Amsterdam - Split - Okrug Gornji - Sibenik

Argola, Šibenik 🍺 🥣

Šibenik 🍦

Villas Kornati, Solaris Camping Beach Resort, Šibenik 😴

—————

De herfstvakantie is aangebroken en dus was het gisteren tijd om de Nederlandse kou te ontvluchten. En omdat we komende maandag nog een studiedag hebben op school kunnen we mooi een weekje goedkoop naar Kroatië. Om 09.30 uur zaten we in de auto en op Schiphol was het weer bijna ouderwets druk. Corona houdt ons helaas nog wel bezig maar de luchtvaart komt gelukkig steeds meer op gang. De auto parkeren op P3 duurde al wat langer en bij de controles van de handbagage stond een lange rij. Pas 20 minuten voor vertrek kwamen we aan bij gate H2.

Omdat papa geld wilde besparen op een grote koffer mochten we alleen 4 tassen mee die onder een stoel passen. Dat werd dus een flinke uitdaging voor mama! Onze zwemtassen van Duikerdel zijn mee en daarnaast 2 overvolle rugzakken. We hadden stoelen op rij 16 en Nikki en ik kwamen de vlucht van 1 uur en 50 minuten prima door met onze iPads. We vlogen met easyJet naar Split en daar gingen we meteen de huurauto ophalen. Een donkergrijze Volkswagen Golf dit keer en mama was weer druk met het opnemen van de schades. Dat was ook wel nodig dit keer want na het hoogseizoen is het beste er vaak wel vanaf. Papa nam overal foto’s van zodat we straks bij het inleveren geen gezeik krijgen.

Het was slechts 10 minuten rijden naar ons eerste huis en onderweg gingen we bij de Lidl alvast boodschappen doen. Daarna reden we bij 21 graden over een brug het schiereiland Čiovo op. Villa Palanga staat nabij een kleine baai in Okrug Gornji dat letterlijk ‘hoger district’ betekent. Bij aankomst wachtte ons echter een onaangename verrassing: het water in ons privé zwembad was helemaal donker! Nikki en ik hadden ons natuurlijk verheugd om een duik te nemen maar dat ging niet lukken. Het zwembad van de Nederlandse buren was wel schoon. Het huis is verder wel erg mooi met een groot dakterras en 2 badkamers. Maar papa ging toch even aan de verhuurder laten weten dat we een probleem hadden.

Uiteindelijk bleek dat een groep huurders voor ons een bloempot met tuinaarde in het zwembad had gegooid. Op het dakterras was ook een ligstoel stuk en in de keuken lag er maar 1 mes voor 4 personen. Wij waren de laatste huurders van het seizoen dus ze hadden ook de moeite niet meer genomen om alles in orde te maken. We zouden eigenlijk 3 nachtjes blijven maar papa had het wel gezien. We kregen nu 2 dagen huur terugbetaald en gingen iets anders zoeken.

Voordat het om 18.30 uur donker werd maakten we nog een wandeling over het kleine strandje en het mooie wandelpad langs de rotsachtige kust. Nikki en ik gooiden steentjes in het water en we konden over de rotsen klauteren. Papa en mama wilden natuurlijk weer foto’s maken van ons maken bij de ondergaande zon. Toen we terug in het huis waren gingen we goedkope lasagne eten, op de iPads spelen en daarna vroeg naar bed. Ik was namelijk ontzettend moe. Mama lag na een warme douche ook al vroeg in bed omdat ze het koud had! Deze huizen hebben geen verwarming en dan is het na de zomer binnen niet zo aangenaam meer. Papa zocht ondertussen een nieuw huisje uit voor 2 nachten want vanaf donderdag zouden we al 4 nachtjes in Trogir verblijven.

Vanmorgen waren Nikki en ik om 07.30 uur al wakker. Opnieuw spelletjes spelen op de iPads natuurlijk want dat doen we (na zwemmen) het liefste. En schaatsen, want sinds vorige week krijgen we les bij De Meent in Alkmaar! Verhuurde Angela had het geld voor 2 nachten (130 euro) onder de deurmat gelegd en na een stokbroodje met smeerworst konden we om 10.45 uur op pad. We reden langs het grootste strand op Čiovo en dat zag er best wel aardig uit. We konden helaas niet met de auto door het oude centrum van Trogir omdat ze de brug aan het restaureren waren. Daar komen we later nog terug.

De reis ging vandaag naar Šibenik maar eenmaal in de bergen diende het volgende probleem zich aan. De motor van onze auto raakte oververhit en papa moest stoppen in de berm. Na een paar minuten afkoelen en een stukje terug omlaag rijden probeerden we het nog een keer. Maar opnieuw dezelfde toeters en bellen bergop. Papa en mama hadden bij het ophalen al gezien dat er onder de auto water op straat lekte maar de medewerker vond dat niets bijzonders. Waarschijnlijk was het toch koelvloeistof en hadden we daar nu de ellende van. Terug naar de luchthaven dus en omruilen voor een zwarte Suzuki Vitara.

Dat duurde al met al wel een uurtje en dus waren we pas om 13.30 uur in Šibenik. Daar hebben we gegeten bij restaurant Argola en Nikki kreeg het aan de stok met 2 vervelende wespen. Die vindt ze niet zo leuk… Nadat mijn bordje met spaghetti bolognese bijna leeg was liepen we nog een klein rondje door het oude centrum van de stad. Eerst langs het water en daarna door de smalle straatjes met talloze steile trappetjes weer terug. De grootste bezienswaardigheid van de fraaie stad is de Kathedraal van Sint Jacobus die is gebouwd tussen 1431 en 1535. Na een ijsje liepen we rond 15.30 uur via een park weer naar de auto. In de zomer is het waarschijnlijk veel sfeervoller met volle terrasjes maar dan zal het parkeren ook wat lastiger zijn.

Omdat Nikki en ik nog moesten zwemmen reden we snel naar het Solaris Camping Beach Resort. Papa had daar een appartement gehuurd bij Villas Kornati maar dat is onderdeel van hetzelfde complex. Bij de receptie zat een verveelde kerel die blijkbaar uitgeblust was na een lang seizoen. Dit park is echter het hele jaar open dus hij moet nog even. Er was verder niemand in het grote zwembad en de temperatuur van het water viel nog alles mee. Direct aan het zwembad ligt een lang kiezelstrand met een speeltuin. Na een half uurtje verlangden we toch naar een warm badje en onderweg naar het appartement zagen we nog een eekhoorntje drinken en in een boom klimmen!

Nu zijn we net terug van de Lidl (zalm halen voor Nikki) en gaan we zometeen een broodje eten. Dit huisje heeft gelukkig wel een kachel dus mama is ook blij. Morgen wordt nog een zonnige dag met 21 graden dus dan willen we naar de watervallen van Krka. Dat is hier dichtbij dus daarom wilde papa alvast deze kant op. En op ons resort is ook nog genoeg te beleven dus we komen de dag vast wel door. Donderdag rijden we dan weer terug naar Trogir waar we een eigen jacuzzi hebben!