Playa de Ses Salines - Cala Llonga - Santa Gertrudis de Fruitera

L’Altre Balagar, Cala Llonga 🍺 🥣

Santa Gertrudis de Fruitera

Hotel Riviera, Sant Antoni de Portmany 😴

—————

Het kostte papa en mama gisteren weer de nodige moeite om ons in bed te krijgen. Nikki is inmiddels veranderd van een rustige baby in een baldadig spookje, en ik ben daarbij natuurlijk haar grote voorbeeld. Onze bedjes staan mooi achter elkaar in de woonkamer, en als we allebei gaan staan dan kunnen we mooi gek doen en lachen. Ik wil vaak nog even een kiwi eten als ik net in bed lig; die truc werkt bijna altijd. Maar gelukkig voor papa en mama zijn we meestal te moe om dat circus heel lang vol te houden. Precies om 11.00 uur stapten we vandaag in de auto richting het zuiden. Volgens de voorspellingen zou het ’s middags gaan regenen, dus we wilden nog een paar uurtjes zon meepakken op het strand. Ses Salines is de naam van het Nationale Park dat is gelegen op het meest zuidelijke gedeelte van Ibiza. Ook het noorden van het eiland Formentera behoort hiertoe en het gebied is vooral bekend vanwege de enorme zoutvlaktes. De afstand tussen Ibiza en Formentera is op dit punt maar 7 kilometer.

We konden de auto eenvoudig parkeren bij Playa de Ses Salines, een strand van 1,5 kilometer lang met maar liefst 4 restaurants en beachclubs. De zee is daar rustig en blijft lang ondiep. Ideaal voor kinderen dus maar van mij hoeft het allemaal niet zo. Ik zit liever in het zand te spelen en maak dan eten en ijsjes voor papa, mama en Nikki met mijn schepjes en speeltjes. Op de achtergrond hoorden we het rond 12.30 uur al onweren, maar de donkere wolken bleven gelukkig weg bij de kust. Nikki is nog even in zee geweest, en ik moest uiteindelijk ook met papa mee om het zand af te spoelen dat door de zonnebrandcrème inmiddels overal zat. Papa en mama kochten van een strandverkoper nog een groot doek waar we mooi met het hele gezin op kunnen liggen. Altijd handig. Er moest nog wel even onderhandeld worden om van 25 naar 17 euro te gaan.

Toen het tijd was om te lunchen liepen we weer naar de auto. Nikki was toe aan een slaapje en dan wordt ze er meestal niet gezelliger op. Via Eivissa, Playa de Talamanca en Jesús reden we binnendoor naar Cala Llonga om aan het strand te eten. Dat was afgelopen vrijdag wel goed bevallen omdat ik daar lekker in het zand kan spelen. Bij restaurant L'altre Balagar konden we om 14.15 uur mooi vooraan zitten en Nikki kreeg eerst een flesje warme melk en een paar stukjes brood. Ze zat ondertussen weer flink te sjansen met allerlei mensen op het terras, want dat grappige lachje van haar trekt nogal de aandacht. Ik deelde een kommetje tomatensoep met mama en nam wat patatjes met ketchup. Daarna moest ik natuurlijk nog even naar de grote speeltuin tussen de dennenbomen, en Nikki en ik gingen uiteindelijk ook samen van alle glijbanen af! Om 15.45 uur reden we verder naar Santa Gertrudis de Fruitera, de laatste bestemming alweer van vandaag. Ook hier waren papa en mama al 2 keer eerder geweest en de laatste keer was dat niet echt een succes. Ik was toen bijzonder vervelend en wilde alleen maar naar het speeltuintje toe. Nu had het even daarvoor hard geregend in dit dorpje en het speeltuintje was dan ook zeiknat geworden. Dat kwam papa wel goed uit, want we zouden alleen snel een ijsje halen terwijl mama en Nikki even verderop in de auto bleven wachten. Het centrale plein is trouwens flink veranderd ten opzichte van vorig jaar. Achter het witte kerkje en naast het speeltuintje ligt nu een tweede plein met een groot podium, waar in de zomer allerlei evenementen plaatsvinden. Dat zag er netjes uit.

Eenmaal terug bij de auto zijn we weer richting Hotel Riviera gereden en ook weer richting de blauwe lucht. Ondanks de slechte vooruitzichten hebben we alleen onderweg een klein beetje regen gehad, en verder heel veel zon. Ibiza is een raar eiland want je kunt nauwelijks voorspellen welke kant de donkere wolken op zullen gaan. Vandaag hadden we geluk met het rondje dat papa en mama hadden gekozen. Nikki ligt nu te slapen en ik kijk wat filmpjes op de iPad. We zijn net allebei in bad geweest en ik kon helaas niet ontsnappen aan het haren wassen. Dat is dus echt niet leuk! Over een kwartiertje gaan we eten en daarna zal ik weer heerlijk slapen na een lange en warme dag. Morgen om 10.30 uur moet de huurauto eigenlijk worden ingeleverd, maar papa en mama wachten de weersvoorspellingen nog even af. Bij slecht weer gaan ze de huur misschien wel verlengen, omdat we anders een beetje klem zitten in deze baai.