Cocoa Island - Dhiggiri - Fulidhoo

Fulidhoo ☀️ 🍺 🥣 🍦

Hiyala Mariyaadhu Café, Maafushi 🍺 🥣

Kaani Village & Spa, Maafushi 😴

—————

Het was opnieuw een geweldige dag! We vertrokken weer rond 10.00 uur met de speed boat en de leuke begeleider van gisteren was ook weer mee. Hij heet Aslam en woont met zijn 4 kinderen op Maafushi: 2 jongens en 2 meisjes. Onze groep was dit keer wat kleiner met 2 mannen en een vrouw uit India en een klein meisje van bijna 3 jaar oud met haar ouders uit Indonesië. Zij woont op een eilandje naast Bali waar haar Finse moeder en Indonesische vader een eigen duikschool hebben. De boot was nu ook wat kleiner en we hadden 2 begeleiders mee, waaronder Aslam dus. Een leuke groep. Na 10 minuten stopten we al bij een mooie zandbank omdat deze bij vloed niet zichtbaar is. En nu was het nog eb. Een prima gelegenheid om mijn nieuwe duikbril uit te proberen en zo kon ik voor het eerst onder water kijken! In het ondiepe water rond de zandbank zwommen er baby haaitjes en die zijn best wel schattig. Een vent uit India van onze groep was ondertussen alweer druk bezig om foto’s en selfies te maken van Nikki en mij want ook op de Malediven zijn we een ware attractie.

Voor de overige activiteiten van vandaag moesten we naar het Vaavu-atol en dat was bijna 45 minuten varen. Onderweg kwamen we de eerste dolfijntjes al tegen die toen nog redelijk op afstand bleven. Tussen de verschillende atollen liggen een soort ‘kanalen’ op open zee en daar zijn de golven een stuk hoger. De boot klapte op het water en van mama hoefde dat eigenlijk niet zo. De beloning was echter groot want bij het resorteiland Dhiggiri, waar volgens Aslam alleen maar Italianen komen, mochten we snorkelen tussen de verpleegsterhaaien! Deze ‘nurse sharks’ hebben kleine tandjes maar de volwassen exemplaren zijn evengoed indrukwekkend als ze net onder je door zwemmen. Ze kunnen een lengte van 4,3 meter bereiken en wel 110 kilo wegen. Nikki en ik durfden eigenlijk niet maar uiteindelijk zijn we allebei toch in het water geweest.

Lunchen gingen we rond 13.00 uur op het eiland Fulidhoo en daar zwommen 2 pijlstaartroggen bij het strand! Die kunnen steken met hun staart als ze boos zijn maar deze waren erg lief en nieuwsgierig. Papa kon ze zelfs aaien! Tussen de bomen achter het strand konden we in de schaduw eten en in het kleine dorpje hebben we nog ijsjes gekocht. Ook eentje voor het Indonesische meisje en daar was ze erg blij mee. Zo blij zelfs dat ze het bakje met aardbeien-ijs vrijwel meteen onder water hield om wat zout toe te voegen... Met haar hebben we nog een tijdje in het zand gespeeld en terug in de boot wilde ze alleen nog maar tussen ons in zitten achterin.

De laatste verrassing van de dag waren de dolfijnen die nu zelfs naast ons kwamen zwemmen! Aslam nam ons mee naar de voorkant van de boot zodat we van bovenaf alles goed konden zien. Dolfijntjes zijn leuk! Om 16.00 uur waren we terug op Maafushi en daar gingen we eerst even afkoelen op de hotelkamer. Papa en mama moesten natuurlijk alle foto’s en filmpjes even terug kijken en dat zijn er nogal wat. Na een uurtje zwemmen was het alweer tijd voor een lauwe douche voordat we in hetzelfde restaurantje als gisteren gingen eten. De hamburgers van mama, Nikki en mij waren helaas niet zo geweldig en de pizza van papa was veel te groot. De verse sap van watermeloen was gelukkig wel erg lekker. Tot slot moesten we nog even naar hotel Salt Beach om de foto’s en video’s te kopiëren die Aslam had gemaakt. Hij was er zelf ook dus er moest natuurlijk weer gedold en gerend worden. Na een glaasje water liggen we nu in onze bedjes en ik hoop maar dat ik niet van grote haaien ga dromen! Morgen moeten we om 12.00 uur uitchecken en dan mogen we in de namiddag nog even in het hotel douchen voordat we om 16.30 uur met de speed boat terug naar Malé worden gebracht. Om 21.10 uur vliegen we vervolgens naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka.