Skradin - Krka - Sibenik

Krka National Park, Skradin

Marina, Skradin 🍺 🥣

Villas Kornati, Solaris Camping Beach Resort, Šibenik 😴

—————

Nadat ik gisteravond het potje eenendertigen won werd ik vanmorgen natuurlijk vrolijk wakker. Versgebakken broodjes uit de campingwinkel en daarna moest papa ons een beetje aansporen zodat we om 10.00 uur konden vertrekken richting Skradin. Daar bevindt zich 1 van de ingangen tot het Krka National Park met allemaal verschillende watervallen. We konden de auto eenvoudig parkeren en toen was het even wachten op de boot die om 11.00 uur zou vertrekken. In het zonnetje op de kade hebben Nikki en ik enkele zwanen brood gevoerd. Omdat we bijna vooraan in de rij stonden konden we gelukkig ook in de zon op het bovendek zitten. Het zou uiteindelijk 21 graden worden maar de ochtenden en avonden hier zijn best wel fris.

Het Krka National Park staat op de lijst van UNESCO en is vernoemd naar de gelijknamige rivier die dwars door Dalmatië stroomt. Enkele cijfers: het park is 111 vierkante kilometer groot en de Krka rivier is 73 kilometer lang. De 7 grote watervallen zijn gevormd uit kalksteen; de hoogste (Manojlovac Slap) is 60 meter hoog en de grootste (Skradinski Buk) is ruim 100 meter breed en 400 meter lang. In het park kun je 860 verschillende plantensoorten vinden en er leven onder andere 11 soorten slangen, 18 soorten vissen, 222 soorten vogels en 18 soorten vleermuizen.

Na een boottochtje van 25 minuten stonden we midden in het park en was het nog 5 minuten lopen naar de grootste bezienswaardigheid: Skradinski Buk. Deze waterval stroomt over 17 verdiepingen naar beneden en tot 2021 mochten de toeristen daar nog zwemmen. Gelukkig voor de foto’s (en de natuur) mag dat vanaf dit jaar niet meer want anders zouden onze mooie plaatjes verpest worden door dikke Duitsers. Papa en mama namen natuurlijk weer alle tijd voor de foto’s. Om ons heen genoeg andere mensen maar niet hinderlijk druk zoals in de zomer ongetwijfeld het geval zal zijn.

Rond 12.00 uur begonnen we aan een educatieve wandelroute van 1.900 meter. Onderweg veel trappetjes, stromende beekjes, houten vlonders, mooie uitzichtpunten, oude watermolens en talloze kleine watervallen. Prachtig! Pas halverwege zag papa op de informatieborden welke dieren er allemaal in het park leven. Wolven, beren, jakhalzen, slangen, vleermuizen, wilde katten. Bah! Maar gelukkig ook zwanen, eendjes, visjes, vogels en kleine hagedissen. Het was een mooie route en na ruim een uur waren we terug bij het beginpunt.

Na een ijsje besloten papa en mama om de boot van 13.30 uur terug te nemen en te lunchen in Skradin. We hadden nog van alles kunnen doen als we met auto of boot de rivier hadden gevolgd richting het noordoosten. Het hele park is namelijk inbegrepen in de ticketprijs maar daar heb je wel enkele dagen voor nodig. Nikki mocht trouwens gratis mee en voor papa, mama en mij moest er in totaal 280 Kroatische kuna worden betaald. Dat is omgerekend ongeveer 37 euro en 50% van de normale prijs in de zomermaanden. Bij restaurant Marina hebben we lekker gegeten en daarna mochten Nikki en ik nog even de grote speeltuin in.

Omdat we natuurlijk ook nog wilden zwemmen waren we iets na 16.00 uur terug op het resort. We waren opnieuw de enigen in het zwembad en dat komt waarschijnlijk ook omdat de vloer op vele plekken is afgebrokkeld en de steentjes los in het water liggen. Geld besteden aan onderhoud komt volgend jaar wel weer… Na een warm badje wilden papa en mama nog even een rondje lopen over het enorme complex. Eerst langs de jachthaven en daarna over een wandelpad langs de zee. Papa moest op blote voeten verder nadat 1 van zijn slippers kapot ging! En dat was op sommige stukken geen pretje met al die kleine steentjes, hahaha!

Behalve tientallen campers, caravans en wat verdwaalde tentjes is het hier redelijk uitgestorven. We liepen tot aan de midgetgolf achter een strandje en soms was er een tentje of winkeltje open. De midgetgolf zelf is ook open maar belachelijk duur; dat gaan we morgen dus in ieder geval niet doen. Rond 18.30 was het weer donker en gingen we in ons appartement een broodje eten. Daarna nog eenendertigen en een potje Yahtzee en ik heb ze allebei weer gewonnen! Nijn brengt mij nog steeds geluk. Morgen blijven we na het uitchecken nog wel in deze omgeving voordat we in de namiddag weer naar Trogir rijden.