Siem Reap

Don Mueang Airport, Bangkok ✈️

Siem Reap Airport, Cambodja ✈️

Angkor Palace Resort & Spa, Siem Reap 😴

—————

Na een onrustige nacht zaten we om 08.00 uur in de taxi die weer keurig klaar stond op de afgesproken tijd. Papa ging uitchecken en mama haalde in de ontbijtzaal een paar croissantjes voor onderweg. De 2 grootste koffers konden we achterlaten omdat we vanaf dinsdag weer 2 nachtjes in datzelfde hotel slapen. We hebben dus alleen de kinderwagen en de kleinste koffer mee. En natuurlijk mijn eigen trolley die ik tot groot vermaak van vele mensen achter mij aan blijf slepen. Onze vlucht naar Siem Reap in Cambodja vertrok vanaf Don Mueang, de tweede luchthaven van Bangkok. De taxi was er snel omdat het zondag en nog vroeg was. Bij het inchecken werden we uit de lange rij gevist en mochten we meteen vooraan bij de balie staan. Daarom mocht Nikki dus ook mee op vakantie! Even verderop, bij de controle van de handbagage, was het weer totaal onduidelijk wat er nu wel en niet mee mocht. Mijn flesje appelsap moesten we inleveren, de flesjes water waren geen probleem, maar onze zonnebrandcrème was weer verboden. Dat was wel jammer, want nu moest mama voor omgerekend 15 euro een nieuwe fles kopen. We waren precies op tijd bij gate 4 nadat papa nog wat broodjes had gekocht en mama een crème voor de rode plekjes op onze armen.

Met een bus werden we naar het vliegtuig gebracht en daar mocht ik met de trap omhoog. De kinderwagen werd nu pas ingeklapt dus we hoefden in Cambodja niet langs de bagageband. We vlogen met Air Asia en hadden gelukkig vrij luxe stoelen op rij 5. Vanaf rij 6 was dat alweer een stuk minder; daar zit waarschijnlijk het simpele volk! Het toestel zat lang niet vol dus na het opstijgen ben ik met papa op rij 4 gaan zitten. Nikki kreeg daar ook een flesje melk zodat mama rustig allerlei formulieren in kon vullen. De vlucht duurde minder dan een uur dus al snel moest ik weer in de riemen voor de landing. Er is hier geen tijdsverschil met Thailand en om 11.00 uur stonden we bij de douane. En toen begon de ellende... We moesten een visum kopen voor 30 dollar per persoon, maar de geldautomaat in de grote hal was buiten werking. We konden ook in Thaise baht betalen, maar daar hadden papa en mama net niet meer genoeg van. In de eigen munt betalen, de Cambodjaanse riel, was trouwens helemaal geen optie. Bijzonder. Bij de ingevulde formulieren moesten er pasfoto's zitten en die hadden we natuurlijk ook niet.

Uiteindelijk werden we 'gered' door een leidinggevende die verderop stond. Hij zou de 128 dollar wel even voorschieten en papa mocht mee naar buiten om te pinnen. Er kwam dus nog 8 dollar bij vanwege de ontbrekende foto's. Het pinnen lukte bij de derde poging op de tweede automaat, maar papa was toen wel zijn bankpasje kwijt. De meneer kreeg 130 dollar voor bewezen diensten, maar hij probeerde papa nog 10 dollar extra af te troggelen. Wegwezen joh, lulhannes! Samen met die chagrijnige vrouwen achter de balie was de eerste indruk van dit land geen al te beste. De taxi die ons gratis naar het Angkor Palace Resort & Spa zou brengen, stond gelukkig wel klaar; het bordje met papa's naam werd keurig omhoog gehouden bij de uitgang. Een ritje van slechts 5 minuten want de afstanden tussen luchthaven, hotel en Angkor Wat zijn niet zo groot. Ons hotel heeft 5 sterren en dat was bij aankomst al meteen te merken. We werden door al het personeel vriendelijk begroet, en kregen een welkomstdrankje en kleurrijke sjaaltjes om onze nekjes. Als je hier iets laat vallen dan komen er meteen 2 of 3 mensen aangesneld om dat weer voor je op te rapen. Mama voelde zich dus meteen thuis, want daar wil ze ook altijd als een koningin behandeld worden!

Onze kamer met nummer 136 is groot en luxe. Het is een ecologisch resort met voornamelijk meubelen van donker hout. We werden helemaal tot aan de deur begeleid door een medewerker die onderweg meteen wat uitleg gaf. De koffers en kinderwagen werden weer door iemand anders gebracht. We gingen eerst lunchen in het restaurant en daarna een klein dutje doen. Om 17.00 uur was het tijd voor het zwembad en die is hier erg mooi. Het badpakje dat voor mij net te klein is geworden, past Nikki trouwens ook al bijna niet meer. Het kleine bouwvakkertje! Helaas was het zwemmen van korte duur. Ik was nog maar 4 keer van de glijbaan af geweest toen een tropische onweersbui roet in het eten gooide. We moesten rennen en alles was zeiknat. Toen zijn we maar lekker in bad geweest op onze kamer.

Morgen maar een nieuwe poging wagen om te zwemmen, en ik moet ook nog naar het leuke speeltuintje. Jammer genoeg waren de glijbanen daar vanmiddag veel te heet. We zijn nu net terug uit het restaurant. Nikki lag lekker te slapen in de kinderwagen en ik heb een paar stukjes pizza en verse jus d'orange gehad. Verder zat ik vooral te klieren en gek te doen. Daarna hebben we nog een kleine wandeling gemaakt, door de mooie tuin met vijvers en grote vissen met verschillende kleuren. We liepen in het donker want de zon gaat hier al rond 18.45 uur onder. De temperatuur was nu zeer aangenaam en het regende nog steeds lichtjes. Papa en mama zitten nu nog even buiten op het terras. Papa is bezig om mijn verhaaltje te plaatsen maar helaas is de Wi-Fi op de kamer een stuk minder dan in de lobby. Ik ga lekker slapen want morgen gaan we naar de hoofdreden van dit uitstapje: Angkor Wat!