Bangkok

10 juni 2015 - Bangkok, Thailand

🇹🇭

Wat Pho, Bangkok

Phra Borom Maha Ratcha Wang (Grand Palace)

Baiyoke Tower II 🍺 🥣

Siri Sathorn Executive Serviced Residence, Bangkok 😴

—————

Na de derde nacht in dit hotel was het pas de eerste keer dat we in de ontbijtzaal zaten. We hebben lekker uitgeslapen en na het ontbijt stapten we om 11.00 uur in de taxi richting Wat Pho. Een 'Wat' is een boeddhistische tempel en Wat Pho staat ook wel bekend als 'De tempel van de liggende Boeddha'. Het is de grootste en oudste Wat van Bangkok en het complex wordt algemeen gezien als de ontstaansplek van de traditionele Thaise massages. Papa en mama moesten 100 baht entree betalen maar kinderen onder de 1 meter 20 mogen gratis naar binnen. Dat redden wij nog! Een flesje water was overigens nog inbegrepen bij de prijs dus dat viel alles mee. Wat Pho is een groot terrein met allerlei pracht en praal waar je rustig een paar uurtjes kunt vertoeven. Dat deden wij natuurlijk niet. De liggende Boeddha bevond zich meteen bij de ingang, en nadat we onze schoenen uit moesten trekken konden we zo naar binnen wandelen. Het beeld is 46 meter lang en 15 meter hoog, en daarmee de grootste liggende Boeddha ter wereld. Volledig bedekt met bladgoud en parelmoer, en uiteraard werd er ook hier iets gerestaureerd: de voeten.

We hebben een rondje om de Boeddha heen gelopen en het viel mee met de drukte. Gelovige bezoekers waren druk bezig om muntjes in een soort emmers te gooien, want je moet natuurlijk wel dokken om een beetje beschermd te worden van bovenaf! Toen we weer buiten stonden zijn we verder over het terrein gelopen en hebben papa en mama de nodige foto's gemaakt van alle fraaie tempels en beelden. De warmte was goed uit te houden omdat er veel schaduwrijke plekken waren, en Nikki en ik vinden koud water allebei wel lekker. Onderweg hebben we nog kaartjes gekocht voor de opa's en oma's, en mama en ik namen een ijsje. Om 13.30 uur hadden we genoeg gezien en stonden we weer buiten in de drukte. Naast Wat Pho ligt het Koninklijk Paleis, maar de ingang is wel net aan de andere kant. Met de Tuk Tuk waren we er zo en dat paste allemaal maar net met de kinderwagen. Mama kocht eerst nog een broek bij een stalletje, maar papa mocht van haar niet met een grote slang op de foto. Jammer hoor!

Binnen de muren van het complex bevindt zich naast het Koninklijk Paleis ook de belangrijke tempel Wat Phra Kaew met de smaragdgroene Boeddha. Die kregen we echter niet te zien. Kinderen mogen helemaal niet naar binnen en volwassenen moeten zich houden aan allerlei achterlijke kledingvoorschriften. Papa heeft nog wat foto's van de gebouwen gemaakt want we werden pas achter de toegangspoort teruggefloten door een paar mannetjes. Daarna zijn we in een taxi gestapt want het was inmiddels alweer veel te warm op straat. De volgende halte was de Baiyoke Tower II, het hoogste hotel van Zuidoost-Azië. Inclusief de mast is dit gebouw 328 meter hoog. Een lullig torentje vergeleken met de Burj Khalifa in Dubai, maar toch leuk genoeg om even een kijkje te nemen. Papa had onderweg in de taxi (voor de grap) verteld dat je alleen via een glazen lift aan de buitenkant omhoog kunt, dus mama zat al te piepen van de zenuwen! Tickets voor de Sky Walk op de 84e en hoogste verdieping kostten 300 baht voor volwassenen. Nadat papa en mama die hadden gekocht gingen we eerst nog een hapje eten in de Sky Coffee Shop op de 18e verdieping. Tot grote opluchting van mama is de glazen lift tot deze verdieping alleen voor de liefhebbers. Wij gingen gewoon aan de binnenkant omhoog en dat was al avontuurlijk genoeg.

Na het eten konden we met de lift rechtstreeks naar de 83e verdieping, en toen nog 4 trappetjes omhoog naar het dak. Een ronddraaiend plateau waardoor je een uitzicht van 360 graden over Bangkok hebt. We zijn een paar keer rond geweest en papa en mama kunnen al verschillende punten in de stad herkennen. Na een tijdje zijn we weer afgedaald en dat vond mama helemaal niet zo erg. Buiten ging papa nog even centjes pinnen en daarna hebben we in de taxi weer een uurtje van de verkeerschaos kunnen genieten. Uiteindelijk werden we in de juiste straat gedropt, en zijn papa en ik nog snel even naar de supermarkt geweest terwijl mama en Nikki buiten op ons stonden te wachten. Chips, cola, ijsjes, bananen, pakjes drinken voor mij en wat biertjes voor papa. Die biertjes hebben trouwens wel gekke namen. In Cambodja was het vooral Angkor en Tiger, en hier in Thailand is het voornamelijk Chang, Singha en Leo.

Nikki en ik hebben nog een uurtje met papa in het zwembad gespeeld en daarna zijn we in bad geweest. Nikki vond de banaan die ze kreeg wel wat minder dan de mango van vanochtend. Ze heeft nu al 2 tandjes en dus kan ze alles goed kauwen! In het restaurant heb ik welgeteld 1 patatje met ketchup gegeten en een groot glas appelsap gedronken. Mama heeft de Thaise kruiden nu ook ontdekt en papa koos voor een 'veilige' spaghetti carbonara. Ik heb net nog wel een broodje met hagelslag gegeten in het appartement en nu lig ik uitgeteld in mijn bed. Mijn volgende verslagje zal ik waarschijnlijk pas vrijdag plaatsen. Morgen staat vooral in het teken van uitslapen, uitchecken, reizen, inchecken, zwemmen en daarna weer slapen. Niet zo heel spannend dus. In Hua Hin kan ik vanaf vrijdag wel eindelijk naar het strand! Tot dan!