar het zwembad loopt qua diepte mooi af zodat ze precies weet wanneer ze niet meer met haar teentjes bij de bodem kan. Het schepnet met visjes dat papa nog bij de Action had gekocht is een groot succes: met onze duikbrillen kunnen we ons uren vermaken met het opduiken van de 5 gekleurde beestjes.

Na een bad in ons appartement liepen we rond 17.30 uur richting het centrum van Cala d’Or. Nog lang niet alle winkels zijn open en het was natuurlijk ook nog zondag. Het haventje hebben we uiteindelijk (nog) niet bereikt omdat het best warm was in de volle zon. Dat komt een andere keer. Uiteindelijk hebben we gegeten bij restaurant Paparazzi in het levendige straatje achter ons resort. Patatjes voor Nikki, pasta voor mama, tapas voor papa en pizza margherita voor mij. Daarna hebben we nog een rondje langs de baai en over het strand gelopen want voor de kinderdisco voelen we ons inmiddels te groot. Om 21.00 uur waren we terug in het appartement want papa wilde naar het EK Voetbal kijken dat vrijdag is begonnen. Nederland won met 3-2 van Oekraïne. Nikki en ik mochten nog even op de iPads spelen voordat het bedtijd was.

Vandaag gingen we om 10.30 uur de huurauto ophalen die papa en mama gisteren voor 3 dagen hebben gereserveerd. Dat viel nog niet mee want sommige verhuurbedrijven zijn nog dicht en anderen hadden geen auto’s meer beschikbaar. Het wordt overal steeds drukker en Corona lijkt hier op sommige momenten echt bijna voorbij. Alleen nog mondkapjes verplicht in winkels en openbaar vervoer. Nikki was minder blij met de auto want zij wilde de hele week alleen maar bij het zwembad liggen. En ijsjes eten. En chips eten. En snoepjes eten. Papa en mama besloten om er vandaag maar een kort ritje van te maken naar Cala Figuera. Het plan was eigenlijk om naar de ‘drakengrot’ in Porto Cristo te gaan maar papa las op de website dat je nog geen bootje kan varen op het ondergrondse meer. En dat is juist het leukste. Ook Cala Pi in het zuiden viel af omdat onze ‘eigen’ Cala Esmeralda minsten net zo mooi is.

Cala Figuera is 20 minuutjes rijden en mama moest in het begin nog even wennen aan de witte Citroën C3 met een blauw dak. Papa heeft zijn rijbewijs op Schiphol in de auto laten liggen en dus mag mama deze week sturen! We konden gratis parkeren nabij het haventje en via steile trappetjes naar beneden kwamen we bij een vertakking van de baai. Overal mooie bootjes en verschillende visjes in het heldere water. Je kunt helemaal rondom de baai lopen maar dat zou met die warmte en ons gepiep iets te lang duren. Bijna halverwege keerden we om nadat Nikki en ik onderweg diverse keren met onze voetjes in het water hebben gestaan.

We liepen via de visafslag naar boven voor de lunch en daar hadden we een prachtig uitzicht. Vervolgens nog een ijsje en toen was het tijd om weer terug naar Cala d’Or te rijden. Van 15.00 tot 17.30 uur hebben we gezwommen en daarna op ons terrasje (begane grond) stokbrood met knakworstjes gegeten. Inmiddels zijn we net als gisteren bij Happy Park om nog even moe te worden voor het slapen gaan. Een soort kleine kermis met springkussens, trampolines, go-karts en waterscooters waar alles natuurlijk lekker duur is.

1. Karin:
    14 juni 2021
    Ziet er mooi uit. Veel plezier!
  2. Bas:
    15 juni 2021
    Wat heerlijk, lekker genieten zo te zien