Bangkok

Bangkok 🍺 🥣

Chao Phraya

Siri Sathorn Executive Serviced Residence, Bangkok 😴

Vanmorgen ging de wekker al om 05.00 uur en dat was best wel vroeg. Alle spulletjes die we nodig hadden werden bij elkaar gezocht, en een uurtje later zaten we in de taxi richting de River City Pier. Een kort ritje dit keer omdat het zo vroeg nog lekker rustig is in de stad. Eerst nog wat broodjes halen in een supermarkt, en even verderop zagen we het kantoortje al van Co van Kessel, een Nederlander die al ruim 30 jaar fietstours door Bangkok organiseert. We gingen een tour maken die 5 uurtjes duurt, en dat was best wel avontuurlijk met die warmte. Het zou vandaag weer 39 graden worden, dus Nikki en ik werden natuurlijk goed ingesmeerd met zonnebrandcrème. Nadat we de fietsen hadden uitgezocht, vertrok om 07.15 uur onze groep: 2 Thaise begeleiders en 11 toeristen uit Singapore, Israël, India en voornamelijk Nederland. Ik zat achterop bij papa en Nikki zat in een draagzak op de rug van mama. Die hebben we gelukkig kunnen lenen van Ed en Jenny, want anders had Nikki niet mee gekund.

Het was een leuke en gevarieerde tour. We begonnen in China Town en daar was het al lekker druk op straat. We zijn eerst in een tempel geweest, waar ik niet op de drempel mocht staan omdat één of andere religieuze malloot dat zo verzonnen heeft. Daarna verder door allerlei smalle straatjes en bijna overal was er wel een markt. Zelfs vroeg in de ochtend staan ze daar al van alles te bakken en te frituren, en die geur is in combinatie met de warmte niet altijd even fijn. Nikki was op de rug van mama een enorme attractie en vooral de vrouwen stonden te kijken en te wijzen. Rond 08.30 uur staken we met een bootje de grote Chao Phraya rivier over die dwars door de stad stroomt. Aan de overkant ging de tocht verder door allerlei verschillende wijken, en door het windje op de fiets was het nog goed uit te houden. Papa en ik reden voortdurend achter mama zodat we Nikki goed in de gaten konden houden. Af en toe werden we even nat gemaakt en kregen we iets te drinken.

Natuurlijk was de kleurrijke long-tail boat voor mij het leukste. Alle fietsen konden aan boord en we maakten een tochtje van circa 35 minuten over de rivier en haar vele zijtakken. Soms gingen we heel hard en dan spatte het water vol in de boot! Nikki kon nu mooi even uit de draagzak en een flesje melk drinken in de wind. Papa nam ondertussen foto's van de grappige huisjes en mooie tempels aan de oevers. Toen we uitstapten was het nog een klein stukje fietsen naar de plantages net buiten de stad. Een totaal andere omgeving en gelukkig veel rustiger. Papa en mama moesten een mooie route fietsen over hele smalle paadjes tussen het water en de palmbomen. Ze verbouwen daar van alles: kokosnoten, bananen en allerlei rare vruchten die we in Nederland helemaal niet kennen. Maar ook plantjes zoals citroengras, die smaak moeten geven aan vele Thaise gerechten. Oom Jeroen kookt thuis ook wel eens Thais voor ons, maar daar zit meestal weinig smaak aan...

Om 09.45 uur lieten we de plantages achter ons en kwamen we weer in drukkere straatjes terecht. In de smalle steegjes konden papa en mama soms alleen maar lopen en de mensen keken ons nieuwsgierig aan. Het werd alleen wel steeds warmer dus de vroege lunch kwam als geroepen. We zaten bij een klein restaurantje aan het water en de hele tafel stond al vol met typisch Thaise gerechten. Nikki en ik konden mooi even afkoelen voor een grote ventilator en ik kreeg een flesje koude ijsthee met een rietje. Onze Thaise begeleiders waren erg behulpzaam en ook de andere mensen in de groep vonden ons heel erg leuk. Nikki moest steeds op de foto omdat ze alleen maar aan het lachen was, en ik kreeg ook voldoende aandacht. In het begin ben ik altijd een beetje verlegen, maar na een tijdje krijg ik dan weer praatjes. Ik durfde zelfs met de begeleidster mee om een plasje te doen op straat, omdat er geen toiletten waren. Alleen kwam er ook geen plasje...

Na het eten moesten we nog 5 minuutjes fietsen naar de volgende long-tail boat. Omdat we daar even moesten wachten kreeg ik broodjes om de grote vissen in de rivier mee te voeren. Een groot spektakel, want het waren er wel 100 en ze gingen vechten om het eten! Er werden ook nog gekke rambutans uitgedeeld; een soort lychees maar dan met groene stekeltjes. De tocht over de rivier duurde opnieuw een half uurtje en dit keer gingen we als een speer! De boot klapte op het water en mama kreeg een grote golf over zich heen. Papa zat weer eens aan de goede kant! Onderweg maakten papa en mama nog een praatje met een echtpaar uit Mumbai. Zij vonden het geweldig om te zien dat wij het aandurfden om deze tour te maken, en de mevrouw wilde Nikki ook nog even vasthouden. Rond 12.00 uur waren we terug bij het kantoortje en daar was het lekker koel binnen. Nikki kon weer mooi in de kinderwagen zitten en ik heb nog een beetje gedold met de Thaise meisjes die er werken. De fooi die onze begeleiders kregen hebben ze dik verdiend!

Met de taxi waren we snel weer in ons hotel, en daar gingen Nikki en ik eerst onder de lauwe douche om weer een beetje af te koelen. Ik heb een broodje gegeten en daarna net als Nikki tot 16.00 uur een dutje gedaan. Papa en mama konden dus een paar uurtjes relaxen en stiekem deden zij ook hun oogjes maar even dicht. Toen ik wakker was gingen we dan eindelijk naar het zwembad. Het was lekker rustig dus ik had alle ruimte om te klauteren en zwemles te geven aan Pluto, Mickey Mouse en het badeendje. Nikki ging voor de eerste keer zwemmen en samen met papa dobberen vond ze erg leuk. Vandaag is ze trouwens precies een half jaar oud geworden! Ik kon me ook nog even uitleven in het kleine speeltuintje en daarna moest ik van mama mijn haartjes wassen onder de douche. Tegenover ons hotel zit een Italiaans restaurant en daar hebben papa en mama lasagne, soep en salade besteld. Dat zouden we later af gaan halen, maar eerst liepen we naar de supermarkt verderop voor een paar flesjes water, koekjes, snoepjes en ijsjes. Oftewel de belangrijkste levensmiddelen voor mij. In de supermarkt werd er weer aan me geplukt als een kip; die Thaise vrouwtjes willen me graag aanraken alsof ik een buitenaards wezentje ben. In het restaurant stond ons eten al klaar en toen moest papa alleen nog even langs de receptie in het hotel om een taxi voor morgen te regelen. Dan vliegen we voor 2 nachtjes naar Cambodja en we worden rond 08.00 uur opgehaald. Dinsdag komen we hier dan weer terug.