Dubai - Bangkok

Suvarnabhumi Airport, Bangkok, Thailand ✈️

Lumphini Park

Siri Sathorn Executive Serviced Residence, Bangkok 😴

—————

Het werd een hele zware dag in Dubai. De gemiddelde sauna voelt aan als een koelcel vergeleken met de hitte in deze enorme woestijnstaat. Rond 13.30 uur waren we met de taxi bij Dubai Mall, een groot winkelcentrum aan de voet van de Burj Khalifa. Dat is met 828 meter het hoogste gebouw ter wereld en het heeft een bijzondere vorm. Vanaf 50 euro per persoon kun je naar 2 uitkijkpunten, maar vanwege het heiige weer zou er toch niet veel te zien zijn. Daar begonnen we dus niet aan. Naast de Burj Khalifa is een kunstmatig meer met groen water aangelegd, waar 's avonds shows met fonteinen worden gegeven. We liepen een rondje en maakten wat foto's, maar na 10 minuten hadden we de airconditioning in het winkelcentrum alweer nodig. Daar hebben we nog lekker gegeten bij het Italiaanse tentje Vapisano, en vervolgens zochten we de taxistandplaats weer op. Er stond echter een enorme rij en we hielden alweer rekening met een uurtje wachten. Totdat papa aan een meneer vroeg wat de grote Lexus kostte, waar je via een aparte rij zo in kon stappen. Dat zou maar 10 tot 15% duurder zijn, dus die keuze was snel gemaakt.

De chauffeur bracht ons eerst naar de Burj Al Arab, het enige 7-sterren hotel ter wereld dat is gebouwd op een kunstmatig eiland voor de kust. In de directe omgeving is daar echter weinig te beleven, dus papa stapte alleen even uit om vanaf het strand wat foto's te maken. Het zweet druppelde van zijn voorhoofd toen hij 30 seconden later alweer terug was bij de auto. We zouden het dan maar wat zuidelijker proberen bij Marina Beach, een mooi zandstrandje tussen de luxe hotels en onderdeel van de decadente Jumeirah Beach Residence. Via de drukke 6-baans Sheikh Fayed Road reden we naar dit chique gebied. Op de verkeersborden stond het emiraat Abu Dhabi al aangegeven, net als Dubai onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten. Toen de taxi stopte bij het strand moesten papa en mama 140 dirham betalen, ongeveer 80% duurder dan de normale prijs. Geen 10 tot 15% dus, die oplichters! Maar goed, een uur wachten met 2 kleine kinderen is nog altijd erger.

Helaas werd ook ons bezoekje aan dit strand geen daverend succes. De hitte was onbeschrijfelijk en onze wangetjes werden steeds roder. Papa en mama wilden eigenlijk een drankje doen op The Walk, een wandelpromenade achter het strand, maar dat was gewoon onmogelijk. We hebben nog wel even met onze voetjes in de Perzische Golf gestaan, maar dat water kookte bijna. We besloten om te vluchten, en in een koele taxi konden we even bijkomen. Nikki was bijna gesmolten maar ze kon gelukkig nog wel lachen. Af en toe wat koud water over onze koppies en natuurlijk veel drinken. De terugweg naar het hotel werd wel een drama door een enorme chaos op de weg. In Dubai is het weekend op vrijdag en zaterdag, en de avondspits op donderdag is daardoor extra druk. Pas rond 19.00 uur stapten we de lobby binnen en we moesten eigenlijk meteen door naar de luchthaven. Mama was alweer in alle staten! Vanwege de drukte moesten we nog een tijdje wachten op een grotere taxi waar onze koffers in zouden passen, maar gelukkig waren we vrij snel op het vliegveld. Uiteraard wel eerst bij de verkeerde vertrekhal afgezet, maar na een extra rondje kwam dat allemaal goed. Nikki en ik kregen schone kleertjes aan en ik mocht samen met Nijn in een buggy zitten die je daar zo kunt pakken. Het inchecken ging vrij snel, en na een ritje met de trein waren we ruim op tijd bij de gate. Daar hebben papa en mama een vermogen uitgegeven aan ranzige hotdogs, terwijl we later in het vliegtuig ook nog eten zouden krijgen. Maar dat wisten ze natuurlijk niet. Om 22.30 uur konden we keurig volgens schema vertrekken.

De vlucht van een kleine 6 uurtjes was echter geen pretje dit keer. Bijna de helft van de tijd hadden we lichte turbulentie, waardoor Nikki niet in het babybedje mocht liggen. De armleuningen konden op onze rij niet omhoog, en ik mocht ook niet op de grond slapen. Dat laatste zou een 'voorschrift' zijn van de maatschappij, de idioten! Het resultaat was 2 huilende kinderen, en een papa en mama die zich nauwelijks konden bewegen en dus geen oog dicht deden. Toen Bangkok om 07.45 uur lokale tijd in zicht was, konden we allemaal weer een beetje lachen. Het is hier nu 3 uurtjes later dan in Dubai, en dus 5 uurtjes later dan in Nederland. Bij de paspoortcontrole kregen we voorrang, en ik merkte al snel dat Nikki en ik hier bezienswaardigheden zijn. Voorlopig wil ik echter nog niets weten van al die aandacht, dus loop allemaal maar lekker door.

Omdat we onze bagage ook snel hadden en we buiten zelfs meteen in een taxi konden stappen, was het natuurlijk wachten op ellende. En die kwam er ook. Over een traject van nauwelijks 20 kilometer hebben we ruim anderhalf uur gedaan. Een complete chaos op de wegen en onderweg ook nog 2 tolpoortjes. Maar met ruim 8 miljoen auto's in de stad is dat ook niet zo gek. Uiteindelijk stopten we pas om 10.30 uur voor ons hotel met de fijne naam Siri Sathorn Executive Serviced Residence. Papa en mama hoefden voor de taxi maar 430 baht te betalen, omgerekend circa 13 euro. Gelukkig konden we eerder inchecken en meteen een dutje doen op onze kamer 901. Dat is op de negende van in totaal 19 verdiepingen. Rond 15.00 uur waren we allemaal wakker en konden we het riante appartement eens goed bekijken. Nikki en ik hebben allebei een eigen bedje gekregen in het woongedeelte, en papa en mama hebben een eigen kamer die met schuifdeuren is af te sluiten. Ideaal dus. Na een flesje warme melk voor Nikki gingen we om 16.30 uur een wandelingetje maken in de omgeving. Ook hier is het met 38 graden overdag behoorlijk warm, maar vanwege de gedeeltelijke bewolking en het tijdstip in de namiddag was het nu prima uit te houden. Het grote Lumphini Park is maar 10 minuten lopen vanaf ons hotel, en daar waren we dus zo. Onderweg nog wat eten en drinken gekocht in een kleine supermarkt, en daarna via een loopbrug over de drukke Rama IV Road naar het park. Een oase van rust tussen alle hectiek, en leuk ingericht met vijvers, sportvelden, terrasjes en grappige huisjes. Ik heb duifjes, poesjes, hondjes en zelfs grote leguanen gezien, maar het leukste was natuurlijk de fraaie speeltuin.

Toen het donker begon te worden liepen we om 19.00 uur weer terug, en onderweg hebben papa en mama nog eten gehaald bij een Thais restaurantje. Rijst met kip en cashewnoten, daar had ik helemaal geen trek in. En de Tom kha kai soep die papa naar binnen zat te lepelen smaakte naar kokos! Bah! Papa ging uiteindelijk nog even terug naar de supermarkt om broodjes en ijsjes voor mij te halen en dat ging natuurlijk veel beter. Hoewel Nikki, net als met bijna alles, ook het ijsje weer lekkerder vond dan ik. Ik lig nu in bed en morgen gaan we een leuk rondje fietsen door Bangkok. Papa heeft net de taxi besteld voor 06.00 uur, dus we mogen er weer vroeg uit. We varen dan ook een stukje over de grote rivier die door de stad stroomt; daar heb ik veel zin in. En 's middags ga ik natuurlijk nog even dobberen in het zwembad hier. Slaap lekker!