Cala d’Or - Cala Figuera - Cala Mondragó

Cala Mondragó ☀️

Andy’s Bar, Cala d’Or 🍺 🥣

Inturotel Esmeralda Park, Cala d’Or 😴

—————

Gisteren werd zoals gezegd een rustig dagje. Om 10.30 uur bij het zwembad en alleen een onderbreking rond 13.00 uur om te lunchen bij Sa Cala. Daar hebben ze namelijk zalm voor Nikki. Het was de bedoeling dat we om 16.30 uur met een elektrisch treintje naar de haven zouden rijden maar na een kwartiertje wachten ging papa toch maar eens bij de receptie van een ander hotel vragen of hij nog kwam. En dat bleek dus niet zo te zijn. Die sukkel van onze receptie had een foldertje van vorig jaar meegegeven en vanwege Corona is het treintje nog niet in bedrijf. Jammer!

Er zat dus niets anders op dan lopen want papa en mama wilden het centrum en de haven van Cala d’Or toch wel een keertje zien. En omdat het een beetje bewolkt was viel de wandeling uiteindelijk wel mee. Het autovrije centrum ziet er leuk uit maar de vrijwel lege bars en restaurants geven nogal een treurige aanblik. De haven is vrij groot en we hadden geen zin om daar helemaal omheen te lopen. Uiteindelijk hebben we om 18.15 uur weer gegeten bij restaurant Paparazzi waar papa en mama nog een praatje maakten met de Nederlandse obers. Normaal gesproken staan mensen daar in de rij voor een tafeltje in juni maar dat gaat nog wel even duren. En vorig jaar zijn ze maar 6 weken open geweest door Corona. Gelukkig heeft ook Spanje goede regelingen voor ondernemers en begint het langzaam weer iets drukker te worden met voornamelijk Nederlanders, Duitsers en Denen.

Eenmaal terug in ons appartement ging mama op Internet nog even opzoeken wat nu toch die bruine, harige balletjes zijn die hier bijna overal op het strand liggen. Ze beweerde bij hoog en laag dat het eieren van een schildpad zijn en papa moest daar steeds hard om lachen. Duizenden schildpadden, zomaar op Mallorca! In werkelijkheid zijn het afgestorven bladeren van zeegras die door wind en stroming als balletjes aanspoelen langs de rotskusten van de Middellandse Zee. Deze zeegrasvelden vormen dichte bossen en een belangrijk ecosysteem op zandbodems van 2 tot 25 meter diepte. Mama heeft dus weer iets geleerd deze vakantie!

Vandaag hebben we eerst tot 13.00 uur in het zwembad gedobberd en na een stokbroodje op ons terrasje stapten we om 14.00 uur op de boot die vanaf ons strand vertrok. We zouden een tocht van 4 uurtjes maken langs maar liefst 11 verschillende baaien in deze volgorde:

- Cala Ferrera

- Cala Egos

- Es Fortí

- Cala Gran

- Cala Esmeralda

Er waren misschien 20 tot 30 andere mensen aan boord dus we hadden lekker de ruimte op het bovendek in de zon. Bij Cala Figuera mochten we een klein uurtje van de boot maar daar waren we maandag natuurlijk al geweest. Een ijsje, een korte wandeling door het dorp en een beetje klauteren over de rotsen die hoog boven de zee uitsteken.

Ook bij Cala Mondragó waren we (woensdag) al geweest maar daar konden we nu 45 minuten zwemmen rond de boot. Met 3 glijbanen waarvan 1 lange die werd opgeblazen! Papa en Nikki lagen al meteen in zee maar ik moest toch een beetje huilen toen ik de eerste keer boven stond. Maar toen ik eenmaal beneden was en papa mij opving wilde ik natuurlijk niets anders meer. Nikki hield het ondertussen voor gezien en samen met mama ging zij visjes kijken door de glazen bodem in de boot. Helaas was de tijd voorbij voordat ik het wist en voeren we de baai weer uit. Alleen bij Cala Egos en Es Fortí hebben we uiteindelijk niet aangemeerd omdat daar geen mensen van de boot af moesten.

Precies om 18.00 uur waren we terug bij Cala Esmeralda en anderhalf uur later gingen we met gewassen haartjes op zoek naar een restaurant. Omdat de lucht er dreigend uitzag wilden papa en mama niet te ver lopen en de menukaart van Andy’s Bar zag er verder prima uit. Tijdens het eten werden we getrakteerd op een flinke onweersbui en die flitsen vind ik altijd wel mooi om te zien. We zouden misschien nog gaan midgetgolfen maar dat moet nu wachten tot morgen. Dan moeten we om 11.00 uur ons appartement uit maar we worden pas om 17.35 uur opgehaald door de bus. Nog een een hele dag zwembad dus! En midgetgolf! Omdat we pas om 21.10 uur vliegen volgt mijn laatste verslagje dan op zondag.