Argegno - Pigra

Argegno 🍺 🥣

Vacallo, Zwitserland

Residenza Beretta, Orsenigo 😴

—————

Onder aanvoering van papa zaten we vanmorgen wat eerder in de auto, namelijk om 10.30 uur. Eerst nog even gezwommen en daarna met het nodige speelgoed weer op de ruime achterbank. We gingen een nieuwe poging wagen om op een hoge berg te komen en dit keer vanuit Argegno aan de westkant van het Lago di Como. Een ritje van 3 kwartier langs het meer met een aantal lange tunnels. Argegno is niet zo groot en op maandagmorgen blijkt daar ook nog markt te zijn op het voornaamste parkeerterrein. Het werd dus een uitdaging om de auto kwijt te raken en dat lukte uiteindelijk in een straatje hoger op de berg. Dat zorgde wel voor een stukje lopen en een hachelijke route langs de doorgaande weg.

Eenmaal in het centrum liepen we via de kleine markt naar de kabelbaan aan de andere kant van het dorp. Dit keer geen tram maar een gondel waar maximaal 12 personen in kunnen. En dit keer geen 2 uur wachten maar slechts 10 minuten om naar boven richting Pigra te gaan. Binnen 5 minuutjes waren we 650 meter boven het meer en daar was het uitzicht prachtig. De temperatuur lag met 26 graden ook meteen 5 graden lager en dat was best aangenaam. Na de nodige foto’s konden Nikki en ik lekker klimmen op de rotsen en daarna liepen we in een kwartier over een uitdagend bospad naar het uitzichtpunt Belvedere. Een leuke wandeling door het bos maar het uitzicht viel vanwege overhangende stroomkabels nogal tegen. We hebben wel de nodige hagedissen gezien!

Op de terugweg kregen we een waterijsje voordat we weer in de gondel naar beneden stapten. Tijdens de afdaling zagen we nog een hertje op de berghelling! Nadat ik bij de uitgang hard van het trappetje was gevallen gingen we lunchen bij een restaurantje aan het kleine haventje. We hadden een mooie picknicktafel aan het water en ik koos opnieuw voor spaghetti bolognese. Het brood dat we altijd ongevraagd krijgen hebben Nikki en ik gevoerd aan 2 zwanen en talloze eendjes. Na het eten liepen we een stukje terug naar een kiezelstrandje. Daar stroomt een riviertje vanuit de bergen het Lago di Como in en het heldere water was lekker koud. Papa ging ondertussen de auto halen op de berg zodat wij konden instappen op de parkeerplaats waar de markt inmiddels was verdwenen.

Rond 15.30 uur reden we weer terug naar Como en papa kon het niet laten om mijn 36e land af te vinken. Zonder wegenvignet van 38 euro konden we langs de snelweg richting Vacallo in Zwitserland rijden en na een kilometer voorbij de douane keerden we weer om. Zelf lag ik op dat moment trouwens een dutje te doen. Mama en ik gingen daarna nog broodjes, gerookte zalm en knakworstjes halen in een supermarkt en om 16.30 uur waren we terug in Orsenigo. Daar doken we natuurlijk meteen weer het zwembad in. Nikki kan op haar teentjes in het water staan en dat mag alleen zonder zwembandjes als papa erbij is.

Ook de chips en de iPad mochten vandaag niet ontbreken en tijdens het knagen was ik binnen 10 minuten opeens 2 tandjes kwijt! Papa en mama werden ondertussen alweer lek gestoken door de muggen dus rond 19.30 uur doken we allemaal naar binnen. Nu is het alweer tijd om naar bed te gaan want morgen moeten we vrij vroeg naar het vliegveld. Hopelijk hebben we dit keer geen vertraging en kunnen we gewoon om 11.30 uur de lucht in!

1. N.Wagemaker:
    10 augustus 2020
    Dat was weer een mooi reisje. Jullie hebben weer veel gezien. Morgen weer naar de
    hittegolf in Zuid-Scharwoude. Groetjes van opa en oma.