Como

Piazza Cavour

Giardini a Lago ☀️ 🍦

Residenza Beretta, Orsenigo 😴

—————

Na een half uurtje zwemmen zaten we om 11.30 uur in de auto richting Como. Daar konden we vrij eenvoudig de auto parkeren en via een paar smalle straatjes kwamen we bij het mooie Piazza del Duomo. De voorzijde is gotisch en de bouw van de volledige dom heeft ruim 400 jaar geduurd. Het centrum binnen de stadsmuren is voornamelijk autovrij en daardoor kun je prima slenteren door de oude straatjes. Como grenst direct aan de Zwitserse plaats Chiasso en heeft iets minder inwoners dan Alkmaar.

Het idee was om eerst met een kabeltram naar Brunate te gaan. Dat dorpje ligt 596 meter hoger op een berg en het uitzicht over het Lago di Como schijnt daar erg mooi te zijn. Toen we om 12.45 uur bij het loket stonden bleken we echter pas 2 uur later omhoog te kunnen vanwege de drukte. Omdat papa en mama tot 16.00 uur parkeergeld hadden betaald en we ook niet wisten hoe laat we weer terug zouden kunnen ging het feest dus niet door. Jammer! Bij restaurant Funicolare gingen we meteen maar een hapje eten en de ventilator die schuin naast onze tafel stond kwam goed van pas. Want met 34 graden en nauwelijks wind was het vandaag ontzettend heet.

Langs de boulevard zijn we vervolgens weer in zuidelijke richting gelopen. Eerst moesten we een kadootje voor Nikki kopen zodat papa en mama een tijdje van haar gejengel af waren. Bij een stalletje op het Piazza del Duomo kochten we uiteindelijk allebei een zeemeermin voor in het zwembad. Daarna weer terug naar het water en via een speeltuin kwamen we bij een schaduwrijk stadspark dat leuk is aangelegd. Op een klein kiezelstrandje konden we een tijdje met onze voetjes in het meer staan en steentjes in het water gooien.

Na een lekker ijsje liepen we terug naar de auto en rond 16.00 uur lagen we in het zwembad in Orsenigo. En dat is vanaf nu echt ons eigen zwembad want die ongezonde Duitsers zijn gelukkig weg. De rest van de middag hebben we gezwommen, chips gegeten en filmpjes gekeken onder de veranda terwijl papa en mama een boek lazen op hun ligbedjes. Zometeen gaan we nog hamburgers eten en dan begint over een paar uurtjes alweer onze voorlaatste nacht.