Bellagio - Menaggio

Menaggio 🍦

Erba

Residenza Beretta, Orsenigo 😴

—————

Gisteren werd ik als enige uitgerust wakker. De boiler bleek kapot te zijn waardoor alle radiatoren in ons appartement op hol waren geslagen. En ook de vloerwarming stond aan waardoor het binnen ongeveer 40 graden was. Daarbij kraakt het bed van papa en mama enorm, zijn alle kussens te hard en is het gebouw vrij gehorig. Maar het belangrijkste: we hebben buren en die zitten al vroeg onder de mooie veranda die van ons hoorde te zijn. Duitse kettingrokers en vrienden van eigenaar Davide die op doorreis zijn.

Booking.com heeft de accommodatie verhuurd met een privé zwembad en zelfs een privé strand dus papa is alweer druk bezig om centjes terug te halen. Davide gaf aan dat de schuld niet bij hem ligt omdat hij nu eenmaal 2 appartementjes verhuurt. De boiler is inmiddels gerepareerd, de stop van het grote bad (die ook kapot is) wordt nog provisorisch vervangen en als die Duitsers vandaag vertrekken hebben we de hele tuin alsnog voor onszelf.

Omdat er dus van alles geregeld moest worden met een Italiaan die geen Engels spreekt reden we gisteren pas om 11.15 uur richting Bellagio. Een ritje van 3 kwartier door de hoge bergen van het schiereiland. Onderweg maakten we een korte stop in Madonna del Ghisallo, een soort bedevaartsoord voor wielrenners waar de Ronde van Lombardije altijd voorbij komt. Een kerkje, een museum, een paar restaurants en een mooi uitzicht over het Lago di Como. Bij een fonteintje konden we onze flesjes weer vullen met koud water en daarna was het nog 20 minuutjes rijden naar het parkeerterrein in Bellagio. En vervolgens nog een kwartiertje lopen voordat we de smalle straatjes in het centrum bereikten. Eerst maar een ijsje dus om wat af te koelen want het zou weer 33 graden worden.

Bellagio is de grootste toeristische attractie en wordt ‘De parel van het Comomeer’ genoemd. Vanaf de boulevard gaan er enkele steile trappetjes omhoog tussen de restaurants en winkels door die vaak in statige panden zijn gevestigd. Boven kom je dan uit op een pleintje met de San Giacomo kerk. En bijna overal heb je een mooi uitzicht op het blauwe meer. We gingen eerst lunchen bij pizzeria La Grotta en dat Italiaanse eten kan ik altijd wel waarderen. Mama en ik hebben onze bordjes met spaghetti en penne gedeeld, papa had lasagne en Nikki een pizza margherita.

Met volle buikjes liepen we richting de steigers waar de veerboten vertrekken en even later zaten we op de boot naar Menaggio. Een drukte van jewelste op de kade waar iedereen wel netjes mondkapjes droeg. Het was maar een kwartiertje varen naar de overkant maar het uitzicht over het Lago di Como is vanaf het water natuurlijk nog veel mooier. Menaggio zelf viel trouwens een klein beetje tegen. Het centrale plein is wel leuk maar het centrum is verder erg klein en niet te vergelijken met Bellagio. Na een uurtje liepen we met ons tweede ijsje in de hand weer terug naar het haventje waar nu ook auto’s en campers in de rij stonden voor een grote ferry die nog moest arriveren. Ik vond tijdens het wachten een euro op een muurtje! Met een iets kleinere boot gingen we via Varenna weer terug naar Bellagio; deze 3 dorpjes worden samen de ‘gouden driehoek’ genoemd.

In Bellagio konden we bij de fontein naast de kerk een beetje afkoelen en papa en mama kochten nog iets van hout in een grappig winkeltje. Om 16.30 uur waren we terug bij de auto en via een grote supermarkt in Erba reden we terug naar Orsenigo. Daar lagen de Duitsers in ons zwembad te dobberen maar toen ze Nikki en mij zagen opdoemen waren ze er gelukkig snel uit. Wegwezen! Samen met papa hebben we een tijdje gezwommen terwijl mama met een plastic zakje en toiletpapier een stop voor het bad maakte. Die truc had ze op Zakynthos ook al eens toegepast.

Inmiddels is de zondag na een betere nacht alweer begonnen en papa gaat zo weer broodjes halen bij de panificio in het centrum. De Duitsers waren alweer vroeg wakker om te roken en abnormaal te hoesten. Nikki kijkt filmpjes op de iPad en ik op de telefoon van mama. We willen namelijk allebei iets anders zien en zo maken we tenminste geen ruzie. Na het ontbijt gaan we weer ergens heen met de auto maar de bestemming is nog niet helemaal bekend. Wordt vervolgd!

1. Karin:
    9 augustus 2020
    Mooi daar en lekkere ijsjes!