Klis - Split

Twins, Riva 🍺 🥣 🍦

Paleis van Diocletianus

Villa Boris, Trogir 😴

—————

Op deze zonnige dag waren Nikki en ik alweer om 07.30 uur wakker en dan komen we altijd meteen bij papa en mama om de iPads zeuren. Mama had weer 10 uur geslapen en om 10.15 uur zaten we in de auto richting het Fort van Klis. Dat is een fort uit de Middeleeuwen op een hoogte van 360 meter met een strategische ligging tussen 2 bergen. Vooral in de strijd tegen de Ottomanen in 1532 heeft Klis een belangrijke rol gespeeld in de verdediging van heel Dalmatië. Papa en mama vinden dat allemaal niet zo heel boeiend maar dat er Turken werden verslagen kan papa wel waarderen.

Omdat het op die hoogte een paar graden kouder is hadden we onze jasjes aan toen we omhoog liepen richting het fort. We moesten betalen om binnen te komen maar grote delen van het complex waren niet toegankelijk vanwege restauraties, verbouwingen en archeologisch onderzoek. Nikki en ik vonden alle trappetjes, gangen en stenen kamers wel interessant en we hebben dan genoeg fantasie. Na een uurtje hadden we alles gezien en reden we weer omlaag naar Split. Daar konden we de auto op loopafstand van het oude centrum gratis parkeren. Via het Plein van de Republiek (Trg Republike) kwamen we al snel bij de mooie boulevard met de naam Riva. Er lag een groot cruiseschip voor anker in de haven en mede daardoor was het gezellig druk in de stad.

We gingen eerst lunchen bij restaurant Twins en vervolgens een ijsje halen. Daarna liepen we het oude centrum in en via twee leuke pleinen (Voćni en Narodni) kwamen we bij de grootste bezienswaardigheid van de stad: het Paleis van Diocletianus. Van alles en nog wat is er naar hem vernoemd in Split. De beste man leefde van 284 tot 305 en was ruim 20 jaar een Romeinse keizer. Hij werd vooral geroemd vanwege zijn organisatorische talenten. Onder zijn leiderschap werden diverse zaken vernieuwd of anders georganiseerd zoals het leger, de provinciën, het monetaire systeem en de belastingen. Het enorme paleis werd in de 4e eeuw in opdracht van Diocletianus gebouwd en vormt een unieke combinatie van Romeinse architectuur en stedenbouw uit de Middeleeuwen.

Binnen de hoge muren van het paleis wemelde het van de gidsen met in hun kielzog grote groepen bejaarden. Het rechthoekige complex bestaat uit 4 hoektorens, enkele muurtorens, grote poorten, de Tempel van Jupiter, enkele andere fraaie bouwwerken en smalle straatjes met winkeltjes en restaurants. De hoogste torens zijn 22 meter hoog en de buitenmuren hebben een dikte van 2,1 meter. De noordelijke muur is 175 meter lang, de oostelijke muur 215 meter en de zuidelijke muur 182 meter. De westelijke muur lag vroeger direct aan zee en is door invloeden hiervan deels ingestort. Deze muur is ‘slechts’ 9 meter hoog maar bekroond met een zuilengalerij. De ‘zeemuur’ is nu de hoofdingang.

Na een tijdje hadden we het wel gezien en besloten we om terug te rijden naar Trogir. Nikki en ik wilden in de jacuzzi en papa wilde voetbal kijken. Na het eten gingen we nog een spelletje kaarten maar papa is opeens onverslaanbaar! Mama ging alvast de kleding sorteren want morgen gaan we natuurlijk naar huis. Dat vind ik aan de ene kant wel jammer maar aan de andere kant kan Nikki dan ‘s nachts mijn lakens niet meer afpakken en me ‘s ochtends niet meer vroeg wakker maken. We mogen tot 12.00 uur in het huisje blijven dus misschien lopen we nog 1 keer het oude centrum in. Want het wordt opnieuw een zonnige dag met 20 graden. We vliegen om 14.35 uur terug naar Amsterdam en dan hoop ik ‘s avonds nog een laatste verslagje te plaatsen.