Angkor Wat - Siem Reap

Bayon

Ta Prohm

Angkor Palace Resort & Spa, Siem Reap 😴

—————

De dag begon met een klein drama. Ik liet het gele badeendje vallen in het toilet toen ik net had doorgetrokken na een plasje. Het eendje was weg en dat vond ik natuurlijk helemaal niet leuk. Ik ging de hele dag kijken of hij alweer terug was, maar helaas. Papa en mama zeggen dat hij terug wilde zwemmen naar zijn vriendjes in Nederland, dus over anderhalve week zie ik hem gelukkig weer... Het ontbijtbuffet was prima en we namen nog wat croissantjes en kleine banaantjes mee voor onderweg. Onze auto met chauffeur stond al klaar en om 08.15 uur reden we richting Angkor Wat. Voor 38 dollar 50 hadden we hier de hele dag gebruik van kunnen maken, maar vanwege de hitte wilden papa en mama aan het begin van de middag wel weer terug zijn. Angkor Wat is het grootste religieuze bouwwerk ter wereld en de tempels behoren tot de overblijfselen van het Khmer-rijk. Het complex bestrijkt een oppervlakte van 400 vierkante kilometer en is gebouwd in de eerste helft van de 12e eeuw. De talloze tempels zijn omgeven door jungle, bossen en water, en ondanks de vele toeristen is de sfeer overal erg rustgevend. Het zou een bijzondere ervaring worden.

Omdat we alles nooit in 1 dag konden zien moesten papa en mama keuzes maken. Volgens de medewerker in het hotel (en onze chauffeur) zijn Bayon, Ta Prohm en Angkor Wat de mooiste tempels om te bezoeken als je weinig tijd hebt. Dus dat deden we dan maar. We reden eerst naar Bayon, onderdeel van Angkor Thom, omdat de zon vroeg in de ochtend in het oosten staat. De foto's zijn dan het mooiste en er is nog veel schaduw. Vanaf ons hotel is de afstand maar 10 kilometer naar dit gebied. Onderweg moesten papa en mama nog dagkaarten kopen voor 20 dollar per stuk; voor Nikki en mij hoefden ze niet te betalen. Bij de zuidelijke ingang van Angkor Thom maakten we een korte stop, omdat daar olifanten en aapjes te bewonderen zijn. Die zijn leuk! Mama heeft mooie foto's gemaakt van mij met de aapjes. Papa en mama kochten ook alvast een hoedje tegen de brandende zon. Via de westelijke ingang liepen we uiteindelijk naar Bayon over een pad met stenen en roodbruin zand. De chauffeur zou bij de oostelijke ingang weer op ons wachten. Deze tempel is bekend om de 216 gezichten die er in de stenen zijn uitgehakt. We konden in een vierkant om het bouwwerk heen lopen met de kinderwagen, en daarna hebben papa en mama om beurten de binnenkant bekeken. Onderweg kwamen we weer grote olifanten tegen, maar ook veel zwarte en rode mieren als we even in de schaduw gingen zitten. En die zijn niet leuk!

Uiteraard werden alle tempels die we vandaag zouden zien wel gedeeltelijk gerestaureerd; dat is namelijk altijd zo als papa en mama ergens zijn. Bijzonder is wel dat de werkzaamheden momenteel worden betaald door de Japanse en Chinese overheid. In 2017 moet uiteindelijk alles gereed zijn, en binnenkort zijn het wellicht weer andere landen die doneren. Na een uurtje hadden we Bayon wel gezien. De airconditioning in de auto was lekker om weer een beetje af te koelen. Nikki en ik moesten veel water drinken en we werden ook steeds nat gemaakt door papa. Met 36 graden is het eigenlijk te heet om buiten rond de struinen, maar die stukjes in de auto zorgden er gelukkig voor dat het nog vrij goed uit te houden was. De volgende bestemming was Ta Prohm, en deze tempel is vooral bekend geworden door de film Tomb Raider uit 2001 met Angelina Jolie. Het terrein bestaat eigenlijk uit ruïnes die zijn overwoekerd door jungle en de enorme wortels van de zogeheten wurgvijgen. Het was dus een schaduwrijke omgeving en dat beviel prima. We hebben een stukje door en langs de tempel gelopen en waren al vrij snel weer bij de uitgang aan de andere kant. De tempel zelf is niet zo bijzonder; het is vooral de ligging en de verbinding met de natuur die deze plek zo speciaal maakt. Na de bouw in de 12e en 13e eeuw diende het bouwwerk als klooster en universiteit, en destijds was er plaats voor 12.500 mensen.

Bij de uitgang stond de chauffeur weer op ons te wachten en papa en mama besloten om meteen door te rijden naar de hoofdtempel Angkor Wat. Het was al bijna tijd om te lunchen maar dit was toch de laatste tempel die we gingen bezoeken. Via de oostelijke ingang liepen we richting de achterkant van het immense bouwwerk en er waren bijna geen andere mensen. We konden dus mooie foto’s maken zonder grote menigte op de achtergrond. Vanwege de vele trappen zijn Nikki en ik niet mee naar binnen geweest, maar op de stenen trappetjes klauteren aan de buitenkant vond ik ook wel prima. Papa en mama gingen om beurten een kijkje nemen binnen de muren en ze waren behoorlijk onder de indruk. In 2011 zijn ze ook bij de Borobudur op Java geweest en ze konden eigenlijk niet kiezen welk bouwwerk mooier is. In tegenstelling tot de meeste tempels is Angkor Wat trouwens richting het westen gebouwd. Oorspronkelijk als hindoetempel voor het Khmer-rijk, maar geleidelijk getransformeerd in een boeddhistische tempel aan het einde van de 12e eeuw. De buitenste muur heeft een lengte van 1.024 meter, een breedte van 802 meter en een hoogte van 4,5 meter. De tempel is opgebouwd uit 6 tot 10 miljoen blokken zandsteen die 40 kilometer verderop werden gemaakt in de steengroeve van Phnom Kulen. Tegenwoordig komen er jaarlijks meer dan 2 miljoen toeristen naar Angkor Wat, terwijl dat er rond 1995 minder dan 10.000 waren. Maar door het toerisme is er nu wel meer geld beschikbaar voor restauraties.

Om 13.30 uur hadden papa en mama genoeg gezien, en langs de zuidkant van het complex liepen we rustig naar de hoofdingang in het westen. Onderweg lag er een grote schorpioen op het pad; waarschijnlijk was hij dood maar mama liep er toch in een grote boog omheen! Via een brug over het water bereikten we onze taxi en niet veel later zaten we in het hotel een hapje te eten. Angkor Wat is erg mooi maar ruim 5 uurtjes in die hitte is wel voldoende. Nikki ging een dutje doen en ik heb even op de hotelkamer gespeeld. De rest van de middag hebben we met een drankje bij het mooie zwembad gezeten om weer een beetje af te koelen in het koude water. Nadat de avond was gevallen zijn Nikki en ik in bad geweest om onze haartjes te wassen, en daarna hebben we op onze kamer allemaal lekkere dingetjes gegeten. Een meneer kwam dat brengen op een karretje. Mijn oogjes vielen na het eten al snel dicht en dus is deze bijzondere dag helaas alweer bijna voorbij. Morgen vliegen we terug naar Bangkok om onze vakantie in Thailand voort te zetten.