Valencia

Hemisfèric

Oceanogràfic

Good Vibes Loft, Avinguda de la Plata, Valencia 😴

—————

Gisteren werd ik wakker naast mama en Nikki lag naast papa. Omdat Nikki altijd overdwars gaat liggen en ik dan terug ga schoppen moesten we midden in de nacht uit elkaar gehaald worden. Rond 10.00 uur liepen we naar de bakker aan de overkant van de straat en daar zochten we lekkere broodjes uit. Het was 10 minuutjes lopen naar de fietsverhuurder en onderweg werden onze buikjes gevuld. We hadden 2 fietsen met kinderzitjes nodig en die waren gelukkig nog beschikbaar. We kregen ook 2 helmpjes mee en degene die bij mama achterop zat moest er eentje op; zij wil nog wel eens vallen met de fiets.

Valencia zou bijzonder geschikt zijn om te fietsen en dan vooral door de Jardín del Turia. Ooit een rivier maar nu een groot park dat over een lengte van 9 kilometer door het centrum van de stad slingert. Met fonteinen, speeltuinen, sportvelden, vijvers en een botanische tuin is er van alles te beleven. Wij reden precies bij Parc Gulliver het park in dus na 100 meter konden de fietsen alweer op slot. Dat is namelijk een cirkelvormige speelplaats geïnspireerd op het boek Gulliver’s Travels van Jonathan Swift. In het midden ligt de ‘reus’ op zijn rug; een beeld van 70 meter lang en in 1990 van glasvezel gemaakt. Hij is met touwen vastgebonden en de lilliputters (de spelende kinderen) klauteren via allemaal trappen, glijbanen en klimtouwen over hem heen. Erg mooi gemaakt en bovendien gratis toegankelijk.

Nikki en ik hadden ons daar de hele dag wel kunnen vermaken maar papa en mama wilden graag verder fietsen naar het oude centrum nu het zonnetje nog scheen. Met 20 tot 22 graden was het eigenlijk prima weer. We fietsten door het park totdat we aan de linkerkant de Catedral de Santa María de Valencia zagen. Deze kathedraal, kortweg La Seu genoemd, staat op het Plaça de la Reina en daar wilden papa en mama de fietsen parkeren. Eenmaal in het centrum bleek dat de zo geroemde fietspaden in Valencia toch niet zo geweldig zijn. Erg smal en slingerend door het drukke verkeer. De stad heeft helaas weinig autovrije zones in tegenstelling tot vele andere steden in Spanje en Italië.

Op het chaotische plein konden we de fietsen parkeren en na een bakje ijs liepen we een winkelstraatje in. Mama zag meteen alweer allerlei leuke spulletjes die ze uiteindelijk ook bijna allemaal zou kopen... We kwamen op het Plaza Lope de Vega en daar staat het ooit smalste huis van Europa met een gevel van slechts 107 centimeter breed. Inmiddels heeft Amsterdam die eer overgenomen want Singel 7 heeft een breedte van 101 centimeter. Vroeger moest er belasting betaald worden over de breedte van de gevels en dus werden de huizen zo smal (en hoog) mogelijk gebouwd. Nikki en ik zijn op het pleintje nog op de foto geweest met de koning van de elfjes!

Toen we verder liepen kwamen we bij het Mercado Central, een overdekte markt met ruim 300 kraampjes. Voornamelijk groente, fruit, vlees, kruiden en veel toeristen! Mama kocht wat aardbeien en een bakje met gesneden fruit. We hadden echter geen zin om daar lang rond te dolen dus even later stonden we al op het Plaza del Ayuntamiento, het belangrijkste plein van de stad. Ook hier een klein parkje en een grote fontein maar ook hier een enorme verkeersdrukte. Echt lekker loop je er dus niet. We hadden het dan ook snel gezien en op de terugweg naar de fietsen kregen Nikki en ik nog een mooie Flamenco jurk! En mama kocht een warme trui voor zichzelf.

Via het Plaza del Toros fietsten we terug naar de Jardín del Turia en bij Parc Gulliver mochten we opnieuw een half uurtje spelen. Het was daar inmiddels wel wat drukker geworden. Papa en mama wilden eigenlijk nog even bij het strand kijken maar zover kwamen we niet. De zon was weg en we hadden er eigenlijk ook weinig te zoeken. Bij La Ciudad de las Artes y las Ciencias hebben we nog wat foto’s gemaakt van de mooie gebouwen die zijn omringd door blauwe waterpartijen. De beroemde Spaanse architect Santiago Calatrava heeft de 6 bijzondere gebouwen ontworpen en vanaf 1989 heeft de bouw 20 jaar geduurd. Totale kosten: 1,3 miljard euro. Om 17.00 uur gingen we eten bij het Italiaanse restaurant Casa di Roma iets ten noorden van het park. Nikki en ik hebben een grote pizza margherita gedeeld en na het eten hebben we de fietsen weer ingeleverd. Op de terugweg naar het appartement nog wat boodschappen gehaald in een supermarkt en rond 20.00 uur lagen we in bed. Papa en mama gingen op de iPad nog een aflevering van de serie Prison Break kijken maar ook zij waren behoorlijk moe na een lange maar leuke dag.

Vandaag zag er heel anders uit: regen, harde wind en een temperatuur van 12 graden aan het einde van de middag. En dat terwijl het eind vorige week nog 29 graden was in Valencia en de komende dagen wordt het ook weer 23 of 24 graden. Gelukkig zitten we dichtbij die 6 mooie gebouwen en 2 daarvan zouden we met een bezoek gaan vereren. Papa had na het uitslapen broodjes gehaald bij de bakker en rond 11.00 uur liepen we als eerste naar de Hemisfèric, een IMAX 3D-bioscoop waar we om 12.00 uur de documentaire Backyard Wilderness konden zien op een gigantisch rond scherm. Ik heb allemaal grappige beestjes voorbij zien komen en 50 minuten later stonden we weer buiten in de kou.

De tweede attractie was het Oceanogràfic, het grootste aquarium van Europa met 7 verschillende ruimtes. Papa en mama hadden bij de bioscoop al gecombineerde kaartjes gekocht: 112 euro 80 voor 2 volwassenen en 2 kinderen! Een duur geintje dus maar wel erg leuk. Er wonen ongeveer 45.000 zeedieren van 500 verschillende soorten in het aquarium maar ik was vooral geïnteresseerd in 3 daarvan: dolfijntjes, pinguïns en zeepaardjes. De ruimtes waren grotendeels ondergronds en prachtig ingericht. Nikki en ik zaten met onze neusjes tegen de ramen gedrukt om alles maar zo goed mogelijk te kunnen zien. Tussendoor moesten we alleen wel in de regen van het ene naar het andere gebouw toe lopen.

Uiteindelijk hebben we ons ruim 3 uurtjes kunnen vermaken. Er zijn ook 2 ondergrondse tunnels waar de haaien en roggen gewoon boven je hoofd zwemmen! Toen we bij de dolfijnen waren goot het helaas van de lucht dus die heb ik alleen van een afstandje gezien. En de pinguïns en zeepaardjes? Die zagen we helemaal niet! Desondanks vond ik het wel fantastisch om al die mooie dieren van zo dichtbij (en veilig achter een raampje!) te zien. Op de terugweg liepen we langs Casa di Roma om spaghetti mee te nemen en speciaal voor Nikki haalde mama nog gerookte zalm in de supermarkt. Om 17.15 uur waren we weer in ons appartement. Na het eten gingen we meteen door naar bed want morgen, op mijn 7e verjaardag, komt de taxi ons al rond 05.15 uur ophalen. We vliegen dan om 07.30 uur weer naar Eindhoven waar de auto natuurlijk nog staat. Ik ben benieuwd welke kadootjes ik ga krijgen. Nikki weet al wat het grootste kado is maar dat geheimpje moest ze goed bewaren van mama. En ondanks mijn verwoede pogingen heeft ze nog steeds niets gezegd! Morgen volgt dan mijn waarschijnlijk allerlaatste verslagje over de terugreis.