Primosten - Rogoznica - Trogir

Lanterna 🍺 🥣

Trogir

Villa Boris, Trogir 😴

—————

We hoefden ons vandaag niet te haasten voor het uitchecken. Normaal gesproken hadden we om 10.00 uur uit het appartement moeten zijn maar daar wordt eind oktober niet op gelet. Nikki en ik zijn nog even naar de speeltuin geweest terwijl papa en mama alle spulletjes in de auto gingen zetten. Via de kustweg waren we om 11.30 uur bij het schiereiland Primošten. Dat wordt gezien als 1 van de mooiste dorpjes van Dalmatië vanwege de bijzondere ligging en de oude huisjes. Buiten het seizoen kun je er gratis parkeren en het was maar een klein stukje lopen naar het autovrije oude centrum.

Omdat het behoorlijk waaide en de zon wat moeite had om door de wolken te breken hadden mama, Nikki en ik het eerst niet zo warm. Papa weigert om bij 20 graden een jas of trui aan te trekken maar wij lieten ons niet gek maken. Ook in Primošten was het vrijwel uitgestorven en we liepen eerst een stukje bergop naar een kerkje. Daarna via een leuk straatje naar beneden en enkele winkeltjes waren gelukkig nog wel open. Vanaf het plein bij de toegangspoort zijn we vervolgens linksom langs de zee gelopen en zo het schiereilandje rond. Aan de noordkant liepen we uit de wind en toen kreeg ik het natuurlijk weer warm.

Een speeltuintje met een piratenschip hield ons nog een tijdje zoet en papa ging alvast de auto ophalen. Het was nog te vroeg om te lunchen en dus reden we door naar Rogoznica. Primošten is een leuk dorpje maar het sfeertje ontbreekt een beetje als het zo rustig is. In Rogoznica zouden we gaan eten in de grote jachthaven Marina Frapa. Ook daar was echter nauwelijks een kip te bekennen en alle restaurants waren dicht of leeg. We hebben nog bij het Dragon’s Eye Lake gekeken en een stukje over een promenade langs alle jachten gewandeld.

Lunchen gingen we uiteindelijk bij restaurant Lanterna op wat tot de tweede helft van de 19e eeuw het eiland Koper was. Sindsdien is het schiereiland door een kunstmatige heuvel verbonden met het vasteland. We waren de enige gasten in het restaurant met een mooie binnentuin en ik heb tomatensoep, spaghetti bolognese en patatjes gegeten. En natuurlijk weer ijsthee gedronken die naar perzik smaakt. Om 15.00 uur was het tijd om door te rijden naar ons laatste adresje op deze vakantie, Villa Boris in Trogir.

We werden hartelijk ontvangen door de eigenaresse en haar zoon en de grote jacuzzi was alvast op temperatuur gebracht. Maar eerst gingen we nog wat boodschappen halen in het nabijgelegen winkelcentrum. En ballonnen voor mijn verjaardag komende zaterdag! Eenmaal terug in het huisje zaten Nikki en ik binnen 1 minuut in de jacuzzi en papa en mama kwamen er later ook bij. We kunnen bubbels maken en er zijn lichtjes in verschillende kleuren. Na een tosti tussendoor zitten we nu in het donker opnieuw in het warme water. Straks nog even douchen, kaarten en dan naar bed. Nikki en ik hebben lekker het grootste bed op de grootste slaapkamer geclaimd! Het programma voor morgen is nog niet bekend want het zou zomaar kunnen dat we de zon 2 dagen niet zien. Wordt vervolgd…