Portinatx - Santa Gertrudis de Fruitera - Cala Salada

Es Cantonet, Santa Gertrudis de Fruitera 🍺 🥣

Cala Salada ☀️

Hotel Presidente, Portinatx 😴

—————

Ik had vandaag opnieuw een beetje last van ochtendhumeur, en pas na een flesje warme melk en een croissantje was ik rond 09.00 uur weer helemaal uitgeslapen. We zouden geen druk programma hebben, en na een beetje relaxen op de kamer gingen we dit keer pas om 11.30 uur op pad. Eerst reden we naar Playa Porto, het derde strandje van Portinatx, om daar wat leuke fotootjes te maken bij de vuurtoren Far del Moscarter. Ik kon met mijn waterschoentjes mooi over de rotsen klauteren. Daarna reed papa via Sant Miquel de Balansat naar het dorpje Santa Gertrudis de Fruitera. Papa, mama, opa, oma en oom Bas hadden daar al eens gegeten op een leuk pleintje, en dat moesten we nog maar eens proberen. Toen we de auto geparkeerd hadden, kochten papa en mama eerst een paar ansichtkaartjes voor de opa's en oma’s in Nederland. Schuin tegenover dat winkeltje ligt een mooie speeltuin en daar wilde ik natuurlijk niet meer weg. Zeker niet nadat er ook nog andere Nederlandse kindjes bij waren gekomen. Het gevolg was dat ik hysterisch van het toneel werd gedragen door papa en nergens meer zin in had.

Papa en mama gingen op het leuke pleintje lunchen, maar ze hebben nauwelijks 3 minuten samen aan tafel gezeten. Ik ben niet gek en kon de weg terug naar die speeltuin echt nog wel zelf vinden! Uiteindelijk ging mama maar een rondje met me lopen, zodat de andere mensen op het terras tenminste ook rustig konden eten. De volgende halte was Cala Salada, een mooie baai net boven Sant Antoni de Portmany. Omdat ik alleen nog maar in de auto wil slapen, namen papa en mama bewust een omweg. Via Santa Agnès de Corona en een rondje over leuke landweggetjes, waren we een klein uurtje later alsnog bij het strand. Ook dit is weer een prachtige baai, met aan de ene kant van een rotspad het rustige strandje Salada en aan de andere kant Saladeta, een drukker maar kleiner gedeelte met harde muziek. Papa en mama moesten wel eerst een steil pad naar beneden volgen maar ik zat natuurlijk weer lekker in de kinderwagen.

Gelukkig waren er nog een paar ligbedjes en parasols vrij op het rustige strandje. Mijn emmertje werd gevuld met water en ik heb me weer prima vermaakt. Bij het water liggen daar allemaal kiezelstenen, en het is veel leuker om die met een schepje te verplaatsen dan om de zee in te gaan. Dit keer hoefde ik geen luier om onder mijn stoere zwembroekje, en dat ging helemaal goed. Volgens papa is de temperatuur van het zeewater aan de westkust veel hoger dan in het noorden, maar ik begin er deze vakantie niet meer aan! Ik kreeg nog een lekkere hotdog en een flesje koude appelsap, en 2 uurtjes later hielden we het voor gezien. Voor de ligbedjes en de parasol hadden papa en mama eigenlijk 15 euro moeten betalen, maar er is niemand langs geweest om af te rekenen. Dat was een meevaller! Om 17.00 uur reden we weer weg nadat papa ons beneden had opgepikt met de auto. Dat scheelde voor mama een vervelende wandeling bergop met alle spulletjes, maar papa was buiten adem toen hij boven was! In Portinatx moesten we de huurauto nog inleveren want dit was ons laatste ritje tijdens deze vakantie. We hebben de afgelopen 5 dagen ruim 400 kilometer gereden, en inmiddels hebben papa en mama bijna alle hoeken van het eiland wel gezien.

Tijdens de wandeling terug naar het hotel kocht papa nog postzegels voor de ansichtkaartjes. Ik ben op de kamer weer met mama in bad geweest, en tijdens het eten heb ik een beetje pasta en een bakje vanille-ijs gehad. Toen de disco begon ging ik natuurlijk weer helemaal los en ik heb ook nog even buiten gespeeld. Papa en mama moesten mij om 20.30 uur onder protest afvoeren, en inmiddels heb ik mijn bedje weer gevonden. Mama is nog een berichtje naar oma aan het sturen en papa zit op het balkon uitgeput San Miguel te drinken. Op onze laatste dag morgen blijven we waarschijnlijk in de buurt. Misschien gaan we nog een boottochtje maken en 's middags hoop ik natuurlijk weer even in het zand te kunnen spelen. Want dat blijft toch het leukste van de hele vakantie. Tot dan!